Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 1 mars 2013

Köpa glasögon hos Smarteyes?

Av Lena - 1 mars 2013 23:10

Letar nya glasögonbågar. Har varit hos nästan alla optiker i staden!


Var hos Smarteyes och hittade faktiskt ett par riktigt fina bågar. Har letat och letat. När man tittar genom mina så är de så repiga att det ser ut som om du satt en tesil framför varje öga. Skulle behöva både progressiva glas samt aggressiva bågar.


Nu hoppade vi in där igen för de har bra priser. Man kan inte delbetala även om man handlar för massor med tusenlappar men, de är hyfsat billiga så ...


Förra gången, när min man köpte glasögon där, hittade jag ett par bågar. Jag ville dock fundera lite så jag väntade. Tre dagar senare, när mannen skulle hämta sina bågar, var "mina" bågar borta. Jag frågade personalen men det gick inte att beställa. Nåja, jag fick väl leta vidare. Livet går väl vidare.


Nu idag, när jag hittade "bågarna", alltså, skitsnygga och passade mig såååå bra så blev jag så klart överlycklig!!


Frågade en personal om man fick låna hem bågen för "översyn".

- Nej, det får du inte!


Ok. Kan jag lägga undan ett par?

- Nej det kan du inte! Det du ser där är utställningsexemplar ! De säljs inte utan ska vara där. Vi beställer när någon köper.


Ok. Kan jag boka ett par av de man kan beställa?

- Nej, det kan du inte!


Kan jag köpa ett par rakt av nu och få dem efter att jag beställt synundersökning till nästa vecka?

-  Nej, det kan du inte!


Kan jag alls köpa dessa?

- Nej, det kan du inte!


Då tackar jag för mig! Sa jag och gick och kom aldrig mer igen!


Edit: En glasögonbåge är en så viktig del i ens liv. Man måste få hinna känna och prova. Att ramla in i en butik och vara tvungen att bestämma sig på stört vad man vill ha och passar i är inte ok. Ett snabbköp för glasögon? Oproffsigt bemötande och snorkig personal när man frågade fel frågor! De var trevliga före. 

Inser att jag inte vill få synundersökning där. 


Äntligen kommer bilden; Jag behöver nya!

 

Alma om vad andra säger om Smarteyes

Rejta



 
 
Ingen bild

Linda Johansson

2 mars 2013 09:56

Men herregud! VILL de ens sälja något i den där butiken? Ett sådant bemötande hade fått mig att gå i taket.
Var finns kundservice numera? Även om man själv är artig och trevlig så får man aldrig något tillbaka...

 
JOJO

JOJO

2 mars 2013 10:07

Det lät ju som en trevlig person... not :)

http://noellee.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

2 mars 2013 11:30

Linda Johansson: Hon sa väl bara vad hon var tvungen att säga. Det tråkigaste var att missa bågarna jag blev kär i. Det näst tråkigaste var att hon faktiskt lät surare för varje fråga jag ställde trots att jag hade trevlig röst hela tiden!

JOJO: just d

http://www.almamater.se

 
Ingen bild

Henrik

2 mars 2013 12:32

Det lät som om hon hade en dålig dag.
Skillnaden mellan hur Smarteyes och de flesta andra optiker jobbar är att Smeteyes beställer hem nya bågar med glasen redan islipade från sin fabrik i Hong Kong. Varje båge finns i ett begränsat antal och skulle de låna hem sina visningsexemplar kan just den bågen hinna ta slut medan en kund har de hemlånad vilket skulle betyda att man inte kan få köpa den trots att men har just den bågen hemma. Detta gör att men inte kan lägga undan eller reservera/boka bågar heller. Andra optiker köper in dyra märkesbågar som de sedan vill bli av med och man får exakt det exemplaret som hängt uppe i butiken och provats av hundratals andra medan på Smarteyes får man ett nytt exemplar men är modellen slut på fabriken är den slut.
Detta är förklaringen till de svar du fick men det försvarar givetvis inte bemötandet.

 
Lena

Lena

2 mars 2013 13:48

Henrik: Du jobbar där efter vad jag förstår.
Hon sa hur det funkar men för mig som kund funkar inte affärsidéen!
Jag hade gärna betalat för ett exemplar som 100 hade provat men det spelar ingen roll. Hon kunde väl för fan ha kunnat reserverat ett par av de 38 hon sa fanns på lager. Jag sa ju att jag skulle köpa dem efter en synundersökning.

http://www.almamater.se

 
Lena

Lena

2 mars 2013 13:51

Henrik: Jag lät otrevlig mot dig och det var inte meningen! Du skrev inget otrevlig, det är jag som är irriterad över hur det är! Ber om ursäkt!

http://www.almamater.se

 
Ingen bild

Henrik

2 mars 2013 15:19

Antingen jobbar jag för Smarteyes eller så har jag nära kontakter inom det företaget. :) Optikbranchen kan jag ganska väl iallafall.

Hur som helst förstår jag din frustration men det är Smarteyes affärsidé. Andra optiker köper in dyra märkesbågar och ligger ute med pengarna för dem tills de blir sålda vilket betyder att de ofta har ett väldigt påslag som drabbar kunden i slutändan. För att ha låga priser har Smarteyes en helt annan logistik vilket gör det omöjligt att lägga undan eller reservera bågar. Men ber man personalen kontrollera hur många bågar som finns kvar på lagret. Finns det flera hundra kvar lär det finnas även nästa vecka.
Accepterar man inte denna affärsidén finns det alternativ men det blir ofta dyrare. Smarteyes är ett alternativ till andra optiker och givetvis går man till dem som passar en bäst. Det hade varit omöjligt att både hålla låga priser och driva företaget som en 'traditionell' optiker.
Men åter igen, jag ville bara lämna en förklaring. Jag försöker inte försvara affärsidén. Jag säger inte att sen är bättre än andras.
Och jag försöker absolut inte försvara personalens snorkiga bemötande.

 
Ingen bild

Linda Johansson

3 mars 2013 11:23

Ingen bra affärsidé i mina ögon iallafall! :) Jag vill också kunna låna hem bågar för att i lugn och ro kunna bestämma mig. Det är en viktig sak att det blir rätt när man har bågarna på sig många timmar varje dag. Det är inte alla som har råd el lust att byta bågar var 6:e månad el så.
Och med en mamma och syster som har glasögon så vet jag allt om detta! :) De är dessutom väldigt veliga och kan inte bestämma sig. De har aldrig valt superdyra märkesbågar så därför har det varit värt varenda öre att gå till en bra optiker med fantastisk kundservice. Deras bågar är faktiskt inte mycket dyrare, trots att man kan låna hem och prova dem först!
Och tål inte bågen att provas av 100 människor i affären innan man köper den (har aldrig köpt en begagnad båge trots en annan optiker än Specsavers, vi fick nya bågar) så är det för dålig kvalitet helt enkelt.

 
Ingen bild

Linda Johansson

4 mars 2013 09:34

Vad menade jag med specsavers?! Menade förstås Smarteyes! Min syster har testat många olika butiker, så ibland blir jag lite förvirrad... :)

 
Lottie

Lottie

4 mars 2013 20:25

Sjukt oproffsigt av dem! Hoppas expediten får sparken!

http://sundast.se

 
Lena

Lena

4 mars 2013 21:02

Henrik: De var inte snorkiga från början men var det uppenbart jobbiga frågor jag ställde. De verkar inte vara vana vid att kunder ifrågasätter. Nåja, jag går till en annan butik. Har fått höra på flera håll att de inte är så duktiga på sydundersökning heller så det var väl lika bra.

http://www.almamater.se

 
Lena

Lena

4 mars 2013 21:10

Linda: Nej, är inte heller nöjd med deras affärsidé. Visste inte förut men nu vet jag. Man får vända sig till någon som man själv tycker är ok. Jag är inte ute efter billigast utan vill ha ett par bågar jag trivs med. Behöver ett par progg- och ett par vanliga glasögon samt ett par läsglasögon. Letar vidare :)

Lottie: Expediten får gärna jobba kvar (inte hennes affärsidé) men de ska ha tydlig info i butiken om vad som gäller. "Bestäm dig direkt utan betänketid, utan kredit" vore en bra skylt. Till och med billiga klädakedjor har bättre konsumenttanke. Hos optikern snackar vi om en produkt på ibland flera tusen som ska användas hela dagarna varje dag. Inte en ynka t-tröja för en hundring.

http://www.almamater.se

 
Lena

Lena

5 mars 2013 01:10

Henrik: Det finns rätt många billiga optiker så ... jag går väl ett varv till hos dem

http://www.almamater.se

 
Ingen bild

Jussi

13 oktober 2016 08:16

Hej.
Jag fick låna hem 3.bågar i ca 1h o prova då dom skulle passa in under hjälmen. Sä den butiken har mkt bra service.

 
Lena

Lena

20 oktober 2016 09:50

Jussi: Det gick inte för sig vid det tillfället.

http://almamater.se

 
Micke

Micke

2 december 2016 16:29

Riktigt dåligt :-(

http://www.dykarna.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards