Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 24 november 2012

Matsedel vecka 47

Av Lena - 24 november 2012 01:42

Gott och blandat blev det. Det blev favoriträtter för oss alla, på ett eller annat sätt. Dessutom en ny rätt på onsdagen. Allt-i-ett-fiskrätten lagade jag rakt av efter recept eftersom jag inte kände att jag behövde ändra något. Den blev väldigt god men när jag diskade formen efteråt så var den förfärligt halkig av fett, så ha inte mer smör eller olja än nödvändigt. Nästa ändring jag skulle göra i den är att ha i mer spenat för den fick man nästan leta efter. Det är nästan så man skulle blanchera spenaten lite före den ska i lök- och gräddblandningen. Och - koka gärna ihop grädden lite i en kastrull i förväg så den tjocknar på lite.

Och ha i bra mycket pepparrot! Alltså, mycket pepparrot om den ska kännas! Mycket!

Jag lyssnar inte gärna på andras råd eftersom jag är så bra på att råda andra men ... frys in pepparroten innan du ska riva den för det blir faktiskt så mycket lättare då! Lovar! Heders!



Måndag:

Pasta Carbonara


Tisdag:

Stuvade makaroner med stekt falukorv


Onsdag:

Fiskgratäng "allt-i-ett" från TV 4

Om du klickar på länken kan du lägga märke till att gratängen inte är avbildad. I stället är det en bild på någon gratäng med fisk och fänkål. Jaja, spelar ingen roll. Bara jag som är petig. 



Torsdag:

Tacos! Och ja med alla tillbehör samt goda såser.

Sås 1: 2 dl Chunky Salsa + 2 dl crème fraiche och låt stå i kylen några timmar.

Sås 2: 3 dl gräddfil + 1 krm salt + 3 rivna vitlöksklyftor och låt stå i kylen några timar.


Fredag:

Jamie Olivers tonfisk- och tomatsallad med bönor svarta oliver


Lördag:

Gravad lax med dillstuvad potatis


Söndag:

Ädelostkotletter som mamma brukar göra. Serverat med en kanonsallad! Så klart!



Groddar i en sallad gör susen!

 


En äkta Aloe Vera! Om du bränner dig så bryt av en bit och smeta på växtsaften.

Det gör susen! Mot brännskador alltså!

 

Vitlök är rena hälsokuren så använd den till allt!

 


Salladen! Ja, den vi åt på fredagen! Mums! Makens favvo dessutom!

 


 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

29 november 2012 11:28

Hej Alma jag tuggar vitlök har ont i halsen idag inte kul alls grannfrun är sjuk så hon har nog smittat mig antar jag, vet du jag skall äta stekt strömming och hemgjort potatismos idag var så längesedan man gjorde det så jag tog mig samman täkte på dig och hur du lagar mat så jag gjorde det jag skulle...hehe räckte till 2 middagar. Ganska gott med.Kaviar och finhackad dill emellan dem! Muns. Ha det så bra

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

29 november 2012 17:34

Kan du hålla veckomatsedeln eller gör du ofta ändringar?

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

29 november 2012 23:29

Filifjonkan: Vitlök är både nyttigt och gott :) Säg inte strömming! Längtar! Ha det bra själv!

Mita: Jsg har gjort matsedlar i många år. Om du kollar på matsedlarna i mina "kategorier" och ser bakåt så var det många ändringar på den tiden. Numera skriver jag ibland matsedlarna i eferhand så det inte blir massa strykningar.
Jag försöker så gott jag kan att följa det jag bestämt men det händer ibland saker i livet så allt inte blir det man tänkte. Jag följer det jag bestämt till ca 95%. Det är matsedeln som gör att man håller ekonomin :) Jag handlar på exstrapris när jag kan och fryser/kyler in. När jag skriver min matsedel utgår jag från vad jag har och vad jag kan köpa billigt.

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards