Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 22 februari 2013

Om att handla, laga, äta och diska. Och fota med mobilkamera. Och om att blogga.

Av Lena - 22 februari 2013 15:52

Jamen hallå!

Räcker det inte med att planera matsedeln, tänka närodlat och säsongsbetonat och kravmärkt och rättvisemärkt, kolla vad man har hemma av det man behöver, skriva inköpslista på det man inte har hemma, handla det man inte hade hemma, laga maten med omsorg och kärlek och krydda väl och smaka av 17 gånger, äta maten (man redan smakat av 17 gånger och är trött på) och försöka njuta av det man äter samtidigt som man inte får missa vad de säger i Sveriges Mästerkock på tv för maten blev ju klar lagom till det, plocka undan disken, diska efter maten och dessutom plocka in den torra disken sedan?


Så ska man under tiden fota det man lagar under tiden man lagar. Köttbiten/korven/fisken i stekpannan hinner bli bränd innan mobilkameran fokuserat klart. 4 foton fick det bli för händerna darrade lite av stressen att få alla delar av maten klar samtidigt så allt är jättevarmt när man lägger upp.

Upp på tallriken. De första tre bilderna vid diskbänken blev inte bra så jag tar ett nytt foto. Med ljus från fönstret den här gången. Nä, tar ett nytt foto med den vita skåpsluckan som bakgrund. Nu blev det hyfsat bättre. Jaha, nu hann maten kallna. Igen!


Däst och jäst börjar jag ladda upp bilderna från mobilen till datorn. Det blev värre än jag trodde. De flesta är suddiga. Vilken är inte sämst? Redigera, förminska och ... ja, det blir inte bättre. Det får duga. Folk ser ju ändå vad bilden föreställer. Kanske.

Tänker, med avundsjuka, på bloggare som har så läckra bilder att man vill slicka skärmen. Här ser köttbullen ut som en darrig dammråtta. Och såsen ser ut som något ur kompostpåsen. Skit!


Ingen kommer att vilja laga den här rätten som den ser ut på fotot men skit samma. Jag är ändå trött på den nu!


Nästa gång lägger jag ut recept utan foto! Eller beställer en äcklig hämtpizza och skiter i allt. Jag menar, kan det bli sämre? Japp, det kan det. 


Steker champinjoner på burk

 


Soppa blev det

 


Hjärtesoppa?

 


Dressingen har väl aldrig varit snyggare?

 


Om man väger kannor och skålar så .. blir det inte så jäkligt när digitalvågen nollställer sig mitt i

 


Cottagepie.

Den VAR skitgod! Så pass att jag hade brännblåsor i gommen tre dagar efter för att jag inte kunde låta bli den. Basåduvet!

 


Koll på tiden?

 


Här kommer några bilder på när jag fotade löken jag stekte till pannbiffar med ... vad? ... japp, just LÖK!

Hur många bilder tar man utan att bli nöjd?

 



 



 



 



 


Det syns inte att det är jättegott

 


Disk(a)?

 


Ett perfekt redskap att ha när man ska jämna till pajdegen. Särskilt när man har ont i händer och leder.

Prisvärd så det räcker! 39 kronor hos Clas Ohlson!

 


Mycket blir det inför glada helgen!

 


Klart!

 


Kassarna nästan tömda. Ja, potatisen inte då. Vem köper plastkassar i dessa tider? 

Miljökassar! 10 kronor styck och håller ca 5 år.

 


Klar!

 


Var på inköpslistan

 


Disk igen?

 


Nu har jag lagt de gula ärtorna i blöt och ska strax jorda dem. 

Blir fina ärtskott till salladen om några dagar. 

 

 
 
Ingen bild

Linda Johansson

23 februari 2013 11:22

Visst är det kul med foton, särskilt i en matblogg, men var lite snällare mot dig själv! :)
Jag förstår att det ligger mycket jobb bakom bloggen men ingen kan klaga på dina foton.
Dessutom så tycker inte jag åtminstone att det är så kul att (in)se att allt är fotoshoppat och superredigerat, jag vill ha det naturligt.

 
Lena

Lena

23 februari 2013 19:50

Linda: Tack rara! Dina ord värmer i hjärteroten :)

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards