Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 9 december 2011

Mycket var faktiskt mycket bättre förr! Och smarriga fikonbollar.

Av Lena - 9 december 2011 03:11

I min ungdom jobbade jag ett par år på Rörstrands porslinsfabrik i Lidköping. Jag borrade hål till upphängningen på deras berömda jultallrikar, jag filade på hänkeln (örat) på Ostindia-koppar, jag målade porslin, krossade porslin (en hel container full) och tryckte mönstret på Grön Anna-tallrikar med en jättemaskin.
Jag måtte ha varit runt 18 år eftersom jag kommer ihåg att jag tog körkort i samma veva. Hade rätt kul eftersom alla som jobbade där var lika uppgivna som jag var. Vi kunde gnälla ihop!

Vid ett av personalmötena fick vi höra Rörstrands historia. Då berättade chefen om hur de gör massan till flintgods, stengods, fältspat m.m och hur hållbart deras porslin var. Så pass hållbart att det höll så länge att de fick ändra receptet. Deras porslin fick ju inte hålla för länge för då köpte ingen nytt och de fick lägga ner verksamheten. Självklart fullt förståeligt! Man tillverkar inte saker som håller så länge att ingen någonsin köper nytt!

Om Ikeas diskställ i trä har jag skrivit förr så nu är turen kommen till Ikeas fina glasflaskor med riktig saftkork.
Köpte för ca tre år sedan deras flaskor för ca ett par tior styck. De var kanon att förvara drycker i med en hårt sittandes kork. Ja, de där gammeldags korkarna fast i ny tappning.
Eftersom jag bryggt lite mycket glögg så behövdes fler flaskor. Veni, vidi, vici. Inte! Metallen på bygeln är tunnare, kortare och sämre. Inga foton den här gången heller då min kamera tenderar att sudda till bilderna om jag inte är vid minna sinnens fulla bruk eller helnykter.
Eh! Det där sa jag inte för det var inte sant men jag är darrhänt från födseln så …

Fast allt var inte bättre förr! Om du (mot förmodan) lyckas spara en flaska glögg till nästa år så är den definitivt både bättre och godare!

 Men nu är turen kommen till Fikonbollar! De var inte bättre förr utan är alltid lika goda!

Fikonbollar

2 ägg
2 ½ dl strösocker
250 g kokosfett (smält, avsvalnat)
1 ¼ dl kakao
300 g fikon (förvällda, snoppade, hackade)
200 g kokosflingor

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt kokosfett, kakao och fikon och blanda ordentligt. Låt stelna i kylen. Forma små bollar och rulla i kokos. Kyl!

Vaddå bilder???? Har ju inte gjort dem än i år!


 


Svampexperten på TV sa; Många går efter att om ett djur (ekorrar eller möss som ofta lämnat gnagmärken) har tuggat på svampen så måste den ju vara ätbar. Men, sa hon, vi vet ju inte om djuret överlevde!

 
 
Nellie-Sockertussen

Nellie-Sockertussen

9 december 2011 12:55

Hej!
Jag tänkte tipsa dig om en tävling på min sida, du kan vinna ett unikt, valfritt smycke! Kom gärna och var med =)

Ps. Nästa vecka kan du vinna en köksassistent från OBH Nordica =D

Kram
/Nellie

http://sockertussen.blogspot.com/2011/12/tavling.html

http://sockertussen.blogspot.com

 
Lena

Lena

9 december 2011 15:24

tack

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

10 december 2011 09:46

Jag har också lite mycket glögg som snart ska tappas, tur jag har bra grannar och vänner som sparar smarta flaskor åt mig! :-)

http://www.momaskitchen.se

 
Anna/Frostrosor

Anna/Frostrosor

10 december 2011 11:03

Åh, sicket jobb du hade! Har du köksskåpen fulla med okrossbara serviser a la Rörstrand?

http://frostrosor.blogspot.com

 
Lena

Lena

10 december 2011 11:41

Moma: Du har tur du! Själv har jag grannar som gärna dricker upp min glögg! ;)

Anna/Frostrosor: Haha! Nej, jag är inte särskilt förtjust i Rörstrand. Sambon hade med sig en Grön Anna-servis när han flyttade ihop med mig. Den står på vinden :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards