Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2011

Kyckling Garam Masala

Av Lena - 28 oktober 2011 15:41

Jag skulle köpa mig en ny D'Elidas så jag surfade iväg för att leta och hamnade på en sida med kryddan Garam Masala. Har alltid varit nyfiken eftersom jag aldrig varken ätit eller lagat denna rätt. Hem kom burken så det blev till att surfa runt efter ett recept som verkade enkelt och bra och det hittade jag hos Salt & Peppar. Jag följde receptet in i minsta detalj eftersom jag inte hade egna erfarenheter att gå efter. Det blev gott! Attans gott! Vill man inte ha det så starkt kan man minska på cayennepepparn.

Det hela räckte till tre personer.



Garam Masala kyckling med röda linser


3 kycklingfiléer

1 msk Garam Masala krydda

1/2 dl röda linser

3 dl vatten

2 dl crème fraiche

1 röd paprika

2 vitlöksklyftor

1/2 tsk socker

2 msk tomatpuré

1 tsk cayennepeppar

salt

peppar

hackad bladpersilja


Strimla kycklingfiléerna och bryn dem i lite matfett. Lägg dem i en gryta. Hacka paprikan och vitlöksklyftorna och fräs lite och lägg i grytan. Häll i alla övriga ingredienser och låt puttra tills linserna är klara. Smaka av med salt och peppar.

Strö över persiljan vid servering.

Jag serverade med ris, raita och naanbröd.


Raita:

2,5 dl turkisk yoghurt

en liten näve hackad färsk mynta

0,5 riven gurka

1 riven eller pressad vitlöksklyfta

en skvätt honung

salt

peppar


Öl är gott till! Bilden är från Tallin som vi besökte för ett par månader sedan.


 

 
 
oliver

oliver

28 oktober 2011 16:05

mat är as gott :3 btw kolla gärna min blogg =)

http://olivertheone.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

28 oktober 2011 18:15

Oliver: Ja, mat är asgott! ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Birgitta Höglund\\\'s Mat

Birgitta Höglund\\\'s Mat

28 oktober 2011 18:56

Garam Masala är så gott, även om jag drar mig för att blanda in ordet as i det hela.. Med en läskande raita till, så börjar till och med jag längta efter Indisk mat, mitt i all den Turkiska :)

Ikväll blev det faktiskt en hederlig biff med lök, men vilken biff sen.. Betydligt bättre nyköpt hos bästa slaktaren, än i plasttråg på Ica...
Ha en riktigt skön helg och njut av din återfunna hälsa och matglädje. Kram

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

28 oktober 2011 19:25

Birgitta: Håller fullständigt med om ordvalet men man svara som det frågas ;)
Härligt med bra biff! Och du, biff, eller för den delen köttfärs, i plasttråg, köper jag inte längre! Alls! Jag/vi åker ända till City Gross där de(enda stället i stan) har butiksstyckat och packat och med hederlig gladpack över köttet. Om så det bara gäller ett halvkilo köttfärs så åker vi dit fast det tar tid.
Ha en riktigt skön helg du med och stora kramen från mig!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

11 december 2011 10:28

Det var länge sedan jag gjorde något med garam masala, det är gott (även om jag kan ha svårt för kanel i mat)!

Förlåt för den oinvigde, men varför gladpack framför köttfärs som packas i skyddande atmosfär?

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

11 december 2011 10:41

Moma: Också vi har svårt för kanel i maten. Personligen tycker jag att det endast passar på "tomtegröt".
Köttfärs, eller kött över huvud taget, som packats i "skyddande atmosfär" har blivit behandlat för att inte ha några bakterier. Det har blivit smaklöst av detta. Lotta Brink (som vet allt om allt) har även berättat att de nyttiga bakterierna som annars kliver fram efter ett tag och ger köttet "det där" inte finns kvar då och att köttet inte luktar illa när det börjar bli dåligt. Extra illa när det gäller köttfärs. Personligen köper jag aldrig mer köttfärs från ICA, Willys m.fl utan endast och enbart från City Gross! De har egen färs och den smakar kött!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

11 december 2011 12:45

Men köttet är väl inte behandlat, det är ju ingen konstig gas som man packar med. De gaser som används finns naturligt i vår omgivningen, det är väl bara en omfördelning av syrehalten?

Och jag tror, men kan ha fel, att köttfärs (som är väldigt känsligt)innehöll betydligt fler bakterier förr då de flesta butiksmalde och packade sin köttförs själv...

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

11 december 2011 12:56

Moma: Jag kan så klart ha jättefel om allt! Detta är vad jag läst mig till och jag har verkligen erfarit dessa smaklösa biffar och smaklös färs. Och/men, det är ju bakterierna (de rätta) som gör smaken. Har du aldrig låtit ett paket riktig köttfärs stå för länge i kylen så den blivit lite "färgad"? Alla är så fega nu för tiden. När köttfärsen luktar lite "ladugård" så får biffarna smak av riktigt bra nöt. Eller är jag ett nöt? ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

11 december 2011 12:58

Moma: Nu lär jag få både halva svenska folket och livsmedelsverket emot mig :D Skit samma!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

11 december 2011 13:24

Det tror jag inte, inte mig i alla fall! :-)
Lööv

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

11 december 2011 13:27

löööv :D

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards