Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 7 december 2011

Finns ekologisk, okokt julskinka?

Av Lena - 7 december 2011 01:42

Om man vill ha en ekologisk skinka så finns det bara City Gross som har dem och då i begränsat antal Och de är färdigkokta! Jag vill ha en vanlig, rimmad ekologisk skinka som jag kan koka (eller snarare ugnsbaka) själv!

Den ska nämligen vara som de var förr i tiden, lite torr och med ordentlig julskinkesmak. Fast det törs man knappt säga numera. Alla ska ha sin julskinka så saftig det går. Och med allehanda olika kryddor i griljeringen, det ena mer ovanligt än det andra. Verkar vara en tävling. Kryddnejlikor är väl rätt vanligt men det finns ju både stjärnanis och chili att ta till. Eller äppelmos eller varför inte curry? Jag tar även bort rätt mycket fett innan griljeringen. Huga!

Jag vill ha ströbröd, ägg och senap! Punkt. Om jag vill ha saftigt fläskkött på just det sättet då tar jag och äter senapspanerade kotletter!

Ja, jag kanske är avigt gammaldags men ibland var det bättre förr. Och min sambo håller med så vi är i alla fall två i hela världen.


Heja 72° (edit: minst 75 ska de va)


 

 
 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

7 december 2011 07:33

Här kommer en tredje. Klart det ska vara gammaldags smak på julskinkan :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Ingen bild

eva

7 december 2011 08:24

Jag håller också med, ströbröd,ägg och senap, det har vi alltid på vår julskinka! Den ska smaka som den alltid har gjort så jag gör som mamma gjorde!

 
Ingen bild

Linda Johansson

7 december 2011 10:49

Min syster och jag vill ha en riktigt torr skinka. Tyvärr blev årets enda för saftigt... Dumma termometer som visade fel!
Men min syster är perfekt när det gäller att ta bort svål och fett innan den klassiska senapsgriljeringen: det blir absolut inget fett kvar. Nackdelen är att det tar lite lång tid... Vi hatar båda att få fett och brosk (osv) i munnen när vi äter kött...

 
Filifjonkan

Filifjonkan

7 december 2011 10:51

Hej Lena Kul du sa det om skin
kan senapspanerad skall den vara absolut så som man alltid gjort den till julen Sen ska det sitta en hemgjord skinkpinne i den när den är färdiggriljerad med rött och viss prasselpapper lite konstfärdigt snurrat om pinnen! Det skall även ligga lite rödkålsblad snyggt draperade runt skinkan på uppläggningsfatet och 4 st skurna tunna fina skivor skall förföriskt vika ner sig och locka till att t dem till sin tallrik Då..först då är det jul...fniss...hoppas du får tag i den sökta skinka.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Karin W

Karin W

7 december 2011 11:51

Butiker som vill beställa ekologisk okokt julskinka kan nog göra det, tror jag.

Jag måste beställa julskinkan i min matvarubutik eftersom jag ska ha en stor som är okokt. Det är inga problem för dem att ta hem den bara jag säger till i god tid.

http://favoritrecept.blogspot.com

 
Susie i köket

Susie i köket

7 december 2011 12:32

Torr ska den vara, och naturligtvis ska det inte finnas konstigheter i griljeringen. Kan inte vara mer enig:)

http://susie-i-koket.blogspot.com

 
Lena

Lena

7 december 2011 16:44

Birgitta: Härligt!
eva: Absolut! Vi håller oss till mammornas sätt!
Linda Johansson: Visst blir det bra så och visst e de lite läskigt att få en klump fett i munnen :( Vissa saker FÅR ta tid!
Filifjonkan: Du berättar så målande att jag sitter och dreglar ;)
Karin W: Ska nog höra mig för om någon kan ta hem! Vore toppen!
Susie i köket: Härligt att vi är några som är eniga i just denna frågan! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Petra Sundberg

Petra Sundberg

23 december 2011 20:56

Hittade hit när jag sökte efter torr julskinka =) Håller helt med, torr ska den vara. Nu är det ju lite sent, men årets första julskinka köpte jag på Coop, deras Änglamark färdigkokta skinka, och den var perfekt! Torr och supergod! När det var dags för den andra var Änglamarks slut och vi tog en ekologisk från Scan, inte alls bra, saftig och inte alls lika god :(
God Jul!

Petra

http://www.petrasundberg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards