Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 14 april 2011

SJ och tågmat som t.ex. Leif Mannerströms Trerättersmeny

Av Lena - 14 april 2011 23:24

Det är verkligen härligt att åka tåg när man ska resa bort och hem. Man kan resa sig upp och gå runt när man stelnat till, det finns toalett och har man tur har de en kiosk eller bistro. Taskiga mackor och dyrt vin plus en massa annat!

Dock är vinet väl utvalt och oftast gott. Tro mig, jag hann nog smaka på alla sorter på min resa. Eller i alla fall fyra. Ja ja, på åtta timmar Falun – Halmstad och åtta timmar Halmstad – Falun så hinner man mer än man tror. Vinet tänker jag inte utveckla. Det fyllde sin funktion och – punkt slut!


SJ har försökt lägga manken till vad det gäller mat och dryck och det märks lite här och där men chipspåsesortimentet är dock bedrövligt. Det existerar minst tre sorter (vet jag sedan tidigare) men oftast finns det bara en att välja på och det är ju inget val. Maten i Bistron äter jag inte av längre för den är bara inte god.


Men nu hade jag ju förbeställt mat till min fina 1:a klass-biljett. Mannerström har fixat maten minsann! Man vet inte i förväg vad det ska bli för mat. Det är tydligen olika hela tiden och inte ens personalen vet när man frågar vad det ska bli. Det ser de först när de öppnar förpackningarna när de ska värma och servera. Då hämtar de även vin till maten om man vill ha så man slipper gå och handla själv i kiosken. Fint! På hemvägen hade jag förbeställt Mannerströms räkmacka. Om den handlar ett annat inlägg.


Mannerströms Trerätters då.

Vad jag hade väntat mig? Jag vet inte eftersom jag är van vid att SJ har taskig mat men nu hade ju självaste stjärnkocken och ”Sveriges Mästerkocksdomaren” Mannerström fått bestämma maten. Men jag kan ju säga att även om han har komponerat menyn har han säkert inte bestämt att den skulle lagas så här eller att råvarorna skulle vara så här.

Det är en sak att komponera en meny och en helt annan att genomföra den! Det var inte direkt dåligt men en del frågetecken.


Först och främst reagerade jag på att det inte finns någon innehållsförteckning på maten. Det har de på minsta macka i bistron så varför inte på den som serveras vid ens plats? Samma "restaurang" ju.

Att man inte får någon innehållsförteckning på restauranger är en sak, masslagad mat till tåg en annan.

Även om det kanske inte är plats för en sådan på matbrickan så borde det väl stå på deras webbsida eftersom de (SJ) är så måna om att upplysa om allt i dessa tider.


Jag läste vad jag skulle äta på en liten lapp där menyn stod men vad den innehöll vet jag alltså inte. Än. Har mejlat SJ och frågat men de har ännu inte svarat.


Meny

Gubbröra

Viltjärpar med svampsås och potatispuré

Dansk chokladkaka


Förrätten Gubbröra:

En okulärbesiktning gav att det var en klick på ca 4 msk röra (med torkad brun hinna på men vaddå) serverad med en tunn liten skiva pumpernickel och en fräsch dillkvist. Röran innehöll hackad rödlök, det syntes, men för övrigt var smaken ganska obestämbar men god. Jag åt bara halva för jag ville inte att huvudrätten skulle hinna kallna. Det var dumt för huvudrätten var väldigt varm märkte jag till min glädje.


Huvudrätten Viltjärpar med svampsås och potatispuré:


I tallriken låg det järpar, sås och puré. Grönsakerna, 4 tjocka skivor pressgurka (utan persilja), låg i en liten plastbytta vid sidan.

Maten var så pass upphettad att den fortfarande var väldigt varm när man var klar med förrättens klick av Gubbröra.


Hur vilda järparna var vet jag inte. Vid en blindtest hade jag aldrig kunnat gissa att det alls fanns någon färs av vilt i dem. De var hyfsat goda, smaken var tam i dubbel bemärkelse, men varken salt eller peppar behövdes. Konsistens som frikadeller.


Potatispurén hade klumpar i sig så det var inget pulvermos. Smaken godkänd och konsistensen bra.


Såsen? Svampsås? Den smakade som Abbas champinjonstuvning på burk och var lika geléliknande. En svamp såg nästan ut som en konserverad gul kantarell men smaken var minst sagt konservburk utan särskild smak alls.


Till maten serverades även en rund knäckebrödsskiva och ekologiskt Bregott. Hela anrättningen var tilltagen nog att bli mätt på.


Desserten var Dansk chokladkaka. God.


Läser man menyerna de alternerar mellan (samma länk som ovan) så blir man glad ända tills man hamnar på den gluten- och laktosfria delen. Där finns två alternativ men båda har samma förrätt.

För vegetarianer finns också två alternativ som huvudrätt. Quorn och – quorn! Alla fyra rätterna har fruktsallad som dessert. Fantasifullt? De som tågpendlar och vill ha specialkost får ta med matlåda.


All personal på både ner- och uppresan får högsta möjliga betyg! De var tillmötesgående och log (inte så där stelt som flygvärdinnor ofta gör) och verkade uppriktigt måna om en. Man fick en känsla av att de trivdes med sitt jobb.

Jag gjorde ändå tre tågbyten åt vardera hållet så jag träffade på några stycken. Ingen visade sur min eller verkade less. Mycket trevligt för man blir glad av dem!


Hela Mannerströms tabberas. Tåget var skakigt och bilderna därefter.

 

Förrätt

 

Tydliga bevis på att rödlök ingick

 

Hufvudrätt

 

Dessert.

Glaset (vad den typen heter nu igen?) till höger fyllde (tyvärr) 

ingen funktion vad jag erfor.

 

 
 
charlotta

charlotta

15 april 2011 10:59

jag måste säga att det är fint att de har ett vegetariskt alternativ, men åh - att det alltid ska vara så trista alternativ! morr. jag måste börja med det upproret jag har funderat på ett tag nu.

http://www.matrepubliken.se

 
Karin W.

Karin W.

15 april 2011 12:39

Mitt senaste tågreseminne är inte så trevligt. Fast det var inte SJ:s fel. Min man och jag missade vårt bokade nattåg med sovvagn från Arlanda till Östersund eftersom vårt flyg från Spanien blev försenat med fem timmar ... Så det blev till att vandra omkring på flygplatsen nästan en hel natt och vänta på att SJ:s resebutik skulle öppna på morgonen. Som tur var fanns det biljetter att köpa till första tåget på morgonen fast vi fick ju inte sitta i samma kupé. Det spelade ingen roll för jag somnade nästan på en gång, trots att jag inte satt speciellt bekvämt bredvid en främmande och storvuxen karl. Den som sover syndar inte och bistron fick inget besök den här gången trots att resan hem var lång.

http://favoritrecept.blogspot.com

 
Filifjonkan

Filifjonkan

15 april 2011 12:52

Hej Lena Oj mat på tåg har tydligen sina speciella recept fint sagt kanske. matlåda kanske är lugnast om man vill äta gott.Fast kul bli serverad med som omväxling.Bra att det var ok personal det är viktiga saker det. Man sitter ju ett antal timmar på tåg om man nu överhuvudtaget kommer iväg eller inte blir ståendes på linjen i ett par dygn eller så...(ref till i vintras)Men tydligen gick det bra när du åkte det är ju annars ett risktagande att åka tåg numera,hahah,, du får h en trevlig helg nu då och hälsa dina tomatplantor samt sambon.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

15 april 2011 13:16

Vad kostade menyn?

http://spisat.se

 
Lena

Lena

16 april 2011 10:08

charlotta: Uppror? Toppen! Upp till kamp för bättre alternativ! :D

Karin W: Vilket trist äventyr! Tur ändå att ni fick biljetter! Annars brukar det ju vara SJ som syndar med tidstrasslet! (så där har jag det när jag sitter bredvid min stora sambo;))

Filifjonkan: Jag brukar ha mat med mig men tänkte jag skulle lyxa till det lite. Och detta tåget gick i tid. Det var värre på hemresan.
Ha en trevlig helg du med :)

Kari: Borde ha skrivit det i inlägget! 119 kronor om jag inte minns fel. Inga pengar att tala om för maten. Liten flaska vin 89 kronor. En flaska vanligt vatten 22 kr vilket är hutlöst.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
charlotta

charlotta

16 april 2011 13:03

22 KRONOR FÖR VATTEN?! skojar du?! det är ju löjligt.

http://www.matrepubliken.se

 
Lena

Lena

16 april 2011 23:19

charlotta: Ja, man undrar ju!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

18 april 2011 12:19

Lena! Klart du skall lyxa till dig när du kommer iväg så där. Men det vart förseningar då i alla fall på hemresan ja tågen förnekar sig aldrig hihi...

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

18 april 2011 21:38

Vi är nyfikna till bristningsgränsen om vad du tyckte om räkmackan, mest för att vi själv provade den sist. Efter detta inlägget är vi tacksamma för att vi inte valde trerätters i alla fall.
Men du har helt rätt angående deras Bistro, så makalöst tråkig mat, om de överhuvudtaget har något kvar när man kommer dit. Förra gången fanns det kycklingbaguetter och ost/skinkbaguetter att välja på, så oerhört tråkigt. För någon som inte gillar curry så var kycklingmackan inget alternativ eftersom den var fullproppad med curry. Ost/skinka är inte vidare upphetsande, speciellt inte när man såg hur pålägg och grönsaker såg ut:(
Men personalen, den underbara personalen, de ska verkligen ha allt beröm de kan få. Leende och glada, utan att kännas påklistrade och falska. Helt underbara:)

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

18 april 2011 23:52

Filifjonkan: Klart jag ska lyxa!!! Händer sällan.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

18 april 2011 23:57

Mårtenssons kök: Fick brått att skriva om räkmackan nu när jag läste att ni undrade ;) Ute här nu!
Trerätters var billigt och man blev mätt men det är rätt halvtaskigt. Smaken är rätt hyfsad men man blir ändå besviken. Bistromaten är en bedrövelse och inget jag lägger pengar på om jag inte är desperat. Äter hellre chips för det vet jag är gott! Eller, i alla fall, vad det smakar :)

Personalen ja! Visst är de trevliga :D

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Walter

27 april 2014 15:13

Ta Blå Tåget om du ska resa Göteborg-Stockholm/Uppsala endera vägen. Där finns riktig restaurangvagn med ombordlagad mat och suverän service

 
Lena

Lena

18 juni 2014 11:45

Walter: Tack för tipset :)

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards