Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 30 mars 2012

Ingen ork men heller ingen abstinens!

Av Lena - 30 mars 2012 03:28

Jag har, som sagt, varit bortrest och väck! Många veckor
blev det och fler blir det.

Under tiden min frånvaro höll i sig så var jag totalt
frånvarande vad det gäller matbloggar. Både min och andras. Jag skrev inte ett
endaste ord själv och jag läste heller inte ett ord hos andra. Alltså på
matbloggar. Inte ens mina favoriter kollade jag viktigheter på. Orkade inte och
ville då inte heller.

Hela mitt jag var helt inne på helt andra saker än blogg.
Jag lagade mat hos min mamma så det rykte och surfade så det räckte. Jag bodde
på Facebook och gör det än i dag/kväll/natt. 
Min tillfälliga livlina? Ja, ibland så funkar vänner på avstånd bättre
än de som är nära.


Men jösses vad mycket god mat jag faktiskt har lagat, ätit
och ibland frusit in så mamma skulle ha att ta av när hon kom hem!

Gravad lax och dillstuvad potatis

Räksmörgås

Ostfyllda nötfärsburgare serverade med rösti!

Lax med bladspenat och sockerärter

Potatis- och köttfärsgratäng med färs från "fina
gården"

Lax med spenat- och vitvinssås

Stekt korv, bacon och lökröra med rotselleri- och potatismos

Omelett fylld med lax och bladspenat

Laxwok med alla möjliga grönsaker

Räkcrepes

Ungnötslever i gräddsås

Gulaschsoppa

Fish and chips med hemlagad remouladsås

Räkor med bröd

Kokt korv och mos

Fin men seg biff med sallad

Grönkålssoppa

Färsbiffar i svampsås med mos

Färdiggrillad kyckling med fuskpotatissallad

Broccoligratäng

Korvkiosken: En grillad med mos, räksallad, rå lök och
sallad (riktigt äckligt för 75 kronor inkl. Pucko)

Varma mackor med skinka, tomat och ost

Korv med morots- och potatismos

Och så gjorde jag någon sallad ett flertal gånger


Nu kommer jag inte ihåg fler rätter så här på nattkröken men
det spelar ingen roll. Jag levde helt själv i några veckor men lagade ändå mat
och åt och det är jag nöjd med. Kunde levt på mackor!


Natti nu

cy


far till tallin nästa vecka

 
 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

30 mars 2012 07:21

Välkommen hem och tillbaks, kära Lena :) Fint att du tagit hand om din mamma, det är ju så vi ska hjälpa dem, så som de alltid hjälpte oss när vi behövde det. Ha en riktig skön resa till Tallin, njut :) Kram

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

30 mars 2012 11:56

Tack Birgitta! Ja, njuta ska vi men det verkar blåsa snåla vindar på väderkartan. Vi får nog kramas mycket, jag och sambon :)
Ha det fint och kram tebax!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

30 mars 2012 12:30

Hej. Åh så mycket gott du beskriver önskar jag skulle ha sådan energi vad gäller matlagning som du har. Ser att du far till Tallin lite semester kanske kan vara skönt efter mammapassningen Ja de blir äldre de med och sjuka blir de med som vi andra man räknar inte så men man märker det vartefter ser på min moder 82 år nu och då händer det grejor. Kram till dig vi ses/hörs när du får lust du vet var jag håller hus.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

30 mars 2012 12:59

Filifjonkan: mamma är bara några och 70 så hon är inte "med ena benet ...". Hon blev sjuk helt enkelt och farbro doktorerna vad inte så duktiga särskilt snabbt om man så säger. Men det slutade bra och nu är hon som förr :)
Ja, vi hörs när vi råkas! :) Kram!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

2 april 2012 17:48

Men hej du är igång så kul..jaha ang din mor ja det händer grejor med dem eller med oss alla kan man ju säga, Skönt att det gick bra med henne. Man blir rätt ställd när det händer så där oväntade saker. Kramis tillbaka på dig.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

14 april 2012 10:48

Filifjonkan: Ja, jobbigt blir det men nu är hon som hon ska! Kram igen :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards