Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2012

Kokt kyckling i klassisk currysås

Av Lena - 20 oktober 2012 10:41

Klicka här: Koka en kyckling. Då har du både kycklingkött samt en underbar buljong.


En s.k "klassisk" rätt.


Grejer:

kycklingkött

sås

fullkornsris

fina grönsaker


Koka kycklingen. Fiska upp den och plocka av köttet. Kyl köttet.

Kyl buljongen.



Currysås:


1 gul lök

4 msk smör

1-2 msk curry + gärna lite "extra stark" curry

4 msk vetemjöl

1 dl vispgrädde

4-5 dl kycklingbuljong

salt

nymalen vitpeppar


Gör sålunda:

Finhacka löken och smält den i smöret. Den ska bli mjuk och blank utan att få färg. Lyckas bäst om du saltar lite på löken.

Ha i curryn och höj värmen lite och låt det fräsa ett tag.

Pudra över mjölet och späd med grädden och så mycket buljong du tycker är lagom. Låt småputtra i 10 minuter och kolla om du behöver späda mer med buljongen. Smaka av med salt och nymalen peppar.


Frys nu in resten av buljongen för senare behov. Det blir en underbar soppa av den!


Koka riset och fixa de fina grönsakerna. Värm samtidigt upp den goda såsen tillsammans med kycklingköttet. Smaka av igen och krydda på om du tycker så!


Servera!


Bild? Nä, för gult för min kamera!


 Du kan dock få en bild av min tomatplanta om det duger?

Just nu har tomaterna i översta toppen börjat mogna.   

 
 
Lina

Lina

23 oktober 2012 12:46

kram på dig Lena! Du skriver verkligen en jättebra blogg. En polare till mig länkade den på facebook för ett tag sedan och nu följer jag din blogg varje dag efter jobbet. Kan lixom inte låta bli :-) Du skriver så bra.

kram <3

http://må-bättre.se/battre-halsa

 
Lena

Lena

25 oktober 2012 01:23

Lina: Tack för de fina orden! Var glad hela dagen när jag läst dem :)
Här kommer dock inläggen i spridda skurar. Vissa dagar flera på en gång medan det sedan kan ta ett par dar till nästa skur.
Tack igen och kram till dig med!

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards