Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 29 december 2011

Åsså gravad färsk lax ville vi (JAG!) ha!

Av Lena - 29 december 2011 09:00

Jag är gravad lax-fanatiker och det kommer från födseln och den ohejdade vanan och är min mammas fel som matade mig med detta redan när jag var ett mycket litet foster, typ embryo!! Jag VILL ha gravad lax, jag BEHÖVER gravad lax och jag KRÄVER gravad lax. I alla fall vid vissa tillfällen behövs denna delikatess komma ner i min mage (landa på smaklökarna) mer än eljest! Frågor på det?
Hade glömt tanken på den (katastrof) när min dotter frågar efter detta på FB! Panik blev det för att hinna med alla moment.
Och vem kan då grava lax bättre än min mamma?
Min mamma utgår från ett recept som är uträknat på ett kilo lax. Ganska vanligt va? Men när jag ringer henne och berättar att jag köpt 1 238 gram lax så får vi börja räkna.
Köp mittbiten av en färsk laxsida och be dem dela den på hälften om du inte orka skära ett snitt själv. Be om dryga kilot så får du vad jag fick. Känn efter så de verkligen har benat ur den.


Gravad lax

Ingredienser:


1238 gram lax
3 msk salt (vanligt med jod)
knappt tre msk strösocker
1 msk hel grovhackad vitpeppar (edit: mortlad/stött så klart)
en rejäl knippa dill (knippdill och inte krukdill)
2 rejäla fryspåsar
ett fat
en tyngd


Gör så här:
Frys laxen ca två dygn. Tina den nästan och gör följande:
Blanda salt, socker och vitpeppar. Grovhacka knippdillen.
Gnid in laxen i en del av saltblandningen, på alla sidor.
Öppna en plastpåse och pytsa in en hel massa dill.
Lägg laxbitarna omlott med tjockaste bitarna mittemot varandra och, så klart, skinnet utåt och med en hel massa dill emellan..
Fattar alla?
Lägg laxbitarna i dillen i påsen och lägg mer dill på. Lägg dill runt om och på sidorna och i öronen. Tvätta händerna mellan varje moment.
Låt paketet stå i rumstemperatur i en timme så gravningen börjar gå i gång och safta sig.
Lägg den snörpta plastpåsen (som du tagit ur all luft ur) i en till plastpåse (så det inte luktar för mycket i kylen så du frestas provsmaka) i ca två dygn. Vänd hela paketet morgon och kväll så gravningen kan fara runt.


Detta är vad jag får när jag hälsar på min mamma ca en gång per år. Varje frukost får jag hennes gravade lax och "mormors tekakor". Ja, mormor här är min mamma. Min mamma bakar dem åt mig när jag ska komma och då vilat laxen redan i kylen.



1 238 gram av underbart!

 

 
 
Trollpackan

Trollpackan

29 december 2011 19:02

Klart som korvspad! Sådär har jag själv gjort;). Mums! har kanske inte lika mycket dill som du, och kan ha med svartpeppar också,jag mortlar mitt peppar, men annars så...

http://www.trollpackan.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

29 december 2011 19:07

Trollpackan: Klart jag menade att vitpepparn åker en sväng i morteln. Skrev fel ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards