Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 27 april 2011

Det slaktade lammet och den förlorade sonen

Av Lena - 27 april 2011 00:34

När allt verkligen blev som det skulle och inte bara som det vart!

Sonen min, den till Umeå flyttade (min enda), kom äntligen hem till sin Mama! Vad säger man? Gråter en skvätt när han inte ser. Vi har inte tittat på varandra på över ett år!

Det blev lite överraskande och inte planerat men desto bättre. Och tänk att vi hade planerat lammstek till den dagen! Utan att vi visste att han skulle komma.


Min lammstek, som den blev.

Lammstek utan ben är ofta lealös med hål igenom så bind upp den ordentligt så den blir färdig rakt i genom överallt. Inga bilder här den här gången så sök på nätet om du inte vet.


Lammsteken på 1 kilo marinerades i salt, peppar, olivolja, vitlök, soja och rosmarin.

Den bryntes runt om (alla 8-10 sidor) i mycket smör, fick en febertermometer instucken i ändan och fick sedan gå i en stekgryta med lock till 50°. Efter att den vilat, insvept i folie, var den uppe i 58° och då var den lätt rosa inuti. Nästa gång tar jag den tidigare!


2 runt bordet tyckte den var för rosa och 2 att den var för genomstekt. Dessvärre var vi bara 4 personer så ingen var egentligen nöjd. Jo, vi var 3 pers som gillade smaken på köttet, 2 gillade inte fettet och 1 person gillade ingenting av det, ens konsistensen. Den sistnämnda var dessvärre min sambo. Aldrig mer lammkött för hans del!

Jag gillar lammkött vilket väl främst märks på att min sambo är 12 år yngre än mig.


Skyn blev mycket god att strila över köttet och anrättningen serverades med en kraftigt överkokt, vitlöksdoftande potatisgratäng som dock var god trots matlagningsmissar. Meh! Jag var ju förvirrad av att sonen var här och alldeles till mig i trasorna! Ett synnerligen celebert besök!


Sonens besök föregicks av en påskhelg i den totala slöhetens tecken. Alldeles för varmt och soligt för min del, är ju mer värmekänslig än en mjukglass, och lite för få moln som ger behaglig skugga. Har inte ens orkat tänka tanken att det finns en blogg någonstans inne i det kvalmiga vardagsrummet. Nåja, jag vänjer mig. Brukar ju det.


Sonen stannar i några (få) dagar men bloggen ska nog få fart när jag vant mig. Vi ska ju ändå äta när han är här och vissa saker lär jag tala om för dig. Till exempel hur pass god den hemgjorda potatissalladen blir i morgon. Jag har inget recept än så vi får se. Ska försöka att komma ihåg att mäta och skriva ner så jag kan berätta om du ska göra som jag gjorde eller om du ska göra som du brukar.

Eller, har du ett fantastiskt bra recept att dela med dig av? Inget fusk bara! Och inget äpple eller annan frukt i! Tycker vi inte om i maten!


Om jag nu ska tjata så om sonen så kan jag lika gärna passa på att berätta att han kan laga mat och är bra på det! Tänkte att du kanske undrade?


Nu kanske du förstår att jag inte hunnit så mycket mer än bara vara


å inga bilder heller blir’e alls

hinner ju knappt varken tänka eller laga eller äta och ännu mindre diska


 

 
 
@Receptomaten

@Receptomaten

27 april 2011 02:35

Lammkött är alltid lika intressant, min mor vil inte ens vara i samma hus och min pappa mer eller mindre äter det i smyg.. :D
Fettet älskas av några och själv putsar jag bort det noga innan servering. Men 17 vad gott köttet är! Synd bara att det är ett relativt dyrt kött i Sverige och att vi inte har svenska lamm till påsken.
Här gick det åt en Nya Zeeländare i Crock-Pot:en under påsken, idag blev det repris fast med en nätad fransyska. Life is good :D

http://spisat.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

27 april 2011 02:39

Meh, skulle ju lägga till att alla mina experiment å Crock-Pot:ningar finns här för den nyfikne: http://bit.ly/Crock-Pot
-
På Facebook finns Crock-Pot Sweden att joina & ansluta sig till: http://on.fb.me/Crock-Pot-Sweden

http://spisat.se

 
Moma

Moma

27 april 2011 16:10

Lammkött is da shiit, min absoluta favorit i alla avseenden :-)

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

28 april 2011 00:56

Receptomaten: Visst är det gott och visst är det synd om dem som inte gillar det! De går ju miste!
Jag vågade inte använda Crockpoten eftersom jag aldrig lagat lamm förr. Fransyska? Vill ha!
Svenskt lamm lär väl bara finnas på hösten.

Tack för länk med tips!

Moma: Da shiit is da lamm! Så gott!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
charlotta

charlotta

28 april 2011 09:36

din son borde allt hälsa på sin ömma moder lite oftare! :=)

http://www.matrepubliken.se

 
Emmy

Emmy

29 april 2011 08:05

Okey, det var ett giltigt själ. Hua, att inte sett sonen på ett år. Då hade jag också gråtit av glädje. Helt klart bättre med fint sällskap och god mat än blogga.
Vi åt också lamm i påsk, men eftersom det var så fint väder lade vi steken på grillen. Lamm är alltid gott.
Ha det gott!

http://remsansbistro.blogspot.com

 
Lena

Lena

29 april 2011 15:08

charlotta: JAAAA!

Emmy: Jag njuter varje nanosekund och ger själva den i bloggen nu! Har son-abstinens!
Lamm är så gott men jag får nog köpa det till bara mig ;)
Ha de gott du me!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Avataria

29 april 2011 17:44

Åh, herregud, ett helt år utan sin unge! Jag som saknar ihjäl mej efter två dar...

 
Ingen bild

Avataria

29 april 2011 17:47

Ska väl kommentera lamm också (med lite Casillero del diablo, Carmeneredruvan i blodet). Jag är inte overly delighted av lamm. Men med mycket vitlök, en hel del rosmarin, salt och peppar går det ner. Och grillat efter ett dygn i yoghurtmarinad med riven gul lök, massor av vitlök, salt och peppar så...gudomligt! Ihop med klyftpotatis och en rejäl tzatsiki kryddad med oregano och mynta...Mumma!

 
Lena

Lena

29 april 2011 22:04

Avataria: Saknaden ligger som ett mycket stort och svart moln efter mina älskade ungar! Abstinens!

Lamm ja. Jo, alltså, så älskar jag lamm men inte sambon. Alltså, sambon älskar inte lammkött menar jag ;) I yogurt? Kan du skicka receptet? Eller skriv ut det på din blogg så kommer jag! Kram Ulmis!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Avataria

1 maj 2011 16:25

Recept:

Lamm i önskad mängd (inte mer än ett kg, kanske), grillstora bitar - jag köpte lammrostbiff som var små som bakpotatisar ungefär, delade varje bit i 2-3 bitar.

2-3 dl naturell yoghurt (inte nått lätt-krafs)
1 gul lök, riven
3-4 vitlöksklyftor
Rejält med salt och svartpeppar
Om man vill: nån tesked paprikapulver och spiskummin

Lägg i marinad, minst över natten, gärna ett dygn.

Grilla! Går snabbt!

Åsså tzatsiki:
yoghurt och smetana (Valio)
Vitlök (kan inte bli för mycket)
Rejält med riven saltad, avrunnen gurka
Oregano torkad
Mynta torkad

Låt stå nån timme för optimal smak

Åsså klyftisar eller ris

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

1 maj 2011 19:47

Lamm, jippi lamm, det är en stark favorit i vårt kök (fast det visste du väl redan!)
Underbar överraskning, klart giltigt skäl att ge fanken i bloggen om nåt.
För övrigt så är vi lite besvikna på att du inte berättat om din restaurang i Budapest och att den dessutom höll stängt när vi var där!

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Ingen bild

Avataria

1 maj 2011 20:02

Åh, herregud! Jag glömde citronsaft ½ dl! I marinaden, då!

 
Lena

Lena

2 maj 2011 18:45

Avataria: Tack söta, det där ska provas! Låter läckert!

Mårtenssons kök: Lamm är underbart!
Jag är ledsen om jag gör er besvikna men jag har aldrig varit i Budapest och än mindre besökt någon restaurang där! Synd att restaurangen jag aldrig besökt var stängd! ;)

Avataria: Vilken tur du kom på det :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

2 maj 2011 19:21

Meh, hallå, ska han inte åka hem snart..? MISS YOU, jö!
Puss

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

2 maj 2011 19:42

Moma: Är här. Återkommer inom kort. Tack rara söta! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

2 maj 2011 21:00

Hälsa på hos oss och kolla gårdagens inlägg så kommer du att förstå vad vi menar...:)

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

2 maj 2011 21:05

Mårtenssons kök: Asgarv! Vet ni, jag har inte hunnit läsa en matblogg på så länge så det missade jag! :D
Ni som undrar vad de menar: http://martenssonskok.blogspot.com/2011/05/bildkavalkad-fran-budapest.html
Och kolla längst ner ;) Jag har minsann en restaurang jag! Det visste jag inte!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

3 maj 2011 17:47

Det förstod vi till sist att du inte hade hunnit med, och det skulle du ju inte ha gjort heller. Sonen kommer faktiskt först och det tycker vi var viktigare!
Kram på dej:)

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Ingen bild

Avataria

3 maj 2011 21:13

Va kul med restaurangen! Har aldrig sett nån restaurang som heter Avataria eller ens Eukaryota som min gamla blogg hette. Fast La Famiglia har en pizzeria i Gävle.

 
Lena

Lena

4 maj 2011 11:29

Mårtenssons kök: Och efter att sonen åkt blev allt grått och kyligt! Kallaste Maj på många år säger de!

Avataria: Jag som trodde det var namnskyddat ;)
Borde nog åka dit!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards