Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 13 november 2011

Små linser och Mozzarellafylld och baconlindad kycklingfilé

Av Lena - 13 november 2011 03:17

Jag är förfärligt förälskad i små linser! Visserligen älskar
jag gröna linser och gillar de röda men just ”Små linser”  är superba!

Vad Risenta skriver om dessa små linser:

”En spännande och delikat lins fylld av protein, järn, b-vitamin och zink.”

och

”Denna lilla, delikata lins kommer ursprungligen från Frankrike och är mycket uppskattad för sin kulinariska smak.”


Om man serverar kycklingen på en ”spegel” av linser så ser
det riktigt tjusigt ut. Sallad kan serveras i en skål på sidan om.


Linserna sköljs av och blöttläggs enligt anvisningarna på
påsen. Blöttläggning i 2-3 timmar ger koktid på 20 minuter istället för det
dubbla. Låt linserna kallna i sitt vatten.


Mozzarellafylld baconlindad kycklingfilé för 4 pers


4 kycklingfiléer

8 skivor bacon

2 pkt mozzarella, skivad

salt

peppar

smör


Linserna


5 dl kokta linser

2 röda chilipeppar, strimlade

2 medelstora (bandyboll?) gula lökar, hackade

1 msk kalvfond eller motsvarande annat

½ dl vatten

salt

peppar


Gör sålunda:


Sätt ugnen på 200 °


Rensa kycklingfiléerna från fett och annat vitt. Skär en
djup skåra rätt in så det blir en så djup ficka som möjligt. Salta och kör med
pepparkvarn utanpå och inne, på sidorna och i varje vrå. Gnid in detta.

Knöla in så mycket mozzarella du kan i fickan på varje filé.

Linda 2 skivor bacon jämt runt varje filé.


Bryn filéerna runt om i smör, så de får fin färg. Lägg över
dem i smord eldfast form. Stick in en termometer mitt i en av dem. Låt dem gå
tills de har en innertemp på 70 °


Under tiden kycklingen gottar sig i ugnen så bryner du löken
i smör. Ha i strimlad chilifrukt och fräs en stund och ha sedan i linserna. Dutta
i lite fond och vatten och låt puttra försiktigt. Smaka av med salt och peppar.


Lägg upp linserna med kyckling ovanpå.

Servera med valfritt grönt och ett glas rött.


 

 


   


 

 
 
Ingen bild

Linda Johansson

13 november 2011 10:52

Kul att du är tillbaka och bloggar igen! Jag började nästan förlora hoppet... :)

 
Lena

Lena

13 november 2011 14:35

Linda: Kul att du hänger med! Kram från mig :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Emmy

Emmy

13 november 2011 16:38

Jag borde försöka ge linser en ny chans. När jag äter det på restaurang tycker jag det smakar bra, men lyckas aldrig själv.

http://remsansbistro.blogspot.com

 
Lena

Lena

13 november 2011 17:55

Emmy: Just dessa linser är kanongoda! Jag gillar inte att ha kryddor när jag kokar dem men med lite brynt lök och någon annan god tillsats blir det toppen! Fast, de här är så goda som de är att jag kan äta dem med sked utan allt annat. Mmm!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lottzy

Lottzy

14 november 2011 20:10

Verkar kanongott. Har faktiskt bara kokat linser själv, en gång men det är ju hur enkelt och gott som helst!
mvh
Lottzy

http://matlottzy.blogspot.com

 
Lena

Lena

14 november 2011 23:00

Lottzy: Prova igen och prova då dessa! De funkar till och med som ersättning till kött för de har så fyllig smak!

Med vänliga hälsningar till dig med!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards