Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 13 november 2012

Veckans matsedel, vecka 46

Av Lena - 13 november 2012 10:52

Jag som en tid har haft så svårt att fixa matsedlar i förväg har slagit mig själv med häpnad! Äh, det beror ju på att jag sysslar med frystömning sedan en tid. Rotar runt i frysen bland snöstjärnor och drivis. Isdubbarna (STF-godkända) gör att jag ändå kan öppna lådorna tillräckligt mycket för att se vad som finns i. Och det finns det! Onämnbara små plastpåsar med underligt innehåll. "Jag behöver inte skriva vad som är i för det kommer jag ihåg och dessutom syns det ju tydligt!" 

Jojo! Efter ett par månader i frysen har iskristallerna bildat en hemlighetsfull aura runt matvaran och förhindrar insyn värre än datainspektionen!

Är det en lövbiff eller tomatsås? Är det en färdig maträtt eller en klump hemkokt kycklingbuljong?

Detta har jag misstagit mig på förr. Glömmer aldrig när jag skulle göra köttbullssås och behövde mer smak. Ah, jag har ju köttsky i frysen! I med den frusna klumpen i (den snart färdiga) såsen (mycket sås i den grytan) och tina upp. Öh, det var ju räkfond. Släng hela skiten och börja om. Där var det tur att jag hade kalvfond i kylen och torkade trattisar i skåpet. Och mer grädde. *rodnar fortfarande*

Tänk, att man aldrig lär sig?


Maken är borta måndag till tisdag, passar då på att äta raggmunkar för det tar tid att steka men ska jag bara göra till mig själv så äter jag bredvid spisen under tiden jag steker.


Måndag:

raggmunkar för 1 person:

1 ägg

1 dl mjöl

2 dl mjölk

några rivna rivna potatisar

smaka av smeten med salt

stek i smör


Tisdag:

fiskgratäng med räksås och ostgratinerat mos


Onsdag:

fläskkorv med senapssås


Torsdag:

grönkålssoppa


Fredag till söndag är ännu hölj i dimma. Hoppas den klarnar innan dess.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards