Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 2 maj 2011

Tarte tatin med hemkörd vaniljsås

Av Lena - 2 maj 2011 23:48

Har gjort ett försök tidigare men det blev inte som jag ville men det blev det nu!

Försöker man sig på allt mer än en gång så blir man så småningom nöjd och ibland kan man bli nöjd gång nummer två till och med. Jag gillar inte söta efterrätter men det ska ändå kännas att det är en dessert. Den här gången serverade jag tarten med min vanliga vaniljsås men man kan ju göra hur avancerat man vill.

Den här tarten blev god , frasig och lagom söt. Sötman beror ju på vilka äpplen man väljer. Vilka jag hade? Ingen aning! Tror de var lite röd-gula och äppelformade. Har inte vägt äpplena utan tog lagom att fylla min stekpanna med kvartar. Tänka själv du får.


Tarte Tatin enligt Alma


Gör vaniljsås först och sedan:


Ugn ca 200°


4-5 lagom stora äpplen

100 g smör, alltså riktigt smör och inte margarin!

0.75 dl socker

1 msk pressad citron

1 rulle smördeg du köpt från kyldisken

1 stekpanna som tål att ställas i ugnen


Så gjorde jag:


Skala och kvarta äpplena och kärna ur dem.

Smält smör, socker och citronsaft i stekpannan. Lägg i äppelbitarna och stek dem på medelvärme (eller lite högre) ca 3-5 minuter på alla tre sidorna. Smöret ska bli lite brunt och karamelliserat och äpplena med.

Rulla ut smördegen och skär en rundel som är stor nog att täcka stekpannan något drygt.

Täck stekpannan med degen, peta ner kanterna och låt vila 5 minuter. Sätt in stekpannan på ett galler nästan nederst i ugnen och låt grädda ca 20-30 minuter. Det ska få färg men inte bli bränt.

Tag ut ur ugnen. Peta loss kanten runt om med en kniv. Stjälp upp på ett fat. Vila ett par minuter. Förundras! Ät!



 



  

Fast det kunde så klart blivit ännu bättre! Säg det som inte kan bli det?

Nästa gång är jag mer noga med att alla äppelbitar ligger åt samma håll!

 
 
@Receptomaten

@Receptomaten

4 maj 2011 01:22

Herre jösses i köket, exakt nu gick sötsuget till 100% :) Ska genast tipsa fruan!

http://spisat.se

 
Lena

Lena

4 maj 2011 11:47

Receptomaten: Genast tipsa frugan? När du skrev var klockan hakv två på natten! Ska du väcka'na?

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards