Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 9 januari 2012

Kotletter med Kallejohan och grädde i Crock-pot

Av Lena - 9 januari 2012 23:11

Hade kotletter i frysen som jag tänkte fixa ihop med en svampsås. Då slog mig tanken att jag så klart skulle laga till dem i Crock-pot-en.

Visserligen var klockan lite för mycket (för riktig slökokning) men om vi inte åt förrän åtta på kvällen så skulle de hinna puttra i fyra timmar och det är ju bättre än ...

Jag bestämde mig för att smörbryna allt för att få fram den där smaken av maillardreaktionen som gör allt så gott.



Fläskkotletter med svampsås i Crock-pot


6 fläskkotletter

30 g torkad Karljohansvamp

3 gula lökar

smör

salt

nymalen vit- och svartpeppar

1 msk fond

2 dl vatten

4 dl vispgrädde

2 msk Maizena


Gör sålunda:

Blötlägg svampen i lite vatten.

Skala och skiva löken och bryn den i smör. Lägg åt sidan.

Låt svampen rinna av (spar blötläggningsvattnet) och bryn
den i smör samt salta och peppra.. Lägg åt sidan.

Salta och peppra kotletterna och bryn den i smör så de får färg.

Lägg löken i botten på "pottan" och lägg kotletterna därpå.

Strö över svampen, häll över vatten, fond och blötläggningsvattnet från svampen.

Ställ på låg (II) temp och tiduret på 4 timmar.

När en halvtimma återstår kokar du upp grädden i en kastrull
och vispar i Maizenamjölet och låter det bli tjockt. I med detta i grytan, rör
runt, och låt stå den återstående halvtimman.

Smaka av med salt och peppar och servera med valfria tillbehör.

 
 
Fröken Dill

Fröken Dill

10 januari 2012 09:31

Låter gott! Undrar om samma rätt låter sig göras i lergryta på svag ugnsvärme?

http://www.frkdill.blogspot.com

 
Lena

Lena

10 januari 2012 10:22

Fröken Dill: Det låter högst troligt att det skulle bli kanon!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

mig

10 januari 2012 18:09

har läst din blogg lite och allt värkar supergott. har du funderat på att söka till sveriges mästerkock. du skulle passa där.

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

10 januari 2012 20:19

Jahaja, kotletter i pottan skriver du... låter lite väl passligt eftersom vi har pratat om i dagarna att vi inte äter just kotletter så väldigt ofta. Tycker de har en tendens att bli lite torra o tråkiga... Men kanske vi skulle ta o testa en gång i vår potta.

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

11 januari 2012 04:19

mig: Hej där! Tack, vad snäll du är! Nej, jag söker inte till Sveriges Mästerkock. Klarar inte av rampljuset du vet :)

Mårenssons: Laga dem då i fler timmar! Mina blev aningens torra men jag hade för lite tid. 6-8 timmar?

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards