Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 9 november 2012

Veckans matsedel, vecka 45

Av Lena - 9 november 2012 10:57

Jorå, så åt vi väl mat den här veckan oxå! Frysrensningen är i full fart så det mesta vi ätit har sin grund därav. Gott så!


Måndag:

pyttipanna


Tisdag:

grönsakssoppa (se nedan)


Onsdag:

potatisbullar

(Tina potatismoset du frusit in när det blivit lite över.

Blanda i gårdagens kokta grönsaker. Salta och peppra. Ha gärna i lite riven morot och hackad persilja.

Blanda i lagom med ägg för att smeten ska bli för blöt. Blanda i nog med vetemjöl för att smeten inte ska vara för blöt. Stek klickar av smeten i smör. Servera med lingonsylt, råkost och ev bacon.)


Torsdag:

Isterband och panerad fisk med potatis.

Ja, frysrensningen gör att alla inte kan få likadan mat.


Fredag:

varma mackor med svamp 


Lördag:

potatisgratäng m kassler och mozzarella


Söndag:

lasagneliknande sak

(har både färska tomater, hackade burktomater, hackad lök (efter tacoskvällar), purjo, hemgjord pizzasås

mozzarella och annat i frysen. Allt ska med! All in!


   


Grönsakssoppa:

(du kan ju välja fritt bland rotfrukter och grönsaker men detta var vad jag hade hemma)

1,5 liter hemgjord kycklingbuljong  (gör så här eller såhär för att koka mycket bra buljong som du sedan fryser in)

1 finhackad gul lök

ett par fintärnade morötter

1 fintärnad palsternacka

6-8 fintärnade potatisar

1/2 strimlad purjolök

hackad persilja


Koka upp buljongen och ha den hackade löken. Låt sjuda 10 minuter.

Ha i morötterna och palsternackan och låt sjuda ett tag.

Ha i potatisen och purjon och låt sjuda tills potatisen är klar.

Smaka av och strö över persilja. Servera med ett helt underbart bröd.



 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

9 november 2012 13:52

Hej Alma, Isterband det åt jag i måndags med kokt potatis och lingonsylt till det var faktiskt gott men det skall vara Småländska isterband lite rökta du vet då fungerar det. Frysrensningar är inte så dumt ibland hittar man glömda saker åtminstone jag har noll koll på vad som finns oftast, dåligt men ja du vet jag har inget matintresse önskar jag hade ditt ibland men det är ju inte så, Ha en skön helg,

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards