Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 24 april 2011

Påsk-Jansson och whiskey

Av Lena - 24 april 2011 00:02

Jamenärdetpåsksåärdet!


Sill så klart men – vad vore påsen utan en Jansson? Det går ju inte för sig alls! Ägghalvor i all ära men en Janssons frestelse är ett nödvändigt tillbehör! Säger du emot så slår jag dig! I Fia! Med knuffar du drömmer mardrömmar om!


En helt lagom omgång Janssons frestelse för fyra pers om det är till en buffé:


Ingredienser:

2 lagom stora gula lökar

smör

1 burk Grebbestads Ansjovis

750-850 g oskalad potatis

riktig grädde, 40 %

lite salt

lite nymalen vitpeppar

mer smör


Gör som jag:

Ugn:175-200°


Skala och hacka löken och smält den i smör utan att den tar färg. Om du saltar lite lätt på löken tar den inte färg så lätt.


Öppna ansjovisburken och häll spadet i en kopp eller annat, för ändamålet, lämpligt kärl.

Lägg ansjovisfiléerna på något underlag och dela dem i mindre bitar.


Nu emellan så provsmakas whiskeyn som kom i brevlådan. Alltså: vätskekontroll!


20 cl Glenfiddich

 


Sambon säger:

Är inte ett fan av Glenfiddich i vanliga fall men när de kommer med en 14 årig single malt som lagrats på 2 olika ekfat så känns det inte så illa att prova. Eftersom jag älskar rökig whisky så är den inte riktigt vad jag gillar men den överraskar med en len vaniljsmak och många bismaker, riktigt god single malt lagrad på amerikanska och spanska ekfat. Tack Glenfiddich!

 

Jag säger: Tack för att ni har kommit ut med en flaska på 20 cl! Då kan man köpa hem en lagom gå-bort-present! Lagom storlek till lagom pris! 139 kronor för en bra virre är kanon! Eller köpa en flaska som en lagom trevlighet till sig själv och sambon! Hanterbar!

 

Jag säger också: Helt underbar smak! Glider ner i strupen utan hosta! Rund och fin och smakrik! Mycket gott! Fem poäng!


Fortsätt laga mat nu då! Lite slirig? Näpp, inte än!


Smörj en lagom form med smör.

Skala potatisen och strimla den.

Varva allt du har med potatis underst och överst och krydda med salt och peppar. Ingen vätska än! Toppa eventuellt med lite smör.

Kör in i mitten av ugnen i 25 minuter. Ta ut formen ur ugnen och häll över ansjovisspadet. Fyll på med vispgrädde så den fyller 2/3 av formen.

Grädda ca 1 timme till eller tills potatisen är mjuk.


Man kan om man vill strö lite ströbröd över härligheten ca 15 minuter innan den är klar.


Med Grebbestads ansjovis, riktig grädde och riktigt smör kan du aldrig misslyckas med en riktig Janssons Frestelse!


Love to you to!



  


 


  



   


 

Sa jag GLAD PÅSK?

klart jag gjorde

 
 
@Receptomaten

@Receptomaten

24 april 2011 01:26

Skål & glad påsk! Virre till matlagningen är alltid trevligt :D

http://spisat.se

 
Lena

Lena

24 april 2011 01:28

Reptstom .. eller recmat .. eller .. äsch ...
schkååål!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

24 april 2011 01:30

Fretn: Gladpsåk!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

24 april 2011 01:32

Receptomaten: Önskar dig en underbar fortsatt matglad påsk! Krama frugan från mig!
:D

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

24 april 2011 01:41

I löövhögen :D
Fruen hälsat tbx!

http://spisat.se

 
Lena

Lena

24 april 2011 01:42

fnr? m!
;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards