Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 27 maj 2011

Köttbullar i tomat- och svampsås ā la Crock Pot

Av Lena - 27 maj 2011 23:04

Ett recept ur Crock Pot-kokboken. Jag använde skogschampinjoner och la dessutom till ett par varmkorvar delade i fyra delar. Korven, som åkte med den sista timman, blev kanongod.

Hela rätten får bra betyg men måste saltas och peppras. Den serverades med pasta.


Köttbullar i tomat- och svampsås enligt Crock Pot-kokboken


Förberedelsetid: 15 minuter

Tillagningstid: 3 timmar på hög (II)

Portioner: 4

Svårighetsgrad: lätt


Ingredienser:

500 g nötfärs

1 gul lök, finhackad

1 vitlöksklyfta, finhackad

50 g ströbröd (fullkorn)

1 msk italiensk örtkrydda

400 g krossade tomater

2 msk tomatpuré

100 g bruna (kastanj) champinjoner, skivade

1 grönsaksbuljongtärning, upplöst i 1,5 dl kokande vatten


Gör så här:

1. Blanda samman nötfärs, lök, vitlök, ströbröd och örter.


2. Forma 16 köttbullar.


3. Lägg köttbullarna i stengodsgrytan; tillsätt tomater, tomatpuré, svamp och buljong. (Jag blandade ihop detta först.)


4. Tillaga på hög inställning i 3 timmar.


5. Gott tillsammans med pasta.



Min bild blev lika dålig som ...

 


... fotot jag fångade ur själva kokboken!

  



 
 
Karin W.

Karin W.

28 maj 2011 00:20

Mår du bättre nu? Vi är många som saknat dig.

Jag är inte så hemma på Crock Pot-matlagning. Det är alldeles för nytt för mig. Tydligen bekvämt och lätt. Finns det inga nackdelar?

http://favoritrecept.blogspot.com

 
Lena

Lena

28 maj 2011 04:13

Karin W: Tack! Livet reser sig sakta men säkert. Det har varit en otroligt tung period.

Klart det finns nackdelar med Crocken! Man måste ha framförhållning nog att förbereda allt och det är inte alltid lätt. Man måste veta vilka råvaror som lämpar sig. Man måste ha koll på vilka saker som blir klara först i grytan och det är inte alltid givet. Ofta rätt knepigt. Dock verkar det som om det mesta man slänger i blir gott efter några timmar.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Birgitta Höglund\\\'s Mat

Birgitta Höglund\\\'s Mat

28 maj 2011 14:23

Varmt Välkommen tillbaka. Stor Kram

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

28 maj 2011 18:27

Tack Birgitta! :) Kram tebax!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

29 maj 2011 18:56

Sällar oss till övriga; så härlig att höra från dej igen! Hoppas det fortsätter uppåt för dej Lena:)
Kram,
Anki o Håkan

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

1 juni 2011 01:16

Mårtenssons: Hoppas också det fortsätteruppåt men det kommer att ta tid. Kram till er båda!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Dala

Dala

6 juni 2011 00:31

Tasty blogg!!!


http://nailarts.info

http://dalarna.in

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards