Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2012

Annat samt pizza från Hammars Restaurang i Falun. Äkta Italiensk minsann!

Av Lena - 13 oktober 2012 02:55

Snurrat runt min egen axel ett oändligt antal gånger i flera (många) månader. Inte varit hungrig eller sugen på någon mat alls och så klart då inte kunnat laga mat. Eller, lagat mat? Kunde laga mat som var ätbar men inget särskilt. Kärlekslös mat. Inget att skriva om. Jag har dock tänkt mat dygnet runt. Mått dåligt. Ångest över vad jag vill men inte orkar och ångest över att jag kanske inte kan det jag vill eller om det blir bra nog. Känslan av att inte duga kan golva vem som helst. Det vet väl du!


Lät jag rörig nu? Inget emot vad jag varit/är eller kommer att vara.



Nästan varannan måndag blev du min kompis. Uppiffat med stekt ägg, rödbetor och grovhackad bladpersilja. Extra lök så klart. Orkade inget annat. Jo, ett glas kall mjölk har aldrig suttit fel.

Tack Findus Pytt!


Sedermera och allt eftersom så har jag ju nu till syvende och sist börjat att så smått laga ätlig mat enligt mina och makens mått mätt och våra (numera) gnälliga smaklökar. Jag har klagat över bristande lust (nej, inte sex) och maken har gnällt över att jag har lagat efter kokböcker (ville ha inspiration av andra). Han vill att jag ska laga mina samma gamla rätter han är van vid. Min vana trogen att laga husmanskost sitter i ryggmärgen. Men, jag vill ju bredda mig och göra annat. Fast, jag är nog bäst på husmanskost. Med en knorr. Inte Knorr dock!

Hur gör man då?


Börjar nu så sakteliga återkomma och vilja äta. "Man måste äta lite för att bli hungrig" fick jag lära mig på min undersköterskekurs när de pratade om pensionärer. Det är en sanning som gäller. Inte bara "gamlingar" utan även oss som har svårt att äta annars.


Nåja.


Åter till en annan verklighet.


Jo. Vi var ju och åt på Hammars för några månader sedan. Jag fyllde (många) år och ville "äta ute". Hammars hägrade. Äkta Italienskt ju! Maken pratade om stället (fast då, på den tiden, var det en vanlig restaurang) och sedan dess har jag varit sugen. "Bra ryktet" liksom.

De är rätt dyra så jag ville vänta tills vi hade tid att gå dit på "after work" för då är det att äta för två men betala för en.  Kalla det snålhet om du vill.


Trevlig atmosfär och vatten i flaska (från Ikea) på bordet. Fast det har ju alla nuförtiden. Alltså vattenflaska från Ikea.

Servitrisen kommer ganska snart och tar emot beställningen. Trevligt med snabb service.

Vi beställer varsin pizza plus en vatten och ett glas vin av "husets". Vinet kommer ganska omgående och det är riktigt bra. Riktigt bra!

Vi får bröd och något bredbart nu. Gott! Gillar! Ett smaksatt smör sitter aldrig fel! Om det är gott som det här!

Sedan får vi vänta länge på pizzan. Fast det nästan bara är vi där i hela lokalen. Det nästan ekar så öde är det.

Vi väntar.

Och väntar.

Och väntar.

Pizzan kommer när mitt vin nästan är slut (smuttat lääänge) men jag vill bara ha ett glas så det får bli vatten för resten.


Pizzan var verkligen rätt god. Nu är det så länge sedan att jag inte kommer ihåg vad vi tog. Får synas på bilden.

Tänk att man kan klaga om för mycket pålägg på pizzan.


Pizzan var ändå inte tillräckligt (trots överflöd av "extra allt") god för att vi går dit igen. Inte ens för "ta två och betala för en" som vi gjorde nu. Till de priser de tar får de hosta upp sig rätt mycket mer.

Billigaste för 135.


 


 


För övrig har jag varit på City Gross och handlat. Kanooon att vi som har "kortet" får 12 % avdrag på frukt & grönt. Alla som drar deras kort slipper momsen. Bra där!


För övrigt är jag så trött nu att jag skriver i sömnen


Nu sitter vi här, maken och jag. Var och en vid sin dator. Jag har att göra i morgon med tanke på paj i morgon kväll och förberedelse till gratäng till svärisarna på söndag efter  vår planerade trattisplockning. Ses i skogen på söndag!


Nu gäller det!


 

 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

15 oktober 2012 12:50

Hej, Ser du har full rulle..... ser att du fyllt år med grattis i efterskott till dig Kram på dig

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

15 oktober 2012 12:51

Tack Filifjonkan. Fast, det var i somras ;) Kram på dig :)

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards