Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 15 november 2011

Samma gamla potatisbullar? Nä, bara nästan!

Av Lena - 15 november 2011 23:39

Jag skramlade ihop några påsar potatismos ur frysen för att
göra potatisbullar. Jag fryser alltid in det som blir över av det vi äter och
mos är inget undantag.

Kände att det var lite tråkigt med samma gamla smak så jag
piffade lite på det hela och det blev kanon! Jag brukar ha i överblivna kokta
grönsaker om jag har det i kylen men nu fanns inte ingenting att använda. Men
bacon passar ju och lök är alltid gott och bra blev det.


Potatisbullar/plättar


1 stor klump (knapp liter?) fruset potatismos tinas i
durkslag så en del vätska rinner bort.

1 dl vetemjöl

2 ägg

1 paket bacon

1 stor gul rödlök

1 näve hackad persilja

salt

peppar


Gör:


Fintärna baconet och hacka löken. Stek baconet knaprigt och
ställ undan. Bryn löken. När båda svalnat blandar du det med moset, mjölet,
äggen och persiljan. Salta ordentligt och peppra på rejält. Gärna både vit- och
svartpeppar.

Stek en provklick för att smaka av kryddorna. Säkert är det
för osalt.


Stek bullarna/plättarna i smör och servera med lingonsylt,
vitkålssallad och ev stekt bacon.

 
 
Karin W.

Karin W.

16 november 2011 13:05

Jag antar att potatismosen som du fryser in är hemlagad. Potatismos gjord på pulver blir nämligen läbbig fryst. Det har jag testat en gång. Den är inget vidare ofryst heller men ibland har nöden ingen lag. Jag känner barn som inte äter hemgjord mos därför att det är "klumpar" i.

Hur det kan bli här i världen.

http://favoritrecept.blogspot.com

 
Emmy

Emmy

16 november 2011 23:34

Jag lyckas aldrig få till bra potatisbullar. De blir alltid för lösa och svåra att steka. Det är ju annars perfekt om man får mos över.

http://remsansbistro.blogspot.com

 
Lena

Lena

17 november 2011 08:21

Karin W: Ja, inte är det pulvermos! Enda gången det går att äta är när man kampar och lagar mat över ett stormkök ;)
Har ochså hört att det finns barn som inte äter hemlagat men tror det beror på vad de vant sig vid.
Ja, hur det kan bli!

Emmy: Om man inte har för lite ägg så blir det lättare att steka dem. Perfekt restmat :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

17 november 2011 21:06

Husmanskost, mums! Bacon till, absolut!

Slänger i väg ett stort tack för din fina kommentar till vår tidningsdebut, blir allt lite generade av så fina ord!
Och så slänger vi så klart iväg en kram också:) Kram.

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

18 november 2011 10:19

Mårtenssons: Husmanskost slår det mesta!
Det där med beröm är ni så väl värda!!!
Kram :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Trollpackan

Trollpackan

18 november 2011 10:36

Husmanskost...hmm...jag tycker vi döper om det till Husmorskost!;)

såklart ska man ta tillvara på alla rester som man kan, bäst fär både miljö och ekonomi;)
Låter kanongott!

http://www.trollpackan.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

18 november 2011 12:09

Trollpackan: Haha! Ja,husmorskost i jämlikhetens tecken? Annars är det bra "barnmat" det här ;)
Rest = fest!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Catrin

11 augusti 2014 15:03

Kan man göra potatisplättar på pulvermos?

 
Lena

Lena

15 augusti 2014 20:36

Catrin: Det går säkert men jag har inte provat. Blir nog inte lika gott men kanske nästan. Se i så fall till att ha ett ganska fast mos. Lycka till!

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards