Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2012

Bacon- och broccolipaj

Av Lena - 12 oktober 2012 22:03

Smarrigaste pajen sedan jag gjorde en bacon- och broccolipaj sist! Serveras med fördel tillsammans en snygg sallad!


Strimla och fräs 1 1/2 paket (gärna ekologiskt) bacon

Rensa och skölj ett broccolihuvud. Dela i små buketter. Ångkoka (eller förväll i lättsaltat vatten) tills de är nästan mjuka. Låt rinna av.


Pajskal


Ingredienser:

3,5 dl vetemjöl (byt gärna ut någon deciliter mot dinkelmjöl för att få nyttigare och smakrikare pajskal)

150 g smör

2 - 3 msk vatten

1 krm salt

Använd matberedare! Jag har använt fingrarna förr i brist på matberedare men degen blir bara så mycket bättre med beredaren! Har jag märkt!

Häv i mjölet i matberedaren och putta i tärningar av kylskåpsiskallt smör.

Kör så det ryker tills det blir en smulig blandning vilket inte tar många sekunder.

Strila i kallt vatten i små omgångar och stäng av matberedaren så fort degen formaterat sig till en klump! Klart! Svep om med plast och kyl i en halvtimme eller mer.


Ta ut degen och kavla ut den eller tryck den direkt i formen. Nagga. Klä gärna kanterna med aluminiumfolie så de håller formen.  Förgrädda i 175°.


Riv 3-4 dl välsmakande ost

Vispa ihop 4 ägg och 4 dl grädde: Smaka av med salt, peppar och en nypa cayennepeppar.


Fördela broccoli och bacon i botten på pajen. Strö osten över och häll över äggstanningen. Grädda i mitten av ugnen 175° tills stanningen stannat och pajen har fin färg. 30-40 minuter brukar vara lagom.


 



 


Jag har inte gjort paj så ofta för det är så jobbigt att kavla degen tunnt men sedan jag tog maken i bruk att trycka ut den i formen så har det hela blivit enklare.

Tror det blir paj varje vecka nu. 

Maken har stora starka tummar :D






 
 
Anders

Anders

13 oktober 2012 00:10

Pajen ser grym ut! Blir till att testa i helgen om jag hinner.

http://www.xn--hotellirebro-bjb.com

 
Lena

Lena

13 oktober 2012 03:20

Anders: Du kommer inte att ångra dig! :)

http://www.almamater.se

 
Ingen bild

Max

8 januari 2013 18:51

Provade laga pajjen, och så god den var!!

 
Ingen bild

Johanna

2 februari 2013 16:49

Jättegod! Tack för receptet!

 
Lena

Lena

7 februari 2013 00:13

Max: Vad kul att du också gillade min skapelse! :)

Johanna: Säger som till Max, kul att du gillade :)

http://www.almamater.se

 
Ingen bild

Elin

1 april 2013 14:54

Pajen står i ugnen nu, hade ingen matbredare så knådade med kärlek ;)
Lektar gott och ser bra ut :)

 
Lena

Lena

5 april 2013 00:14

Elin: Hoppas du bli nöjd! Lägger man kärlek i maten kan den bara bli så bra! :)

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards