Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 16 juni 2011

Ikeas trädiskställ är numera som en mun från en nagelbitare med tandlossning

Av Lena - 16 juni 2011 10:00

Ikeas diskställ i trä har varit en favorit i många år. Hållbara, snygga, billiga och praktiska.

Just att de är av trä gör att glasen man ställer i inte kanar eller blir kantstötta. Man behöver inte använda silkeshandskar när man placerar glas eller porslin i stället.

Trä är dessutom alltid snygg.

Hållbarheten bevisas av att jag hade mitt förra i fem år och för en summa på bara några tior finns det inte mycket mer att säga.


För ett tag sedan blev jag förskräckt. Mitt hade gått jättesönder (efter flera års nötning) men det fanns inga nya att köpa. Jag letade på nätet efter en motsvarighet men fann ingen.

Glädjen när jag åter hittade detta diskställ på Ikea satte mina klackar i taket! Jag köpte två så jag skulle ha ett i reserv efter fem år om Ikea åter slutade sälja dem. Fine!


Priset är fortfarande bara några tior, 35 kronor, men eländet är eländigt redan från start!

Pinnarna är smalare och det gör ju inte så mycket, men de är också kortare. Förut fick det plats två rader glas på undre hyllan men det går inte nu. Hela stället rymmer mindre disk.

Dessutom har de snålat på häftklamrarna som håller fast pinnarna. Svagare och kortare. Efter bara några veckor börjar de lossna så det blir ett plocke pinn-liknande vidunder. Hur kul är det på en skala?


Dock är den sämre hållbarheten underordnad den mindre storleken. Flytta över produkten från köksavdelningen till barnavdelningen, tack!



 

 
 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

17 juni 2011 20:59

SÅ rätt, så rätt! Vi dumpade vårt efter bara någon vecka och bytte till ett i metall och det säger väl allt?

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

18 juni 2011 04:18

Mårten: Vill inte ha i metall för då glider glasen....

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Majsan

Majsan

20 juni 2011 21:15

Jag köpte ett typ likadant till torpet på underbara Åhlens förra året. Funkar finfint och det får plats med två rader glas på undervåningen.

http://majsansblogg.se

 
Lena

Lena

22 juni 2011 00:45

Majsan: Åhlens det blir! Tack :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lillian

20 september 2011 21:01

Vad härligt, då vet jag att jag ska gå på Åhlens. Här har ni nån som har sökt landochrike runt + några fler länder efter ett diskställ som rymmer även farmors kristallskål och som samtidigt inte är så högt att man måste såga ur skåpen undertill. Den här bloggen gillar jag. Har aldrig bloggat förut. Har jag fyllt i fel eller nåt?

 
Ingen bild

Jan Flodin

12 november 2012 15:09

Jag köpte för en stund sedan ett diskställ i trä hos John Wall på Regeringsgatan i Stockholm. Åhlén hade inte längre några sådana. Dom hade ett antal och fick klart för sig att det frågats efter sådana på nätet, så föreståndaren skulle kontakta nån centralt som ser till att man får träff på dom när man söker på Google efter diskställ i trä.

 
Lena

Lena

14 november 2012 13:07

Lillian: sorry, men såg inte förrän nu att du kommenterat. Nä, du fyllde i rätt :)
Jan Flodin: Tack för den! Ska kolla där när jag är i stora stygga staden nästa gång.

http://www.almamater.se

 
Träsaker.se

Träsaker.se

30 september 2014 21:50

Vi lanserar nu åter svensktillverkade diskställ i trä med rätt mått och rätt avstånd mellan spjälorna. Vår fabrik har tidigare tillverkat 70000 st/år av detta diskställ. Nu finns de att beställa på www.trasaker.se

http://www.trasaker.se

 
Lena

Lena

30 september 2014 22:36

Träsaker: Ska genast ta fram tumstocken och kolla om ni håller måtten! :) Tack!

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards