Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 12 juli 2012

Less på hela skiten!

Av Lena - 12 juli 2012 04:27

Har inte orkat blogga på länge och det har en massa orsaker!


Dels har jag haft problem med min matlust och därmed mitt matlagande. Vill man laga mat man inte vill äta?

Dels med att handla i butiker som inte har det jag vill ha.


Jag försöker handla bra men sedan City Gross började att byta ut det mesta av bra märken mot sina "Favorit"

fast de ska verka ha "Äkta vara", en del varor är faktiskt fortfarande märkta med det, så känns det - så där. Sortiment utöver "Favorit" och "Äkta vara" är en veritabel unkenhet.

Läsa gärna vad jag skrev om räkor av märket Favorit!

Antar att butikschefen har tagit tjänstledigt en längre tid? Köttfärsen är dock fortfarande bra! Och köttet är periodvis bättre styckat nu än förr. Mejeriavdelningen är under all kritik (varken brett eller djupt sortiment utan bara lika illa), (välj Gefleorten istället?) men grönsaksavdelningen verkar jämndålig. Lite visset om man ska vitsa till det.


Och när Willys nästan bara har Garant som till och med har puttat ut Arla (som jag inte gillar för jag villa ha närproducerat), ja då får jag nog. Gefleorten?

Flera av varorna av märket Favorit och Garant är jag inte nöjd med. Medelmåttiga produkter som är anpassade för att passa flertalet är väl okej men när dessa märken tar över så man bara kan välja dessa så är det INTE okej! Trött!


Gefleorten = närproducerat!


När man sedan inte kan laga mat (eller snarare knappt vågar skriva om det man lagar) för det inte får innehålla varken kolhydrater eller fett, ja då vet jag inte.

Vaddå?

Jo, för att LCHF-fanatikerna strider mot fanatikerna som är emot LCHF och båda sidor strider så det verkar som ett religiöst krig! Som alla vet så vinner ingen i religiösa krig utan striderna forsätter tills alla är döda. Där vill jag inte välja sida så jag vill inte skriva om mat.


Jag är medlem i sidan kokaihop.se och jag får ett recept per dag via mail. Numera är ca 98 % av recepten LCHF. Det är väl ok för om man gör det rätt, precis som med all annan nyttig mat, så kan alla äta den och må bra. Men ... varför ska det tryckas så på just den dieten? Nä, det var ju just det. Det ÄR ingen diet för det är en livsstil! Jamen, det är ju alla andra dieter (förlåt, livsstilar) med! Förlåt, blev lite grinig där!


Dock har Willys (de som var sååå dåliga) börjat med bättre kött. En del ekologiskt och vissa till viss del på rätt sätt vaccat! Heder! (Mer om detta en annan gång)


Allt detta, och lite annat, har fått mig att må illa! Alla "krav" på hur man bör göra och vad man ska välja och hur man INTE SKA äta har fått mig att tappa lusten! Till handlandet, lagandet och ätande! Det som var min lust!


Klart vi har ätit och för det mest rätt god mat men jag har inte klarat av matsedlar och inte heller klarat av att skriva om eländet.


Exempel:

Frukost!

Jag får dåligt samvete om jag käkar en macka till frukost men även om jag har för mycket smör på den!

Lunch!

Vill inte ens tänka på den för inget funkar. Tar en tröstmacka och skäms!

Middag!

Orkade inte ens planera för den så ... det blev vad det blev.



Resultat: tappad matlust!


Att få till en matsedel under dessa premisser ter sig oöverstigligt.


End of story!



Fast vi har ju även ätit gott!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards