Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 13 april 2011

Tomatplantornas framsteg under min frånvaro

Av Lena - 13 april 2011 19:42

Halmstad var sig likt när jag var där, fast ännu mer blåsigt än vanligt. 21 sekundmeter!

Torghandeln frodades och solen sken! Min barndoms stad. Köpte en jättebukett mörkgrön frodig dill, där på torget, för bara en tjuga! Att repas och frysas in. Jag borde ha fotat torghandeln och de fantastiska grönsakerna men min mobil hade en allvarlig svacka där laddaren laddade ur den istället för laddade den.


Min mamma hade planerat massor med mat! Jag frodades för varje dag som gick med panerade räkor, kanonfin biff från en köttaffär, kålpudding, söndagsstek, kräftsoppa med ostpinnar, köttfärs-crêpes och en härlig fisksoppa med musslor och finfisk (hos min bror och svägerska)! Har jag glömt något? Jo, mamma hade gravat ett kilo jättefin lax som jag åt på frukostmackan varje dag! Mums! Hon kan grava lax hon! Laxen tog slut lagom till min sista frukost där.

Dessutom hade hon lagat palt åt mig som jag fick med hem. Och bakat goda fröiga kex som jag fick recept på. Kommer på bloggen senare.

Jo, så hade hon köpt Brantevikssill från Fiskexporten. Den som Rikard Nilsson står bakom. Gudomlig till lunch ihop med perfekt kokta ägg och ett glas iskall öl!

Jo, mamma hade även bakat semlor! Har jag fått med allt nu?

Jag fotade ingen mat utan använde tiden till att umgås och äta.


Mina tomatplantor som jag lämnade vind för våg (i sambons händer) lever och frodas! Sambon skötte sig med den äran!


Gardeners delight 11/4

 

Tumbling Tom Red 11/4

 

Dill att glädjas åt, repa och frysa!

 

Inte vackraste bilden av Halmstad men jag ville fota att det börjat blomma lite.

 

 
 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

13 april 2011 21:25

Men välkommen hem, låter som du haft det bra hos din mamma, härligt! Ingen dålig meny du har bjudits på och dom där panerade räkorna låter väldigt spännande.
Hur var det med Mannerströms meny på tåget, gick den hem?

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

13 april 2011 21:38

Mårtenssons kök: Man tackar :)
Har haft det toppen! Kan ha gått upp något gram i vikt men vaddå?
Mannerströms meny får ett eget inlägg senare. Den gick både hem och bort ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Karin W.

Karin W.

13 april 2011 21:48

Lyckliga du som har din mamma kvar i livet. Jag har varit moderlös i snart 36 år men minns ändå hur härligt det var att komma hem och bli ompysslad.

http://favoritrecept.blogspot.com

 
Lena

Lena

13 april 2011 21:57

Karin W: Ja, det får man glädja sig åt! Att komma hem till sin mamma är speciellt och tänk, det är fortfarande samma känsla som det var för 30 år sedan. Mamma är mamma! Förstår din saknad!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
charlotta

charlotta

14 april 2011 14:54

välkommen hem! och HURRA för att tomaterna lever!

http://www.matrepubliken.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

14 april 2011 21:15

Hej Lena Åh så härligt du verkar ha haft det rena restaurangmatsköket och semlor med sa du,,mums. Kul med torghandeln dillen ser ju kalasfin ut som dina plantor gör med. Sambon får en eloge av mig för han hade så god hand med dem ju tycker jag! .

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

14 april 2011 22:05

Men oj, vilken pigg och go mamma du har, jag är mäkta imponerad!!

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

14 april 2011 22:57

charlotta: TACK! Ja, HURRA att det lever :)

Filifjonkan: Jag visst har jag varit som på restaurang! Har hälsat sambon att du är imponerad! :)

Moma: En riktig kalasmamma! Pigg & go e förnamnet ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards