Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 9 november 2012

I söndags i ugnen låg en hel entrecôte och gonade sig på låg värme ett par timmar

Av Lena - 9 november 2012 09:55

Jag fyndade en entrecôte för halva priset. Vakuumpackad. Inget extra eller hängmörat utan bara rent svenskt kött. Utgående datum på nötkött gillas!


Det du bör ha:


1 entrecôte på dryga kilot

2 morötter, stavade

1 stor (typ apelsin) gul lök, klyftad

1 hel vitlöksklyfta

smör och vanlig, smakneutral rapsolja, i lika delar

2 tsk nymalet fransk havssalt

2 tsk nymalen peppar

1 tsk mortlade korianderfrön

en smord, eldfast form

vatten


Tillbehör:

potatis

grönsaker

sås(er)


Gör så här:

Ugn: 125°


Krydda en skärbräda med salt, peppar och koriander. Torka av köttet och rulla det i kryddblandningen. Klappa och gnugga in kryddorna!


Hetta upp en stekpanna med smör och olja. Lägg i lökklyftor, vitlök och morotsstavar och bryn dem så de får färg och mjuknar en aning. Lägg dem i den smorda formen. Häll vatten i pannan och koka ur den och häll vätskan i formen.


Hetta upp panna igen med smör och olja och lägg i köttet. Bryn köttet på medel- till stark värme tills det fått färg runt om utan att bli bränt. På alla sidor! Runt hela! Alla åtta-tio sidorna. Ta ur köttet och koka ur panna med vatten.


Lägg köttet i formen med lök och morot runt sig.

Häll 2 dl sky/vatten i formen.

Stoppa en termometer i klumpen (med spetsen mitt i tjockaste delen) och fös in ugnsformen så den hamnar i nedre mitten av ugnen.

Sätt termometern att larma vid 58° om du har en make som villa ha lite rosa. Är du mig så tar du ut köttet 5 grader tidigare. Men det är jag det.

Glöm ändå inte att köttet "efterkokar" när du tagit ut det så ta ut det några grader innan du själv egentligen vill.


Skala potatis och förbered grönsakerna. Ta fram en kastrull du ska göra sås i. Mice en place!


Duka fint!


När köttet är nästan klart sätter du på potatisen. Salta väl.

Fixa grönsakerna och gör såsen.


Ta ut köttet några grader innan det fått temperaturen du eftersöker. Köttet efterkokar lite. Vira in i folie och låt vila ca 15-20 minuter innan du skär det i tunna skivor och serverar.


Du kan kanske göra två såser?


Först gör du en grönpepparsås. Den kan du göra i förväg.

Läs här!



Sedan, när köttet nästan är klart, gör du en gräddsås!


Gräddsås till stek:


Häll skyn från köttet i en kastrull. Tillsätt vispgrädde. Koka upp och ihop. Red eventuellt. Smaka av med kalvfond, salt, peppar och en klutt svart vinbärsgelé. Red eventuellt med vetemjöl utrört i vatten. Avrunda gärna smaken med några cm ädelost från tub. 


låter härligt när det fräser i pannan

(bilden tagen 15.22)

 


ser härligt ut

 


doftar underbart

 


Fast jag var så stressad att jag skar de första skivorna på fel håll, längst med köttfibrerna, så var det underbart mört och saftigt. Köttet fick exakt den färgen maken vill ha.

Själv hade jag gärna ätit det liiiite rödare. 

(bilden tagen 17.02)

 


På mackan dagen efter blev det en veritabel dröm! Lite gourmetsalt på så ...

Jag piffade mackan med bl.a lite inlagd gurka men den ville inte vara med på bild.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards