Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 28 mars 2013

The Bishops Arms i Falun åt vi hos i fredags

Av Lena - 28 mars 2013 01:37

Det var hyfsat pris, det var hyfsad service, det var hyfsad mat och hyfsat att få en sittplats trots att det var en "happening" i stan.

Alltså, vi ringde i förväg för att boka bord med det var fullt sa de. Vi resonerade som så att vi skulle ut så tidigt att äta att det nog skulle gå ändå. Det gick ändå.


Vi tar en taxi till Bishops Arms och äntrar scenen och får ett bord.


Beställer.


Två bra plus!

Första plus: De frågar hur jag vill ha köttet! Jag svarade medium rare men mer rare än medium.

Andra plus: De kommer och frågar hur maten smakar när vi tagit några tuggor. (Vi klagar inte på det vi tycker är fel för vi vill ju inte vara besvärliga även om vi vet att de vill ha svar. Man är ju försynt)


Kopierar menyn här, med total exakthet, från deras sida.


Maken beställde:

Bishops Special: Fläskfile serveras med stektagrönsaker samt färska pommes & bearnaisesås. 169:-

 

Jag beställde:

Entrecote från Dalarna: Extra hängmörad Entrecote från våra dalagårdar.

severas med pommes frites,rödvinssås samt vitlökssmör. 189:-

 

Omdöme:

Maken var nöjd trots att bean var väldigt tunn i både smak och konsistens. Eller, som han sa, värdelös!  Hans pommes var rätt sega att tugga i sig och sunkiga i smaken och lite för salta. Köttet var bra stekt för hans smak. Grönsakerna rätt ok.


Min mat?

Rödvinssåsen jag fick var jättegod, verkligen. Vitlökssmöret var jättebra. Jag delade upp smöret i tre delar på köttet och eftersom köttet fortfarande var varmt så smalt det ner.

Min entrecôte (det kan de inte stava till men vem bryr sig) var stekt helt enligt mina önskemål (medium rare men mer rare än medium).  Dock hade kocken glömt att ta bort det där som sitter runt just den köttbiten. Jag fick sitta och tugga och spotta ut oätbara delar. Pinsamt! Försökte vara diskret men det var rätt svårt när det var så delar som var ätbara. (På bilden visas andra sidan fram) Vi satt i ett mörkt hörn av rummet så det var svårt att se vad man skulle skära bort.

Man kan steka köttet med alla profyrer och annat för att det ska ha kvar smaken men det blior jobbigt att äta. Men, som sagt, smaken var bra och köttet var inte segt. 

Mina pommes var väldigt sega och smaklösa fast det saknades inte salt. Jag tog en tugga var på fem av dem för jag tänkte "nästa är bättre" men gav upp. Sorgligt.

Det var då jag tänkte att det är synd att jag inte kan leva på att vara matkritiker. 


Kvällen i helhet var på det stora rätt bra. Inte ofta jag säger det när jag går ut och äter. Kräsen. Har en lista på matställen i Falun där du inte kan äta . Nej, delar inte ut den!


MEN! Att förstöra en ganska hyfsad måltid som ändå har kött som är rätt ok med undermåliga pommes? Med taskig smak och sega att tugga på! Hm!


 Finfint!  



 



 



 


 
 
Ingen bild

Linda Johansson

29 mars 2013 09:47

Glad Påsk!
Och trist att man inte får det där "lilla extra" när man betalar dyrt för att äta ute.

 
Filifjonkan

Filifjonkan

2 april 2013 11:43

Hej Alma,,,,hm det var ju synd att det inte var tipp topp på restaurangen men det är rätt sällsynt faktiskt tycker jag man hör men det är ju också så att alla har olika smak och man vill ha grejorna på sitt eget vis liksom ...sen är ju frågan då vad som är rätt eller fel. Men man får nog ta det i beräkning när man äter ute att det blir annan smakupplevelse både bra och dålig.Du lagar ju jälv så mycket god mat har vi ju set på bloggen så du är nog lite kräsen som du sa det blir ju så! Hoppas din påsk varit bra ochatt det går mot vår hos dig med men det sitter långt inne denna vår kallt så det stör om nätterna och elräkningen rusar i höjden roligt,,,näe.. ha det så bra vinkar..

http://:filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

4 april 2013 23:55

Linda Johansson: Glad Påsk! :) Ja, det var ju rätt bra men det var det lilla extra som saknades. Men, jag var glad ändå!

Filifjonkan: Hej kära! Nja, det är inte sällsynt att det inte är så bra ute men det är sällan folk säger något. Vi svenskar vill inte klaga! Kräsen? Jag? Absolut!
Vi går mot varmare tider nu så jag skickar dig en varm kram! *vinkar* :D

http://www.almamater.se

 
Ingen bild

Magnus

22 oktober 2014 11:39

Hej såg detta nu och blir glad av detta
vi på Bishops försöker alltid att förmedla en trevlig kväll både service och på matsidan.
Vi vill höra alla synpunkter ,det gör att man bara blir bättre
pommes vet jag själv att kockarna kan missa när det blir vä'ldigt stressigt i köket, ligger dom bara nån minut förlänge blir dom inte så krispiga som man vill.
ha det bra och fortsätt på samma sätt

Med Vänlig Hälsning
Magnus
Pubchef Bishops Arms.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards