Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 5 oktober 2012

Åt i veckan

Av Lena - 5 oktober 2012 02:27

Dessvärre kan jag inte skapa snygga länkar just nu men det är väl ändå läsbart?


Matsedel vecka 40


Då tar man nya tag, rycker upp sig och tar sig i kragen (i den kraglösa tröjan)! Här ska göras matsedlar varje vecka nu. Om jag orkar. Har beslutat att jag gör dem i förväg men skriver i efterhand vad det blev. Blir så många ändringar av mina planer att det mesta blir överstruket/ändrat annars. Denna matsedel är dock endast egentligen och enbart och på alla sätt och vis för mitt eget kom-i-håg. Demensen är totalt och hågkomsten undrar vart den egentligen tog vägen! Har redan glömt vad jag åt i morse (om jag nu åt något?) (Säker någon multivitamin förutom B och tistel) och vet inte vad jag tänker äta i morgon. Finns det någon morgondag? Måste genast maila en filosofie dr och fråga huruvida detta under kan inträffa! Morgondag? Hm .... Själv tänker jag nog (kanske om maken har tur) göra hemmagjord burgare i väntan på filosofens eventuella svar. Helgmenyn kommer senare. Påminn mig! Om DU kommer ihåg! Har fransyska i frysen. 


I veckan som lojt passerades bjöds det på detta i det Almaterska palatset:


Måndag (still in Nynäshamn):

Blev det underbar hämt-thaimat från Kvarteret Thai

http://www.kvarteretthai.se/

i sagda Nynäshamn tillsammans med bästa vännen Emil


Tisdag (hemma igen dårå):

Fläskschnitzel (vanligt och utbankat fläskkött, billigast möjliga) samt oskalad, klyftad, hemodlad mandelpotatis smörbakad i ugn (underbart) i gott sällskap av sås på gula kantareller

http://www.almamater.se/2012/10/05/8759905-vanlig-jakla-sas-pa-gula-kantareller/

. Ja, åsså en sallad så klart.


Onsdag:

Isterband stekt på rätt sätt

http://www.almamater.se/2010/06/09/3089605-att-steka-isterband-ar-ingen-konst-men/

 tillsammans med bästa potatismoset. Gnag på en morot före för att inte störa balansen på mattallriken av fett och kolhydrater. HCHF! Skippar lingonen med!

Eller så skalar du och halverar några morötter som du låter koka med potatisen. När de är klara lägger du dem åt sidan och gör potatismoset eller mosar i dem med.


Torsdag:

Fisksoppa

http://www.almamater.se/2010/01/23/2446546-ja-just-den-fisksoppan/

 med aioli och knäckebröd. Inte körde jag blandade fisksorter utan upptinad sej från frysdisken samt en laxbit. Går så bra så! Och, jag skippar gärna grädden i receptet men tar i både svart- och vitpeppar samt duttar rätt bra med cayenneppar. De e ja de!


 Innan jag kom hem till denna vecka hände detta!


SJ:s hemska lasagne för nästan en hundring. Bedrövlig var förnamnet och efternamnet tar jag inte i min mun!

Jadå så slank en liten flarra vin ner tillsamman med det dyra vattnet :)

Tillsammans är ett sätt att vara till!

 


Råkade hamna vid en korvkiosk vid lunchtid

och att jag fick kokt korv i stället för grillad var det minsta felet de gjorde. Uuhhh!

 


Åt en Pasta Alfredo (129 kr) hos "Flötet" i hamnen (Nynäshamn). Ingen skugga över denna! Bra kokt pasta, bra smak, bra ost på, lite lite kött i men vinet gjorde att man blev lätt förlåtande. Trevlig personal gjorde inte saken sämre.

Fick en hel föreläsning om hur där sett ut förut (de hade tagit bort stora frysdisken med glass) och vad de skulle göra med stället i framtiden. Det såg ut lite som en kafeteria men nu skulle det bli andra bullar!

Vi var de enda besökarna och de väntade egentligen inga fler och skulle snart stänga men det var tända ljus på alla borden och vi var så välkomna.  Vi hade då blivit nobbade på två andra restauranger och var jättehungriga. 

Tack Flötet! Tack Flötets kock!

Men var är webbsidan de skulle upp med i torsdags? 

 


Färska havskräftor! Ser du lilla högen av rensat kungskrabbeben där på tallriken?

Kanonvin har jag glömt namnet på. Ett franskt för 77 spänn. Kommer senare!

 


Färsk! Gullig! Helt underbar!

 


Pizza hos Mouhammed på Moulin Rouge. Den var bättre förr.

Jag har skrutit om sveriges godaste pizza men den har tappat stinget.

God så klart men sämre ost och sämre skinka gör skillnad. 

Detta var en Margerita.

 


Nu rensar jag trattisar med bästa väninnan! Det ser du väl!

 


Nästa pizzaställe är Svandammens Pizzeria: http://www.svandammenspizzeria.se/

Bra botten och sås men skinkan var taskig. Plus: de hade färska champinjoner på. 

Minus: ett glas rätt surt rött kostar 50 kr. 

 


På väg hem måste man bota resfebern!

 


SJ:s köttbullsmacka borde jag varit för smart att köpa! 

Rödbetssalladen var nästan ok. Köttbullarna (INTE goda) var mycket svåra att dela med plastbestick

och den lilla cornichonen KAN du inte såga isär med SJ:s plastkniv om du så tar sats från vagnen före!

Kör ner fejjan rätt i tallriken och ät som om det inte fanns bestick!

Varför lägger de på en persiljesnutt de vet kommer att vissan innan ätaren äter?

Synd att deras servetter är så tunna.

 


Detta om detta!


 

sa hon

som ska vara kattvakt i två dygn åt grannens 

älskade

fina katta


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards