Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 2 februari 2013

2 dl gröna linser och parmesanpanerad kycklingfilé

Av Lena - 2 februari 2013 02:26

Nu igen! 


Det är jag och Jamie Oliver som lagar mat ihop nu igen! Eller var det kanske så att jag härmade hans parmesanpanering? Nåja. Vem bryr sig för vi har ju lekt ihop förr och jag återupptar så gärna vår bekantskap. Gillar!

Han avsäger sig säkert all inblandning med mig och med all säkerhet  i denna rätt förutom parmesanpaneringen. Vad jag vet. Fast han hade nog gillat resten med. Tror jag. Undrar just om jag inte ska ringa honom och fråga. Ring mig när jag ringt honom så får du veta! För han ringer mig. Så klart!


Tomaterna får du börja med många timmar innan du ens tänkte tänka mat. Ugnen ska vara på 80°

Kör så det ryker och inse att du inte hinner! '(se nedan på "Tomater")


Nu tar du tag i resten.


Jag delar med mig av det jag lagade för det blev riktigt gott. 


En kycklingrätt för 3 pers.


Parmesanpanering ā la Jamie Oliver och resten ā la Alma Mater


Ingredienser:


Linserna:

2 dl gröna linser

vatten

salt

1/2 paket bacon

5 färska champinjoner

1 gul lök

smör

nymalen peppar


Kycklingen:

2 kycklingfiléer

nymalen vitpeppar

bra mycket nyriven parmesan


Ugnsbakade tomater:

Tomater

salt

råsocker

olivolja

timjan/rosmarin


*servera en sallad till*


Gör så här:


Tomaterna: Ugnen ska (som jag sa) vara på 80°

Halvera tomaterna och lägg dem i ett smort ugnsfast fat. I varje halva ska det vara några korn råsocker, några korn salt och några droppar olivolja. Ev något strå timjan eller rosmarin.

In i ugnen och låt detta vara ifred så länge du någonsin kan. Gärna ännu längre.


Linser

Mät upp 2 dl gröna linser och kolla så det inte är stenar med. Skölj dem ordentlig och lägg dem i blöt en timme. Avlägsna alla tankar på dåligt samvete för du är ändå försent ute. Allt man kan göra tidigare spar kraft & psykos-energi!

Sila av linserna och skölj dem igen och koka dem enligt förpackningen.Smaka av dem så de upplevs som ok.

 Spola kallt vatten på dem och ställ dem åt sidan att rinna av ordentligt. Gärna lite papper under som suger upp fukten..


Rensa svampen, hacka löken och strimla baconet. Stek det hela i smör och krydda med salt och nymalen svartpeppar. Stek  var för sig eller ihop. Lägg åt sidan.

 


Rensa kycklingen från underhudsfett och skinn (om det finns) under tiden.


Alltså ska du ta bort vita strimlorna tvärt emot vad Adidas (eller vad de heter) säger! Nej, det var ju Björn Borg på sin tid. "Gula hinnan det är känt, borstas bort med Pepsodent".  Inga vita grejer där inte.

Äh! Nu vart det rörigt! Glöm ALLT jag sagt efter ordet "tiden".


Dela kycklingen utmed som hamburger- eller korvbröd. Du fattar! Lägg dem på ett smörpapper som du fullständigt dränkt in i nyriven parmesan och en aningen nymalen peppar.  Riv mycket rikligt en hel massa drös av parmesan över filéerna och peppra en aning. Lägg ett nytt smörpapper över och banka/kavla så det blir tunna skivor. Ta bort pappret och riv lite mer parmesan över.


 


Bryn linserna i smör ihop med svamp, lök och baconröran. Smaka av med salt och peppar. Håll varmt.


Fixa en bra grönsallad och lägg på varsin tallrik.


Stek de parmesanpanerade kycklingfiléerna i rapsolja och smör så de får fin färg på båda sidorna och är genomstekta. Lägg dem på skärbräda och strimla dem.


Skeda upp linsröran på tallrikarna och lägg kycklingen på där och spetsa med de ugnsbakade tomaterna.


DONE!  


 





Fast - du ska ju alltid börja med att:


 










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards