Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 29 december 2011

Gud som haver barnen kär

Av Lena - 29 december 2011 02:17

Farmor och farfar.
Min mamma och pappa skildes när jag var ett år så jag växte upp med "bara" min mamma. Jo, mamma, du är bäst! Pappa (saknar dig alltid) träffade en ny ganska snart och hon tillät inte min pappa att träffa mig, aviga kärring. Han smög ändå åt sig (jävla fegis faktiskt!) varje jul och födelsedag att komma med en present. (Pappa dog sedan när jag var tolv.)


Men farmor och farfar tog över rollen och hämtade mig att vara hos dem varenda skollov.
"Farmor och farfar" blev till ett enda ord. Det var hos dem jag fick kokt ägg till frukost och farmor tog bort vitan för jag tyckte mest om gulan. Jag fick "chokladröra" vilket var en mugg där man först blandade lika delar socker och kakao och sedan rörde i ren vispgrädde tills det blev lagom.
Det var hos dem jag lärde mig att tycka om havregrynsgröt om jag fick sirap på. Jag blev bortskämd!
De gödde mig för jag var så mager. Ack, det var då det!


Farfar gav mig boken "Driver dagg, faller regn" av Margit Söderholm och jag slukade boken. Kan jag ha varit 10-11 år? När jag var hos "farmoråfarfar" så fick jag sova bredvid min farmor i dubbelsängen medan min farfar då sov i en säng i klädkammaren. På dagtid låg jag där, i klädkammaren, och läste boken och käkade äpplen som jag fick. Gröna äpplen var det och jag åt fem på raken. Fortfarande så kan jag äta vad som helst och hur mycket som helst bara jag läser en bok under tiden.


Detta var i Vessigebro och mycket tack vare bibliotekarien där så grundades resten av mitt fullständiga läsintresse. Jag lånade böcker där som ingen förr gjort. Hon, bibliotekarien, hette Astrid. Så klart var det inte alltid så kul hos farmoråfarfar så jag behövde lite annan förströelse. Jag lånade varenda bok som givits ut av "Kitty"! Bl.a "Kitty som detektiv"! När böckerna som fanns där var slut så beställdes det nya. Av mig! Detta var i början på 70-talet.


Wiki:
"Kitty som detektiv (även Kitty och klockmysteriet) (originaltitel Old Clock) är den första boken i Kitty Drewserien.

Boken är skriven av Carolyn Keene 1930. Den utgavs i Sverige på svenska 1952 av Wahlströms och översattes av Josef Almqvist."

Jag bar hem böcker i kassar och slukade dem nästan fortare än jag bar hem dem. Bibliotekarien var överlycklig eftersom Vessigebro var en håla och nästan den enda gång hon fick anstränga sig att leta böcker var när jag kom och ville ha mer böcker att läsa! Varje gång jag kom till biblioteket sken hon upp.


Pappa:
Jag fick min första Kulla-Gulla-bok av min pappa. Guud vad jag knegade och drog för att läsa den! Den var så tråkig i början. Jag var väl 10-11 år och ...Jag började säkert läsa den tio gånger innan jag kom längre än första sidan. Oxen kneeegade och drog (som det stod i början på första boken) ... men jag skulle minsann försöka läsa den för jag hade ju fått den av min PAPPA! När jag väl kom in i boken kunde jag inte släppa den. Det fanns 11 böcker och min mamma blev tvungen att köpa fortsättningen efter den första boken säkert varje vecka. Tvungen? Jag tjatade!

Farfars köttsoppa gav mig smak för god mat lagad från grunden. Farfars råstekta potatis med lite socker på (som han gjort "i det militära") gav mig kanske känslan av balans mellan salt och sött. Farmor blev halvsur när han tog över spisen.


Varje eftermiddag så var det ju kaffe hos farmoråfarfar. Farmors kakor fick mig att gå upp i vikt (jag var så mager då) för det var inte bara drömmar utan det var verkligen drömmar! Som liten lärde de mig att dricka kaffe med socker och grädde. Farmors bullar, skorpor, gitterbuggar och drömmar glömmer jag aldrig. Hon kunde baka hon! Jag fick hennes recept på bullar när jag blev lite äldre men eftersom hon inte hade något recept egentligen så blev mina aldrig lika bra. Gitterbuggarna fick jag också recept på men ... samma där. Blev aldrig lika bra.


Jag var (som jag sa) så mager som liten och farmoråfarfar var så bekymrade över det. Jag blev "invägd" när jag kom till dem och "utvägd" när jag skulle till mamma igen. Och när jag skulle hem igen hade jag så klart gått upp i vikt. Nej, jag blev inte anorektiker ändå. Och nej, min mamma lagade bara fantastisk mat! Det var inte det. Det var bara kuligare att äta borta. Och med sirap på gröten så ... say no more.


Hos farmoråfarfar då. Min favorit var antingen "chokladmjölk" som var ett glas mjölk med krossade mjölkchokladbitar (Marabou så klart på den tiden) i eller vispgrädde med krossad maräng i. Och då var det den del av marängbotten som var täckt med choklad. Med tanke på eftermiddagskaffet med "dopp" samt det andra så var det inte konstigt att jag gick upp i vikt. Farmoråfarfar  var bäst. Jag fick det jag ville ha.


Nästan varje midsommar så var jag där hos farmoråfarfar. Det var ut i naturen för att plocka blommor till stången, fika med dopp, klä stången med allt och hem igen. Sedan skulle vi till ålderdomshemmet för att fira dagen efter.
Vi gick dit i finkläder (farmor hade hembygdsdräkt och farfar kostym och jag nystruken klänning och fin rosett i håret) och det började alltid med att vi gick runt hela ålderdomshemmet och spelemän spelade Gärdebylåten.
Sedan blev det dans runt stången med allt vad det var av "Små grodorna" och annat. Och sedan fika. Då åkte spettekakan fram. Den var inte så jättegod men man åt så man nästan sprack för så gjorde man då.
Jag var för liten att plocka sju sorters blommor men jag var lycklig ändå! Det kallas barndom!


Jag lärde mig att be aftonbön varje kväll efter att min farmor kommit till sängen med ett fat fyllt med olika korvskivor. Ett par skivor kokt medvurst, rökt dito och annat. Och ett stort glas iskall mjölk (efter att jag borstat tänderna gubevars). Före det kom farfar och sa godnatt. Han "skäggade" mig (gnuggade sin skäggiga haka mot min) och sa;


"Gonatt, gonatt, sov som en katt
Har du ingen ro så ligg där och glo"


(det var den ramsan som fick min sambos son att, efter många om och men, ta mig till sig. Han var 4 år då )


Men åter till rubriken "Gud som haver barnen kär". Min farmor lärde mig att be aftonbön. Tycka vad man vill men det gav ett avslut på dagen och ...


Gud som haver barnen kär,
se till mig som liten är.
Vart jag mig i världen vänder
står min lycka i Guds händer.
Lyckan kommer, lyckan går,
Du förbliver, Fader vår.


Farfar, jag vet att du somnade in bredvid farmor mitt i natten. Efter att du slitit så på "Sågen" och med nya huset ni renoverade. Och potatislandet. Alltid redo och arbetsvillig och snällast i hela världen.
Farmor, jag vet att du somnande in efter en höftoperation då ingen ändå trodde du skulle överleva även om vi hoppades. Du hade givit upp hoppet efter att farfar gått bort. Du gav farfar många fina år! Och du var snällast i hela världen. Du skämde bort mig så underbart!


Ni gav mig den bästa barndomen man kan tänka sig och jag kommer alltid att älska er, aldrig att glömma er!
Två "gamlingar" som gav sitt barnbarn all kärlek de förmådde!
Bästa!



 

 
 
Ingen bild

Linda Johansson

29 december 2011 06:37

Åh, vilket fint inlägg med en massa kärlek!

Jag började också läsa en massa i den åldern, även "vuxenromaner". Jag läste väldigt snabbt så jag lånade MÅNGA böcker på en gång i det lilla biblioteket i min byhåla.

Men det tyckte inte bibliotekarien om; "det fanns ju andra som ville läsa också". Pyttsan heller! Det var ALDRIG någon annan där och jag lämnade alltid tillbaka alla böcker inom en vecka, men det var "hennes" böcker och hon hade ett eget utlåningssystem, så när hon gick i pension var det totalt kaos. Och många böcker som "försvann" pga man inte kunde bevisa vem som hade lånat vad...

Jag är fortfarande sur på henne som skulle bestämma vad och hur mycket jag fick läsa. Vilken lycka att åka till det större biblioteket där det fanns jättetrevliga (och utbildade) bibliotekarier som inte ifrågasatte vad jag läste utan var glada över att jag läste så mycket...

 
Trollpackan

Trollpackan

29 december 2011 19:12

Ja, "Gud som haver barnen kär.." har jag också fått lära mig, av en moster som jag var mycket hos som liten. Min mamma är ju uppvuxen under Leastadius läror...min mormor var leastadian, och när mamma flyttade hemifrån så ville hon inte ha med gud att göra. Lite rebell sådär. Men flera av mina mostrar, som var äldre än mamma, släppte inte det där kyrkliga. Och just den här mostern, som var äldst av de 8 syskonen, jobbade inom kyrkan också, förutom att hon var distriktssköterska. Jag var mycket hos den här mostern som liten som sagt, och där fick jag lära mig saker som jag inte fick hemma. Av mamma fick jag lära mig sången om "Trollmor";).
Kitty gillade jag också, men den där Kulla-Gulla blev det inte så mycket mer. Kitty-böckerna samlade jag på faktiskt, men de kom bort när en kompis till mig lånade dem...suck.
jaa..det händer mycket i livet, och många är det som betyder mycket för en, av olika anledningar.
Kramen på dig!

http://www.trollpackan.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

29 december 2011 20:24

Härlig läsning, man hamnar ju rakt tillbaka till sin egen uppväxt och, för vår del, hos den enes mormor och den andres farmor. Anki tog som 4-åring tåget till sin mormor allt som oftast. Där bjöds det sirap på tunna skogaholmsmackor, godaste hostmedicinen med smak av lakrits, morötter direkt från trädgårdslandet och saltrulle med pepparrot.
Håkan drack kaffe med massa kaffegrädde och socker, åt drömmar bakade av farmor, fick pixkarameller och hitta på hyss på lantbruksskolan som låg i närheten.
Ja, ljuvliga barndom...

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

30 december 2011 22:43

Linda Johansson: Tack! :) Ja, tänk vad det kan bli tok med fel person på fel ställe! Tror nästan din bibliotekarie var svartsjuk och ville behålla böckerna själv ;) När jag pluggade till uska i Handen (Haninge) så var Ingvar Carlssons fru bibliotekarie där. Trevlig men en precis och en lite nervös Som mig) person.
Du, visst är det trevligt att vara en "läsare". Vissa läser ju inte böcker.

Trollpackan: Leastadius har man ju hört om. Min mamma kommer från Gällivare och där uppe i norr höll han väll till?
Jag är inte uppfostrad i en religiös/troende anda. Jag fick en del av min farmor och farfar där kyrkobesök på söndagarna ingick men det färgade inte av sig. Jag fick även lära mig att säga "Gode gud, tack för maten, Amen" men det var mest ett rabblande som inte betydde så mycket. Visst är jag ödmjuk över "gussgåvorna" (som de säger) men tror mer på egen kraft där.
"Trollmor"! Jamen den sjöng jag med min mamma. Och den där du vet; "Ett stort och elakt roll det var en gång". Som kom till detta landet i en luftballong". Visst vet du? Kramen tebax!

Mårtenssons kök: Jag fick också morötter direkt från landet som skrapades av från jord i gräset bredvid. Och jag försökte sno en chokladbit ur skafferiet en gång men det var "laxermedelschoklad" vars namn jag glömt men inte farmors förfäran när hon såg att jag skulle ta en tugga. Många minnen blir det när man börjar fundera!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

30 december 2011 22:45

Ursäkta felskrivningar och felstavningar i kommentarer här ovan. Språkpolisen orkar inte ta bort, ändra och återinsätta. *pust*

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards