Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 10 maj 2011

Löksoppa i Crock Pot enligt recept från densamma

Av Lena - 10 maj 2011 02:55

Jag har ju blivit begåvad med en Crock Pot och jag har ju, sedan tidigare, sagt att jag ska laga alla recept som medföljde Crocken. Eller "Pottan" som jag säger. Nu har jag lagat löksoppa enligt alla dess instruktioner. Och nu vet jag också hur jag ska göra nästa gång. Ändringar? Den kursiva stilen ger svar


Receptet enligt kokboken:


Fransk löksoppa med timjan


Ingredienser:

6 stora gula lökar

2 hackade vitlöksklyftor (kommer jag inte att ha med nästa gång. Ingen vitlök!)

2 dl vitt vin

6 dl vatten

2 lagerblad

1 tärning grönsaksbuljong (ta i 2 stycken)

1 tsk torkad timjan

1 tsk socker (1/2)

1 msk smör (2 msk)

2-3 krm malen vitpeppar

1 surdegsbaguette

100 g lagrad god ost, riven


Gör så här:


1. Skala och dela löken i halvor. Skiva lökhalvorna ganska tunt.


2. Smält smöret i en stekpanna eller stor kastrull och fräs löken tills den är mjuk. Det gör inget om den får lite färg. Låt vitlöken gå med i pannan när löken börjar bli klar.


3. Häll löken i din Crock Potgryta och tillsätt alla övriga ingredienser utom bröd och ost. Rör om så allt blandar sig.


4. Sätt grytan i basenheten med locket på och sätt på hög (ll).


5. När det är dags att servera sätter du din ugn på grill 225°C.


6. Smaka av soppan med ev. salt och peppar. Önskas lite syra kan du skvätta i lite vitvinsvinäger.


7. Skiva brödet ganska tunt. Fyll 4 ugnsfasta skålar med soppa och lägg på brödskivor så de täcker ytan så mycket som möjligt. Strö på osten och ställ i mitten av ugnen. Gratinera tills osten är gyllenbrun. Det går fort så bevaka ugnen noga.


Det roliga i kråksången är att jag gick till Systembolaget och frågade personalen om ett vitt vin som både skulle fungera både i och till maten. Jag sa att det var Fransk löksoppa jag skulle laga. Fick tipset om Raimat 2010 och köpte en flaska.


Kylde flaskan och hällde sedan upp ett glas ”laga-maten-vin” av densamma. Det smakade gott.


Näst steg var att servera soppan med vinet (efter att vinet hamnat i sopppan).


Vi åt några skedar av soppan (gottt) och skålade sedan glatt med det vita vinet. Vinet smakade skit i anslutning till soppan! Jätteilla faktiskt!

Smaken på vinet blev en besvikelse efter att vi fått soppan på våra smaklökar. Både sambon och jag var överrens om eländet!

Vad säger man? Vinet fick vila tills senare och vi drack ”nödraketer” till soppan.




 



 



 



 



 


Edit: Glömde ju säga att : Soppan fick en fantastisk och fyllig smak!

Älska Crock Pot!

 



    

Jag avslutar med att slå ett slag för ett äppelvin från Kivik. Jag/vi gillar smaken. Från början lite söt men avrundas med en ton av riktiga äpplen!  Ha i lite is och du har den perfekta fördrinken! Jo faktiskt!




 
 
Annelie-Singapore

Annelie-Singapore

10 maj 2011 04:40

Står faktiskt på min "att göra lista" i veckan, löksoppa.
Sedan 1986 har jag haft en kokbok som jag gjort löksoppa efter och inte mindre än Julia Childs.
Först efter att jag sett filmen gick jag hem och kollade, samma bok. Lite kul eftersom det varit min köksbibel i så många år ;).
Vitlök ska de absolut inte vara i löksoppan, men till brödet. Så här gör jag med brödet till soppan:

Croûts - hårdrostat vitt bröd
12 skivor vitt bröd, 2 cm tjocka skivor

Lägg brödet i ett lager på ett galler och rosta det i 165° varm ugn i ca 30 minuter, tills det är alldeles torrt och lätt brynt
Olivolja
En skuren klyfta vitlök

När brödet varit halva tiden i ugnen kan man pensla det med en tsk olivolja; efter rostningen gnider man varje skiva med en vitlöksklyfta.

Mitt recept är lite ändrat enligt kokboken, mera vitt vin ex.

Ha en bra dag/ Hälsningar från Singapore

http://sandberg2singapore.blogg.se/2011/march/veck

 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

10 maj 2011 07:39

Vill också ha en sån potta :) Får sätta upp den på önskelistan inför 50-årsdagen, bättre present än så kan man ju knappt tänka sig som matnörd...
Soppan ser verkligen god ut också.

Sköt om dig, hoppas du fått lite mer energi nu av det varma vädret. Åker till Gran Canaria idag på en veckas Hälsoresa, men tar med datorn så jag kommer nog inte att kunna låta bli att titta förbi lite, trots semester ;)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

10 maj 2011 08:46

Annelie: Fråga mig!
http://almamater.bloggplatsen.se/2010/01/22/2441913-soupe-loignon/
Mitt favoritrecept! Ditt sätt att fixa bröd på skriver jag ner! Tack!

Birgitta: Resa bort igen? Det ska vi allt ha ett snack om!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

10 maj 2011 19:14

Visst är det märkligt att det faktiskt är så att det man har till vinet gör så mycket på smaken. Att det ändå kan bli sån makalös skillnad... Tack och lov för nödraketer!

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

10 maj 2011 23:31

Mårtenssons: Man blir lika paff varje gång! Första gången jag märkte detta var för ca 20 år sedan. Vinet jag köpte smakade bra till räkorna vi åt till förrätt men till kräftorna efter smakade det skit!
Den gången hade jag ingen nödraket ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Fröken Dill

Fröken Dill

13 maj 2011 09:26

Kul att den långkokande manicken kommit till Sverige! Mina amerikanska släktingar var helt lyriska över sina.
Hälsar fröken Dill

http://www.frkdill.blogspot.com

 
charlotta

charlotta

13 maj 2011 22:07

ja, alltså, du vet ju vad jag tycker om löksoppa. godast i världen! får nog köpa mig en såndär potta, va?

http://www.matrepubliken.se

 
Lena

Lena

15 maj 2011 01:34

Fröken Dill: Visst är det en makalös manick!

charlotta: Köp en potta! Bäst :D

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards