Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 11 december 2011

Färdigkokta julskinkehelvetet!

Av Lena - 11 december 2011 00:46

Efterlysning via rundringning till ett par butiker (ICA och City Gross) gav noll resultat vad gäller okokt, rimmad, ekologisk julskinka som jag vill ha. Dessvärre fanns inte ens okokt oekologisk julskinka just nu. Blev tvungen att köpa en färdigkokt klump! ARG! Och, det kommer inte heller att alls finnas okokt ekologisk att köpa för de ”tillverkas” inte får jag veta. Att de inte har okokt (ens oekologisk) just nu förklarar de med att de har för kort datum! Jamen, om man köper en skinka nu så vill man ju äta den nu. Och annars får man väl läsa bäst-före-datum! Eller?


Tröstar mig med att ”Den goda skinkan” från Melkers ger 2 kr per kilo till Frälsningsarméns sociala arbete nu när jag vill tjuvstarta. Har faktiskt aldrig tjuvstartat förr. Min julskinka har annars ugnsbakats dagen före julafton varje år i alla år men nu fick jag nog och köpte en lite tidigt.

Skinkan jag köpte (hos ICA Supermarket) vägde 1 586 gram. När plast, nät, svål och en del fett var borta återstod 1 072 g. Grisen i säcken? Sur! Alltså, 30 % gick bort!


”Ingredienser: skinka 90 %, vatten, salt, druvsocker, socker, kryddor, antioxidationsmedel E301, konserveringsmedel E250. Köttråvara: Sverige. Av den totala vikten är ca 5 % buljong. ”

Blanda:
1 ägg
1 msk fransk senap
3 msk grov, stark senap
ev 1 msk socker


Jag siktade över Maizena, penslade över äggblandningen och strödde ströbröd över. In i ugnen på 225 °. På 20 minuter hade den fått fin färg.


Och – varför står det inte på skinkorna till vilken temperatur de låtit dem gå? Skinkan var alldeles för saftig och kändes nästan rå. Och rätt osalt. Missnöjd? Jag? Japp!


Ja då! Detta var då underdelen av skinkan.Några frågor på det?

 

Färdigbakad! Ser snygg ut men detta är en ulv i fårakläder!

 

Sambon säger: Jag gick väll till kylen glad i hågen och lusten för första skinkmackan i år. Mmmmm, vad gott det ska bli, skär upp ett par bitar och slänger in ett provsmak i munnen innan jag ska plocka fram hårdbröd och senap……..va fan…spottar ut vidrigheten, sätter tillbaka det i kylen, tar min gustavskorv och svär över att skinkhelvetet inte går att äta!


Passar på att slå ett slag för Halländsk långkål! Personligen tror jag att julskinkan uppfanns enbart för att tjäna som tillbehör till den underbara långkålen. Du har inget julbord och det inte finns Halländsk långkål med. Då är det bara inbillning. Långkålen gör liksom det hela komplett. Jag kan gå så långt som att säga att egentligen behöver du bara tre saker på julbordet; sill, skinka och långkål. Äh, fyra! En nubbe så klart!

Faktum är att julskinka inte GÅR att äta utan Halländsk långkål! Dessa två bildar ett par gjort i himmelen. Smakmässigt hamnar man i nirvana och där sitter man kvar till dagen efter annandan!



Här har vi lifvets allt! Grönkål heter det! Här blir den stekt! Visst ser det gott ut!
 



Här har den blivit kryddad och fått grädde i sig! Visst ser det gott ut!

 


    



Ca 4 portioner

Ca 500g kokt, urkramad grönkål (alltså kål som redan är kokt i skink/fläskspad eller dylikt, typ Harplingekål)
2 msk smör
3 krm salt
2 krm vitpeppar
2 msk sirap
3 dl vispgrädde

Tina och grovhacka kålen. Låt kålen bryna en stund i smör i en stekpanna. Salta och peppra och ringla över sirapen. Slå till sist på grädden och låt den koka in ordentligt. Det ska inte flyta spad på tallriken.


Stör mig inte! Jag äter!!! Visst ser det gott ut!

 

 
 
Fröken Dill

Fröken Dill

11 december 2011 11:40

Har du ätit färdigt nu?
Skinkan såg underbart god ut. Jag längtar efter J:s familjs skinka. Vi är så många som det brukar köpas en jätteskinka med ben i. Rena Hedenhös och underbart saftigt.

http://www.frkdill.blogspot.com

 
Lena

Lena

11 december 2011 11:43

Fröken Dill: *raaap*. Förlåt? Ja, jag e klar nu ;)Skimka med ben? Nu blev jag avis!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Louise

Louise

11 december 2011 19:18

Varmt välkommen till min blogg! Jag är en tjej på 22år, som skriver om hur det är att leva med social fobi, lite om min träning och mycket mer! Kika gärna in, eller släng in en kommentar! :)

http://lillasyster.blogg.se

 
Omröstningar och polls för bloggen - Votefy.se

Omröstningar och polls för bloggen - Votefy.se[/url]

11 december 2011 20:46

Få fler besökare till bloggen med en Dagens Fråga APP på votefy.se. När du gör en omröstning/fråga på votefy.se kan du även få 100-tals nya besökare om frågan blir populär. Nu kan du enkelt t.ex få svar på hur gamla dina läsare är, om de är trogna läsare eller vilken tröja som är snyggast eller vilken film dina läsare tycker att du ska kolla på utan att någon ska behöva kommentera.

Votefy.se – Skapa professionella omröstningar, undersökningar och frågor till din blogg helt gratis och superenkelt. http://votefy.se/

http://Votefy.se

 
Trollpackan

Trollpackan

15 december 2011 18:13

Njaa...det där med långkål får nog vara för min del*skratt*, för jag håller inte med dig där...det såg inte gott ut;)
Och att 30% av skinkan försvann när du "skalade" av den, och de hade skrivit att 90% var skinka...tja, de hade nog räknat med fett och svål där skulle jag tro. Bara ruffel&båg alltså.

Jag har köpt en färdigkokt skinka i år, men jag har ju inte griljerat den än så jag kan inte uttala mig om hur den smakar. Köpte en förra året också(färdigkokt, ekologisk) och den var då god..
Men det är ju en djungel det där med julskinka nu för tiden.
Vi har den bara på julknäckemacka också, skinkan alltså, äter den inte till potatis, eller som du, långkål;)
På julaftonen kommer vi att äta sill-lunch, och senare blir det helstekt oxfilé, potatisgratäng med mycket vitlök, vinbärsgelé och inlagd färsk gurka, vilket jag tycker är kanongott!

ha det tippentoppen!

http://www.trollpackan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Elinor

15 december 2011 19:26

Jag har åxå letat överallt i Nyköping där jag bor. Hittade slutligen okokt ekologisk på Coop.

 
Nellie-Sockertussen

Nellie-Sockertussen

15 december 2011 19:39

Hej!
Jag har en tävling i samarbete med OBH Nordica som jag tror att du skulle gilla!

Kom gärna förbi och var med och tävla =)

Kram
/Nellie

http://sockertussen.blogspot.com/2011/12/tavling-vinn-obh-nordicas-nya.html

http://sockertussen.blogspot.com

 
Ingen bild

Mimmi

16 december 2011 21:11

Jag har kokat om den "redan färdigkokta" som ett experiment, termometer i och sen upp till 75 grader. Har inte smakat ännu, men tycker som du, de är inte färdigkokte de sk "kokta" skinkorna.

 
Lena

Lena

17 december 2011 17:23

Trollpackan: Ruffel&båg ska jag kanske döpa bloggen till :)
Hoppas din skinka blir bra! Promenader lär göra skinkorna möra ;) *fniss*

Elinor: Tack! Ska alltså åka till Coop och kolla upp utbudet.

Nellie: Tack! Men nu tror jag det räcker med OBH-reklam i denna blogg. Men, som sagt, tack!

Mimmi: 75 låter optimalt! Hoppas den blev bra :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Mimmi

17 december 2011 22:29

Nu är skinkan omkokt och griljerad och provsmakad. Skinkan smakar gott, åt det lite torrade hållet, men inte rå i mitten som de brukar vara, de färdigkokta. Däremot har den (såklart) tappat i sältan, men det kan man ju åtgärda.

Slutsats; köp helst en vanlig okokt skinka, kan du inte få tag på det, köp en sk "färdigkokt", koka om i gott spad med kryddnejlikor, kryddpeppar lagerblad etc...sätt i en termometer så du vet när det är 75 grader. Då är den klar.

Men vaddå färdigkokt, jag har hela arbetet med att koka om, då kan jag lika bra koka en rå skinka från början.

Rapport från Mimmi

 
Lena

Lena

17 december 2011 22:33

Mimmi: Kul att du provar det (nog) ingen anna provat! Och att resultatet blev så bra! Oops! Nu har jag lärt något idag med :) Tack!
Och, så klart, så visst är det bättre att koka en rå än en kokt för man har ju ändå jobbet med det.
Glad att du delade med dig :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Mimmi

17 december 2011 22:45

Jag blev wild & crazy och griljerade med att smeta in skinkan i mörk sirap och sen tog jag Colemans senapspulver och "dammade" över, blev mycket bra.
Vi borde ha ett upprop om underkokta ska färdiga julskinkor!

Ps/ Jag är ju lite som du och sparar allt i frysen så nu har jag spad till en ärtsoppa eller två

 
Lena

Lena

18 december 2011 11:08

Mimmi: Det där lätt spännande med sirap och Colemans! Får nog prova det på nästa skinka. *nyfiken*
Ja, ett upprop! "Ropen slalla, bra skinkor åt alla!" ;)
Ps/Hihi! Min frys är full av små spännande paket :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Karin W

Karin W

19 december 2011 15:53

Vet du vad? Idag när jag bläddrade igenom Coop Konsums reklamblad för den här veckan såg jag att de hade både ekologisk rimmad och ekologisk kokt julskinka. Änglamarks rimmade väger ca 3 kg och kostar 129:-/kg Änglamarks kokta väger ca 2½kg och kostar 149 kr/kg.

http://favoritrecept.blogspot.com

 
Lena

Lena

20 december 2011 01:29

Karin W: Tack för tipset! Ska försöka få någon att transportera mig åt Copp-hållet!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Sofie

Sofie

25 december 2011 23:35

Våran julskinka tog slut så vi får laga en ny för att förlänga julkänslan. DÅ kom jag över det här tipset, får ta och tassa iväg till en butik med ditt recpet :) Tackar

http://www.certifieradekassasystem.se/butiksdata

 
Lena

Lena

27 december 2011 01:03

Sofie: Vår tog oxå slut så vi fick göra om! Hoppas mitt tips funkar men annars har jag ett ännu bättre; http://almamater.bloggplatsen.se/2011/12/24/6930017-skinkgriljeringen-i-ar/
Lycka till i alla fall!

Kram alla!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards