Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 3 november 2011

Ett av sätten att köpa vitvaror

Av Lena - 3 november 2011 22:59

Vi skulle äntligen bli med tvättmaskin och torktumlare. Det
går man inte bara och köper så där som man gör med gul lök utan det kräver sin
kvinna! Jag är knöligt pris- och miljömedveten och är petig med bäst-i-test och
sådant. Vissa sidor på nätet där de har tester har tester de är sponsrade för
så det är inte så lätt i djungeln men Råd & Rön litar jag mer på än en del
andra. Där kan man köpa testerna om man inte prenumererar för då är de gratis.


Jag har velat hit och dit, läst tester och jämfört priser.
Har även varit i fysisk butik för att kolla runt vad det är som gäller. Det är
en hel del nytt att tänka på mot sist jag köpte sådana här saker för ca 15 år
sedan. Till sist hittade jag det jag tror jag blir nöjd med men jag vet inte.
Maskinerna står i badrummet men är inte inkopplade än. Det blev maskiner att
två olika märken eftersom en och samma tillverkare inte hade det jag ville av
de olika.


Två saker reagerade jag på när jag letade runt.

Vissa tvättmaskiner kommer inte upp i avsedd temperatur.

Tillverkarna är så måna om att testen av deras maskin ska
visa att de är energisnåla att de, inte ens dyra Siemens, inte värmer upp nog. Detta
gäller bara vissa modeller men det är en av detaljerna jag har haft i minne när
jag har kollat runt.

Priset på torktumlare skiljer på om de är energisnåla eller
inte. En energisnål (man kan spara ett antal hundringar per år) kan kosta ett
par tusen mer än en som är sämre klassad. Energisnålt är ju miljötänk men allas
plånböcker är olika stora.


Så här gjorde jag:


Lista upp kraven du har på maskinen och bestäm också vad du
har råd att betala.


Läs tester på nätet. Här gjorde jag så att jag tog fram
listan på testade maskiner, kollade uppifrån (bäst betyg) och följde listan
neråt tills jag fick fram den maskin med högst poäng som var inom min budget. Läste
testet och prickade av om alla mina krav stämde med vad som stod där.


Gå till butik och titta på maskinerna och prata med någon
kunnig.


Gå hem och försök leta på modellnumret (Googla) och se om
det finns någon användarrecension. Är det några kunder som är helnöjda så är
saken biff!


Gå in på t.ex Prisjakt och/eller Pricerunner för att se vilken butik som har bäst och billigast
erbjudande för just din maskin. Det skiljer bra mycket mellan olika butiker och
det kan löna sig att handla på nätet.


Så gjorde jag! Hur gjorde du?






 
 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

4 november 2011 18:22

Känns ungefär som vi har samma tillvägagångssätt när något större och dyrare ska inköpas. Vi valde att själva köpa en ny kyl/frys till köket för några år sedan (bor i hyresrätt) och minns att vi letade, läste och listade en lång tid innan vi släppte på plånböckerna. Det stora problemet är väl att det finns så vansinnigt mycket att välja mellan, utbudet är nästan för stort...

Hoppas iaf att ni blir nöjda med ert val när de väl är inkopplade!

Ha en riktigt skön helg,
kram!

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

5 november 2011 13:52

Mårtenssons: Hehe, det är nog så vi äldre och förståndiga gör :) Och ja, utbudet är nästan oöverskådligt. Vi har startat upp maskinerna nu och de fungerar båda perfekt!
Kram och ha ni en härlig helg med!!!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards