Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 20 maj 2012

Hollandaise och annan mat och lite övrigt ätbart (musslor?)

Av Lena - 20 maj 2012 03:24

Vi har ätit i helgen! Ja, det har väl du med men inte samma som mig. Vi gick ut stenhårt med pilgrimsmussla och receptet (tanken på hur) tog jag på nätet fast jag skippade brödsmulorna! Det var jättegott kålmos och baconet var så klart helt läckert men musslan åt jag inte upp. Fy för den lede! Uppenbarligen så har jag inte nog fin smak för vissa delikatesser för den (musslan) smakade vidrigt! Maken har bra smak märker jag för han gillar mig och ogillar pilgrimsmussla.


Igår gjorde jag en nästan lyckad hollandaisesås. Igen. Eller lyckad å lyckad så var den superduper fram till servering då den plötsligt sprack. Såshelvete! Jorå, så snodde jag ett recept för att få tips men ... den blev bra syrlig. Struntar i äppelcidervinägern nästa gång.

Man tar två äggulor och slår samman med lite (1 msk?) citronsaft och detta över ett vattenbad som får bli max 85° typ . Vispa glatt tills det blir lite tjockt. Före det så har man skirat smör som man sedan häller i droppvis i äggblandningen och vispar som en idiot under tiden. Sedan får du salta och peppra och smaka av men vispa som fan under tiden för annars så går såsfan åt helvete. Förlåt att jag svär!


 


Ja, detta var fredagen och lördagen har jag redan redovisat. Fast jag sa ju inte att man ska koka blomkål i lika delar mjölk och vatten och gnuttan salt tills den är jättemjuk för att sedan hälla av spadet och mosa kålen för att därefter mixa den med stavmixer och blanda i en klick smör och då ska moset vara jättelent och utan minsta klump. Bottna fina tallriken med en klick blomkålsmos, lägg på den i 30 sekunder på var sida stekta pilgrimsmusslan och strö över baconet du tärnat och stekt i förväg. Ät upp och gå vidare till nästa maträtt!


Musslor i vitt vin!


Köp ett nät blåmusslor.

Lägg blåmusslorna i blöt i kallt vatten någon timma så de släpper en del grus. Rensa bort de trasiga och de som är öppna för de är STENDÖDA och gör dig intill döden sjuk!


Hacka en schalottenlök och två vitlöksklyftor. Fräs i rejäl klick smör med liten gnutta salt så de inte tar färg. Stoppa i ett par persiljestjälkar och en nypa timjan och några deciliter vitt vin och några varv med vitpepparkvarnen. Reducera några minuter. Ös i musslorna, lägg på ett lock och lår vara ett tag. Öppna locket då och då och rör runt och känn med fingret på en mussla så du vet att den är lagom fast. Smaka av och salta lite om det behövs. Under tiden har du hackat lite persilja som du strör över. Kolla att alla musslorna har öppnat sig för de som inte har det är döda och dödar dig!

Fördela musslor och spad i tallrikar och servera med skivat bröd som du doppar i spadet. Vitt vin funkar bra till om du inte vill ha öl? Vatten går.


 


Idag har jag även fixat goda kladdkakan! Jag efterlyste recept på en dylik på Facebook (ja, jag finns där med) och då var inte Annika "Smaskens" Ingemarsson sen att svara! Hon gav mig "Mammas chokladkaka" och den gjorde jag och den fick högsta betyg!

Ja, receptet kommer här och det är rakt av kopierat från självaste Smasken så klart!


Smaskens mammas chokladkaka

 

2 ägg
3 dl råsocker
3 krm ekologiskt vaniljpulver (eller 2 msk vaniljsocker)
0,5 tsk salt
100 gr smält smör
4 msk kakao
90 gram vetemjöl (cirka 1,5 dl)
100 gram mörk choklad av god kvalitet

 

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla eller bröa en springform. Vispa ägg, socker, vaniljpulver och salt riktigt pösigt. Rör ut kakaon i det smälta smöret, och blanda ned i äggvispet. Sikta över vetemjölet, och blanda ned även det. Häll smeten i formen, och fördela den hackade chokladen över ytan. Grädda i uppemot 35 minuter; provstick kakan, den ska inte vara kladdig, men ändå fuktig.
Låt kakan svalna helt, och gärna stå över natten - då blir den ännu godare.

 

Jag serverar med vispad grädde men den som vill kan ju göra som Annika och servera bär eller frukt till. Klicka på länken här ovan och kolla själv.




   


Sedan åt vi Tacos som jag är måttligt förtjust i men det var en annan femma.


Sedan rensade vi i vårt vindsförråd och maken fick ryggskott men jag fick nostalgi! Min sons teckning från lågstadiet är underbar! Hur många, idag, gillar skolan?



 

 
 
Lisa - Sockerrus

Lisa - Sockerrus

21 maj 2012 07:02

Hej! Jag har startat en grupp på Facebook för Sveriges alla Bak- & Matbloggar (http://www.facebook.com/groups/289001334523696/ ). Tanken med gruppen är att stärka gemenskapen mellan bloggare (inom mat och bak) och därmed hitta en plats där vi alla kan diskutera, hjälpa, tipsa och prata om allt annat som hör blogglivet till. Vore jättekul om även du skulle vilja vara med. Klicka på länken och begär att gå med.
Ha en härlig dag!
Kram, Lisa

http://sockerrus.se

 
Lena

Lena

28 maj 2012 09:35

Tackar, tackar! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards