Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2012

Måstemat. Världens godaste? Det tycker i alla fall vi i vår familj!

Av Lena - 27 oktober 2012 23:16

Jag kan inte leva utan min mammas gravade lax eller hennes potatispalt. Maken kräver tacos och blodpudding flera gånger per år. Makens son älskar mina räkcrêpes och min tortellini- och broccoligratäng. Mina egna (vuxna och utflyttade) barn vill helst ha kycklingpaj och kålpudding när jag lagar något åt dem. Till jul står ugnsomelett med kantarellstuvning samt Halländsk långkål högst på min sons lista. Min dotter måste få gravad lax och ägghalvor på julafton. För mig blir det ingen jul alls utan Halländsk långkål! Min man kan inte tänka sig en jul utan köttbullar. Min dotter och jag älskar våra gräddstuvade leverkvällar (med mos och gröna ärtor)!



Vår godaste mat i vår familj! Min älskade familj! 


Den gravade laxen


Potatispalten


Tacospaj


Mina räkcrêpes


Tortellinigratäng


Kycklingpajen


Kålpuddingen


Ugnsomeletten


Halländsk långkål


Köttbullar


Gräddstuvad lever


Gräddstuvad lever

 

 
 
Mita

Mita

28 oktober 2012 13:32

Och nu blev jag galet sugen på grönkål!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

29 oktober 2012 11:21

Hej Lena. Och du lagar goda maten ,,,beundransvärt jag är så less på att laga mat så blä just nu. Lever sa du det kan jag inte äta det är ju soprummet hos både människor och djur gillar inte konsistensen på den. Men har en grannfru som gillar den som du. Kålpuddingen den gillar jag med så gott.Julbordet har ju sina måsten men jag har dragit ner på det med vill inte slänga mat som man gjort under åren efter julen. Ha en skön måndag

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

29 oktober 2012 23:19

Mita: Halländs långkål eller soppa på grönkålen är något som får mina smaklökar att hoppa av iver!

Fillifjonkan: Det är så roligt att du tittar in då och då! Ja, alla mat passar inte alla och att laga mat när man är själv är inte alltid så kul! Jag måste ju laga mat eftersom jag har en familj. Hade jag varit ensam hade det nog blivit bara mackor tror jag.
Hoppas du orkar med julen kära du! Stor kram till lilla dig!

http://www.almamater.se

 
Trollpackan

Trollpackan

2 november 2012 14:27

Min gamla mosters renskav är något som är väldigt gott! Hon hade(gått bort i somras)ett specialrecept :)

Annars så är vi väldigt förtjusta i min lasagne härhemma, även sukiyaki, tacos, porterstek, min hemgjorda pizza..HAHAHA! Vi gillar i stort sett ALL mat!

http://www.trollpackan.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

3 november 2012 02:12

Trollpackan: Du kan inte dela med dig av recepten till renskaven och portersteken? Du får gärna "gästblogga" om du vill!

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards