Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 17 december 2011

Om inte City Gross i Falun hade haft så bra köttfärs så hade jag kastat påtänt tumlarludd i deras brevlåda!

Av Lena - 17 december 2011 15:13

Har just fixat en smet till julköttbullarna av City Gross fantastiska köttfärs. Den är verkligen tipptopp på alla sätt och vis! Deras färs alltså. Dessutom kör de mycket med "Äkta Vara" och det gillas även om det ogillas att de brer sina mackor i cafeterian med Becel. Inte mycket "äkta vara" där heller. Lever som de lär? Eh! Nåja.


Jag har tidigare skrivit om City Gross här:
Klicka här så kommer du till en massa länkar till inlägg med både ris och ros. Läs framför allt det här om min mailkontakt med Mikael Lagerwall som är informationschef på Bergendahls food som är ägare av City Gross.


Det ÄR inte, och kommer heller aldrig att vara, lätt att vara konsument. Man måste vara på och otroligt medveten! Detta jag skriver nu är nog mest inriktat till dig som är ung och ovan att fingranska, klaga på varor och/eller inte törs eller vet hur man ska reagera.  Och till City gross! Fast de läser väl inte min blogg längre...


Åter till det som detta skulle handla om.
Vi börjar väl med fläskfilén jag köpte för ett par veckor sedan. 732 g för 139 kronor kilot. Den väger 571 g när späcket (jag det var inte bara hinnor och vanligt fett) är bortrensat. Räkna ut vad kilopriset blir då och hur många procent de inte rensade bort utan gömde på baksidan och som inte syntes! Alltså, varför rensa så fint på halva och lägga den sidan upp? Kunden tror att det i kundvagnen hamnar en filé på (efter vanlig rensning) knappt ca 700 g.



     
Åsså tar vi den fina högreven för 69,95 kilot. Den ser fint melerad ut när man tittar på förpackningen. Öppnar du förpackningen inser du att det faktiskt är mer fett än kött. Visst vill jag att det ska vara fett där men inte så mycket att jag får kasta 30 % av det jag köpt! Jag borde ha fotat sett från sidan så du kunde se men kom av mig.


    
Åsså nu det sista från detta ställe; sur kyckling! Inga foton blev det. Har ingen doftkamera än.
Visst får jag skylla mig själv som kastar förpackningen i soptunnan innan jag vet vad jag fått med hem. Vi bor i lägenhet där alla soppåsar hamnar i en stor och låst container där man inte kan ångra att man slängt något. Visst får jag skylla mig själv att sambon kastade kycklingfiléerna i komposten för att vi inte stod ut med lukten. Komposten består av en bubbla-liknande sak som har en cylinder som går fem meter ner i marken. Det går inte att ångra att man kastat något.


Igår köpte jag 3 kycklingbröstfiléer (448 g) för 109 kronor kilot. Alltså för 48 kronor och 83 öre. Kronfågel var det om jag inte missminner mig. Något har gått snett i kylkedjan. När jag öppnar förpackningen doftar det inte jättegott men det kan ibland lukta lite innan man sköljt dem.


Jag sköljer dem, torkar dem och lägger dem åt sidan. Jag gör marinad (Chicken Tikka Masala skulle vi äta) och putsar och halverar första filén och slänger i marinaden. Då känner jag "doften" igen. Ropar på sambon som får lukta han med. SURT! Jag hade rätt fast jag inte ville tro det först. Kycklingen är rutten fast det på förpackningen står: Sista förbrukningsdag den 21.12.2011 Förpackad den 11.12.2011 Igår var det den 16.12.2011
Hade jag inte haft så bråttom med att slänga den i marinaden så hade jag kunnat tina något från frysen att ha i men nu är ju marinaden "förgiftad". Skyller mig själv och svär eder!


Idag ringer jag City Gross och får prata med den köttansvarige. Berättar ovanstående och säger att de ska kasta resten av förpackningarna av denna vara med detta datum så ingen annan får lida (eller bli sjuk eftersom inte alla luktar på råvaran före). Ställer den "retoriska" frågan; "jag får väl inte pengarna tillbaks eftersom jag bara har kvittot kvar men ingen förpackning eller kyckling?". Nej säger den köttansvarige. Ingen rutten kyckling i näven - inga pengar. Det sista sa han inte men andemeningen var övertydlig. Nej, jag blev faktiskt inte otrevlig och bad honom fara åt ... Vet att jag får skylla mig själv.


Och då har jag en stilla undran! Om han nu skulle ha sagt att jag så klart får pengarna tillbaks även om jag bara har ett kvitto som bevis så hade de haft en nöjdare kund och de hade förlorat hela 48 kronor och 83 öre. Nu har de en missnöjd kund som skriver detta inlägg. Hade de gått i konkurs om de gett mig pengarna tillbaks eller är det så att det är så många som klagar att de verkligen skulle lida stora ekonomiska förluster om de gav alla klagande pengarna tillbaks om de inte kan komma upp till bevis? Hur mår ni City Gross? Har ni kul på personalfesterna? Pratar ni skit om oss jobbiga kunder då? Är vi "the pain in the ass" eller är det oss ni lever på så ni kan betala hyran och få mat på bordet?

Jag avslutar det hela med ett citat ur ett mail jag fick av en väninna som bor i Haninge, söder om Stockholm:


"Gick i alla fall in på Din blogg och läste företrädesvis det Du skrivit om Din erfarenhet av City Gross. Jag handlar gärna på City Gross här. Det ligger ca 4-5 km från där jag bor. Det är en trevlig butik, sval och inte full av tryckande energi, som gör att man går i däck resten av dagen, om jag jämför med ICAMaxi här i Haninge, som i övrigt är en otroligt välsorterad butik h är, men jag blir så trött när jag går in där att jag sällan orkar leta reda på allt jag behöver handla, utan går ut därifrån med halvfull kasse.

CG har ju bra priser och när man tittar på kvalité och pris på  deras kött, är det oftast prisvärt.  Men...... precis som Du skriver i Din blogg, de är skitdåliga på att stycka. Har fått fläskkotletter med 3cm tjockt ben med vidhängande ½cm tunn köttslamsa i storpackpaketen. De bitar som inte syns är ofta snedskurna och ska man bjuda på det är det inte kul att sätta fram. Givetvis är det här bitar man inte ser om man inte öppnar förpackningen.

Vill man handla färdigskurna bitar till t.ex oxrullader, är det ofta tjocka skivor blandat med smala nättunna slamsor. Allt väl gömt i storpacken. Inte kul att laga till.

Man blir urförbannad, men jag sitter inte och åker 2x5km bara för att klaga. Så mestadels handlar jag inget kött där längre i storpack, utan det blir i nödfall bara en liten förpackning , där jag kan se hur köttet ser ut."



Har för ett tag sedan upptäckt ICA Maxi:s hängmörade kött. Fantastiskt! Hade de inte haft så usel köttfärs så hade alla våra "köttpengar" gått dit.



 

 
 
@Receptomaten

@Receptomaten

17 december 2011 16:00

Bra Alma, tråkigt City Gross.

http://spisat.se

 
Lena

Lena

17 december 2011 17:04

Kari: Tack! Tror det behövs höga röster ibland!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

17 december 2011 17:08

Intressant läsning, absolut! När jag läser detta så blir jag så tacksam att jag har en make som jobbar i en affär med manuell köttdisk som han både bemannar och "tillverkar" charkprod. till.
Vi har hört en hel del positivt, men även negativt, om just CG men faktiskt inte besökt någon av deras butiker än, även om Håkan brukar gilla att göra "Studiebesök" i andra mataffärer. Har dock hört ryktas att de även har planer på att slå upp en butik i vår stad... Får väl se vad det blir av de planerna.

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

17 december 2011 17:18

Mårtenssons: Det olyckliga är väl att av de (enda) tre CG-butiker jag hört om så har de alla problem med styckningen (där viss rensning ingår) av köttet och så kapitalt till nackdel för kunden. Grattis till maken! Vet att han har det jobbet och jag har verkligen varit avundsjuk mer än en gång!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Linda Johansson

18 december 2011 11:03

Handlar inte så ofta på City Gross (finns ingen i närheten) men i min lokala ICA Maxi köper vi inte vaccumförpackat fläskkött längre. Oavsett pris och datum så har det ALLTID surnat el något annat så det är oätbart.
Deras köttfärs är inte god heller. Den köper vi på Domus; då har det hänt att den har smakat illa, men det märker man först när man steker den av ngn anledning.

Personalen är alltid så sura och otrevliga när man kommer med köttet/färsen och vill ha pengarna tillbaka. Men vaddå? Jag har inte råd att kasta pengar (och mat) i soptunnan i onödan.

Personalen är alltid ointresserad av det dåliga köttet, varken tittar el luktar el kollar om något annat borde plockas bort ur kyldisken...

Har jag inte rätt att få pengarna tillbaka (kvittot borde räcka i vissa fall!) om köttet är oätbart? Det är ju inte så att vi har satt det i system för att tjäna pengar på det...

 
Lena

Lena

18 december 2011 12:04

Linda Johansson: Visst är det bökigt att hitta bra kött! Har du ingen "köttbonde" eller gårdsbutik i din närhet? Man lägger gärna en extra krona om man får bra råvaror. Att köpa kött som är förpackat i "skyddande atmosfär" är döden. Köttet smakar ju ingenting. Att personalen surar när man klagar gör ju att man drar sig men man får stålsätta sig! Säger jag som ofta ruttnar ur redan hemma och kastar skiten på stört ;)
Ja, varför ska personalen vara så misstänksam och tro att vi försöker lura dem? De borde tänka till för att inse att det ändå är obehagligt att klaga så man gör det inte i onödan.

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards