Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 1 april 2012

Matminnen är nostalgi från barndomen!

Av Lena - 1 april 2012 00:00

Är det något jag minns så är det mat då, nu och för så länge
sedan. Redan som liten .... åt jag.


Skolmaten i yngre år kommer jag inte ihåg. Kanske (troligen)
förträngt. Vet bara att jag inte tyckte om mat alls och var alldeles för mager.
Jag var mager i så många år att det blev uttjatat med att alla ville att jag
skulle äta mer. Är det något som kan få en att tappa aptiten så är det tjat om
att man måste äta.

Och jag tyckte verkligen inte om kokt potatis! Det var
skolans fel eftersom de serverade färdigskalad potatis med grönaktig hinna på
vilket kan få vem som helst att hata skiten. Seg utanpå och grisgrötig inuti. Smaklös!
Det gav mig aversion mot kokt potatis i många år.


Mitt absolut första matminne fick jag av min mamma. Vi bodde
i Halmstad och det är ju laxens stad. Jag blev uppfödd på gravad lax redan
innan jag föddes. Mamma hade gravad lax som begär under graviditeten. Det sägs
att mina första ord i livet (förutom ordet mamma) var "jö fisk".
Alltså röd fisk, alltså lax! Är fortfarande beroende av gravad lax och då helst
den min mamma gör.

Min mammas gravade lax och dillstuvade potatis är den rätt
jag skulle välja som en sista måltid om jag skulle få dödsstraff. Iskall mjölk
till.


Mitt nästa matminne är hos min första dagmamma.

Jag kom dit på morgonen innan de hade vaknat. Dagmamman och
hennes två döttrar skulle sova en stund till så jag skulle sitta på en stol i
köket och vänta tills de vaknat ca en timme senare. Tyst som en mus skulle jag
vara. Jag var 8 år då och gick i andra klass och jag var jättetyst! Det var
jättejobbigt men det gick för man står ut med det mesta om man måste.

Det är det enda jag kommer ihåg från den tiden förutom den
mögliga bullen som verkligen är mitt första äckliga matminne. Dagmamman jag
hade, Solveig hette hon, tog oss med på utflykter och det var ju bra. Hon drog
ut i skogen med oss, hennes barn och mig, och vi skulle fika. Det vankades saft
i Felix ketchupflaska och släta bullar. Jag kommer fortfarande ihåg känslan av
att dricka saft ur den där flaskan som var begagnad flera gånger om och hade
lite gamla matrester runt toppen i gängorna.

En av gångerna var det mögel på min bulle. När jag sa det
till Solveig så sa hon att jag inte skulle sjåpa mig. Hon trodde inte på mig
och beviset var ju uppätet. Det tog åratal innan jag kunde äta släta bullar
igen (utan att känna mögelsmak). Inget av detta visste min mamma om och när jag
berättat detta senare blev hon förskräckt.


Mitt nästa matminne är hos en annan dagmamma. Det serverades
stuvad spenat och jag tyckte inte om det. Alls. Man säger inte äckligt om mat
men det var äckligt. Framför allt eftersom jag åt så sakta att spenaten blev
kall och stel på tallriken. Fast jag tyckte verkligen inte om spenat ens om den
var varm.

Alla andra i familjen hade ätit färdigt för länge sedan och
jag satt kvar där med min tallrik. På den tiden var man ju tvungen att äta upp
all mat på tallriken (även om man inte lagt upp själv) och jag var ju extra
tvungen eftersom jag var så mager. Alla hade gått från bordet, bordet var
avdukat och min dagmamma hade diskat allt utom min tallrik och stod där och
väntade på att jag skulle äta upp. Det slutade väl med att hon blev irriterad
och inte orkade vänta så att jag äntligen fick kasta min mat i sopen. Många år
tog det innan jag sedan kunde äta spenat. Spenatmatminnet senare är när vi
själva fick stuva spenat på hemkunskapen på högstadiet. Då började jag älska
spenat och det sitter i än. Tack och lov!


Matminnen efter detta?

Jag var hos min farmor och farfar på mina skollov, jag blev
grymt bortskämd eftersom farmor tyckte jag var så mager. Jag blev invägd när
jag kom och utvägd när jag for.

Farmor köpte marängbottnar. De där med choklad på en sida av
en halva av två bottnar. Farmor krossade den med choklad åt mig och blandade
med vispad grädde. Vad hon gjorde med den utan choklad vet jag inte.


(Annat minne: 

Han kör som en stolle, min farfar! Farmor kommer med förskräckta utrop samtidigt som hon bromsar med lågskornas klackar i gummimattan på bilens passagerarsida. Det gjorde hon alltid när farfar körde, bromsade alltså. Farfar fick köpa ny gummimatta varje år för farmor hade bromsat stora hål i den.

Själv hade hon inget körkort men bromsa det kunde hon.)


Nästa matminne är när jag och min mamma flyttar till ett
annat ställe i Halmstad. Maratonvägen 30 b! Kan jag ha varit 8-9 år?

Vi flyttade in men hade inget lyse. Min mamma hade dock köpt
en färdiggrillad kyckling. Vi åt den vid ett bord där gatlyktan spred ljus så
vi kunde se. Bästa kycklingen någonsin. Mamma var glad över att jag bara ville
ha "vitt kött" som var torr filé så hon kunde få låren men jag har
ändrat åsikt sedan dess.

Det var även där min mamma och jag gjorde vårt livs första
och enda pepparkakshus. Kommer ihåg mer men allt ter sig inte bra i text.


Vi flyttade så småningom, mamma och jag, till en lägenhet på
Andersberg. Det var där min mamma trodde att jag rökte fast jag inte gjorde
det. Det var Gunilla Aronsson som snodde mammas fimpar och rökte så det luktade.
Mamma lämnade stora fimpar och Gunilla blev då min kompis.


Så kom en ny tjej i klassen. Gunilla från Västergötland. Vi
blev kompisar och hon och jag gjorde mitt livs första sockerkaka. Mums.


Flytt från Halmstad till Lidköping!

 Jag är nöjd eftersom jag ändå inte gillar mitt liv.
Vilken tonåring gör det?


Hittar ett gäng kompisar (vi var tolv, sex tjejer och sex
killar) tack vare Anna som blev min vän  så snart jag kom till klassen. Glömmer aldrig
hennes mackor! Ett kokt hackat ägg blandas med lika delar majonnäs och kaviar
ur tub.  Klutta i detta mellan två
limpmackor och stek dessa tills allt är klart. Jättegott och ett bra matminne!


Flyttade hemifrån och ihop med en kille. Kunde inte laga mat
så jag frågade mamma hur stora bitar man skulle hacka löken om man skulle göra
en köttfärssås. Jag var verkligen novisen vid spisen!


Mitt första matminne som nyligen hemifrånflyttad?

Flyttade ihop med en kille (jag 16 och han 21) som jobbade
på Sandvikens stål. Han jobbade skift. Jag skulle ståta med middag till honom
och hade köpt två frusna kycklinglår. Vad jag missat var att man måste ha
kryddor. Jag hade varken salt eller peppar. Kokt potatis och kycklinglår utan
något alls smakar skit! Jag lovar!


Jag snabbade mig på med att lära mig laga mat och kände mig
säker nog att bjuda hem mina och hans föräldrar på middag. Kassler med ananas
serverat med stekt potatis kan ju inte bli fel. Jo, det kan det.

Kasslern och ananasen funkade men potatisen inte. Prova
själv!

Fintärna så du får två liter potatistärningar. Smält lite
fett i en alldeles ny gjutjärnsgryta. 
Häll i potatisen innan fettet är brynt. Försök röra om men inse att den
blir mer kokt än stekt.


Sedermera lärde jag mig att laga mat.  


 
 
MISS ALICIA

MISS ALICIA

2 april 2012 13:02

Hej!

Ta jättegärna en titt på nätbutiken missalicia.se, där hittar du spännande brittiska märken!

Vänliga Hälsningar,
Miss Alicia

http://missalicia.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards