Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2012

Att äta ute är något jag sällan får göra ...

Av Lena - 20 oktober 2012 08:02

... och då, när jag ändå göra det, vill jag så klart äta gott! Plankstek är något jag verkligen gillar även om det kanske är lite banalt.

Jag och maken hade bestämt oss för att vi skulle ha en utekväll och äta på restaurang. Jag hade stora förhoppningar eftersom jag så sällan äter annat än det jag själv lagat och då smakat av (minst)fem gånger det som hamnar på tallriken. Att äta något någon annan lagat, som jag inte vet i förväg vad det smakar är en dröm.

Vi hade flera restauranger i åtanken men valde en i mellanprisklassen. Inte billigt men heller inte för dyrt. Mellan Banken (bra men dyrare) och Kings Arms (hyfsad planka) hamnade Marianns.


Vi läste menyer på nätet före och bestämde oss för att planksteken var något vi ville ha. Det stod 200 g nötkött och det lät ju bra. Vi var jättehungriga när vi kom.


När vi beställer frågar de inte hur vi vill ha köttet (varningstecken) men jag hann haspla ur mig "medium rare" innan han gick. Maken fick då tillfälle att säga "medium".


Maten kommer efter en dryg halvtimme och det är bra eftersom vi har beställt "fördricka" före. Ja, ett glas vitt och en god öl.


Plankan ser verkligen god ut när den kommer. Ångande het och med två rejäla köttbitar samt en tomathalva, som sig bör.


Jag skaver av en bit av köttet och puttar på en bit av moset (som är välgrillat med fina och lagom mörka linjer) och min första tanke är Felix. Pulvermos med dåligt kött. Köttet smakar Felix köttbullar på burk (jag är campare så jag vet) och moset är av pulver! Dessutom är moset totalt okryddat. Inget salt eller peppar där inte!


Fortsätter att äta men för att kunna få en bit kött på tuggan måste jag karva av rätt stora bitar senor. Såna där breda man måste såga sig igenom. Under köttet befinner sig en halvtaskig pulverpepparsås där det simmar morotsslantar. I en skål på plankan lever en dödligt läskig bea sitt eget liv i egen skål. Det enda på plankan som var ätbart var en bakad tomat som var smaklös.


Okryddat pulvermos samt taskiga pulversåser serverade med det sämsta kött jag någonsin ätit. Det gick bara inte att äta!


När vi betalade till honom i baren så sa vi ifrån. Han sa att det visst är riktigt mos. Vaba? Då säger jag, en riktigt dålig kock! Maken sa "sparka kocken"! Ingen skugga över "personalen" för han var väldigt trevlig.


Jag minns inte när jag åt så här dåligt sist. Även om man får skylla sig själv som äter på ett mellanprisställe så finns det gränser. The bottom is nådd! Jag brukar vara bra på att såga det jag inte är nöjd med men nu fick jag ta bort den vanliga och ladda motorsågen!


Kul uteätarkväll? Det blev en dyr kväll för vi fick gå till närmsta hamburgerställe. Var ju fortfarande hungrig! Jag gillar inte feta uteätarburgare men den smakade tamejtusan bättre än maten hos Marianns!


Ridå!!!!


 



 

 
 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

20 oktober 2012 08:19

En sån trist historia... Bra att ni ändå sa till, de flesta äter och tiger och går hem grymt besvikna.
Fram för bättre mat på restauranger :)
Ni får göra en äkta plankstek och njuta av därhemma istället och bara ta en lite förrätt och en dessert när ni går ut, det har jag börjat med. De är oftast av betydligt bättre kvalitet. Kram :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Spisat

Spisat

20 oktober 2012 08:38

Fanken så uselt, lägg ut varningen på Rejta och liknande sajter också.

http://www.spisat.se

 
Lena

Lena

20 oktober 2012 08:41

Birgitta: Ja, mycket trist!
Vi ska köpa plankor så vi kan göra hemma! På tal om det så hade Stormogården i Nynäs en LCHF-meny! Bra där!
Spisat: Håller på! :)

http://www.almamater.se

 
Birgitta Höglund\\\'s Mat

Birgitta Höglund\\\'s Mat

20 oktober 2012 09:12

Egna plankor är himla bra att ha, om man som ni gillar plankstek. Fick avsmak för restaurangvarianten när jag jobbade med att göra dem själv. Det går ju inte att diska plankorna i maskin, så de handdiskades. Inte så värst hygieniskt kan jag lova...

Kul att LCHF börjar synas på fler och fler restauranger :)
PriMaten i Uppsala har massor med nöjda gäster. Så kul att få ha haft mina fingrar med i den restaurangen.
Njut av helgen :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

28 oktober 2012 02:01

Birgitta: Man kan ju skura plankorna i hett vatten och gnugga dem med ättika kanske? Min svärmor har plankor och ingen brukar bli sjuka av dem. Vi får se hur jag gör.

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards