Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 31 december 2011

Mellandagar? Är det svenskt "lagom" som i mellanmjölk? Inte alltid kanske.

Av Lena - 31 december 2011 01:02

Maten i mellandagarna blev både mellan och högt. Och lite annat. Vi åt väl lutfisk alla barnen och jag; med potatis, béchamelsås, aningens salt ska till, kryddpeppar för den otrogne, nymalen vitpeppar för den sanna älskaren och grov senap för oss som kan det! Vissa ska tydligen äta gröna ärtor till??? Sambon fick julkorv med senapssås för han äter inte lutad fisk.


Sedan fick jag skrubba spisen eftersom jag lät något koka över. Det var mjölksmörblandningen till potatismoset som vi åt till lövbiffen och vitlökssmöret som jag lagade som nostalgi till vad mina barn fick som små. Tänkte de skulle få sig en liten slurk av barndomsminnen juh!


Ugnsrent i ett par timmar och sedan en tandborste fixar biffen!

  
Och Moules à la Marinière fast med grädde i!

 


 


 


  

Och goda lasagnen fick vara med på ett hörn på torsdagen. När inte sonen var här utam på utflykt.

(Det finns rester så han slipper ju hungra)

  

  
Och rårakor med (fusk)rom som sonen fixar fint!

 


 


 


 


Vi åt ju då tonfisk ikväll och äter 80-talsmeny i morgon En fet sådan! På alla sätt! *flinar*
Talesättet är ju att: "det är inte vad du äter mellan jul och nyår som betyder något utan det är vad du äter mellan nyår och jul som spelar roll! Så sant, så sant! *stooor suck*
Sonen min som tränar (armhävningar flera gånger per dag hos mamma (galen fanatiker?)) och är mycket medveten tycker att maten blir för fet (han äter ju även mycket kolhydrater) men tuggar i sig det han får för det är ändå mumma (mammas mat) för en fattig student. Han lägger på sig ett bra fettlager inför stundande studier och träning på gym. Han har gått upp fem kilo sedan han kom och det säger väl allt? Han ska väl inte sluta som ett benrangel? Den stackaren!



 
 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

31 december 2011 11:20

Vojjne vojjne, det är minsann inte vilken kattskit som helst du bjudit sonen på, det ena godare än det andra!
Musslorna hade vi dille på ett tag ända tills vi tyckte att musslorna vi köpte av fiskhandlaren bara blev slabbigare och slabbigare. Inte alls de fasta och fina vi fått med oss de första gångerna. Nu har vi inte vågat oss på att köpa fler gånger, känns inge kul att bara slänga dom i tunnan...


Du Lena, nu vill vi önska dej ett riktigt GOTT NYTT ÅR, och hoppas att du får en riktigt fin nyårsafton hur du än firar den.
Kram på dej,
från Mårtenssons

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

31 december 2011 12:02

Mårtenssons: har man inget lamm att slakta när sonen återvänder får man ta till lite annat ;)
Musslorna ovan kom från City Gross och var i största laget. Nu har vi köpt från AK's Feskeboa att äta idag och de var mindre och bättre tror vi.

Ett RIKTIGT GOTT NYTT ÅR till er med! Kramar från Almaterska palatset :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
tina

tina

1 januari 2012 16:35

Jag fick mussellängtan i mellandagarna, vi åt både paella och musselrisotto. Så-himla-gott. Och ett gott nytt år vill jag önska dig. :-)

http://www.pickipicki.se

 
Ingen bild

Sambon

1 januari 2012 21:43

Fasta och fina dock lite för små, AK's fisk är duktiga här i Falun

 
Lena

Lena

1 januari 2012 22:13

Tina: Tack detsamma Picki!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards