Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 9 maj 2013

The Diskmaskin! ... och min väg till ett mycket bra köp av densamma!

Av Lena - 9 maj 2013 02:15

Jag har diskat och diskat och diskat. Han man ont i alla fingrar och handleder och dessutom har röd och narig hud på händerna så ... klart man ska ha en diskmaskin? Eller? Jag har önskat mig en sådan i flera, flera, flera år men det har inte varit tillfälle. Dels har ekonomin satt stopp. Vi har behövt nya datorer, tvättmaskin och tumlare, köksstolar och "ny" bil samt hyra, mat, tvål och annat skitnödigt. Glöm det där med kläder för man kan gå med gamla trasor läääänge! Lappa och laga kallas ju numera för retro och vintage och är sååå poppis nu ju!


Det tog ett bra tag att komma fram till en diskmaskin.


Jag har ju velat ha en diskmaskin som något proffs(institut) testat som jag kan lita på. Ett test som inte är flera (> 1) år gammalt. Maskinerna förändras/förbättras ju varje år.


När Råd & Rön nyss hade testat diskmaskiner blev jag så himla glad.

Jag prenumererar på tidningen så jag har gratis tillgång till deras tester.  

Jag ÄR bäst-i-test-narkoman! Och vill (så klart) ha billigast, bäst och mest eko-vänligt om det går. Eko är viktigt för mig. Eeekooo!


Mitt tillvägagångssätt när jag ska köpa något som betyder något:


Googlar först på "apparaten/maskinen/varan". Hittar olika.


Läser Råd & Rön, kollar bäst-i-test-listan som ju visar bästa apparaterna/maskinerna uppifrån och ner.

Läser hur de testar maskinerna. *

Bestämmer hur mycket det jag ska köpa får kosta och ser hur långt upp i deras lista jag hamnar. Väljer mellan flera andra och jämför.

Googlar på de olika produkterna och letar även efter kundrecensioner. Allt letande tar faktiskt timmar. 


Går in på en annan sida som faktiskt heter just Bäst-i-test och ser vad de tycker. De har ju sammanställt tester från olika ställen. Såg att min maskin var med där! *glad*


Kollar prisjakt.nu där man får veta vem på nätet som har billigast av det man vill ha.

(Googla på produktnumret du är intresserad av så kommer det upp en lista från prisjakt).


Denna gången valde vi inte det billigaste företaget utan det vi litar mest på av dem som är billigast.

Tretti.se som har bra pris (ofta billigast och dessutom fraktfritt) och är pålitliga.


Spanar in Bosch egen hemsida så man får veta hur bra maskinen egentligen är och hur mycket man tjänade på att jämföra på prisjakt.


Slutsats vad det gäller priset (april, 2013):


Tretti: 4 290 (fraktfritt)

Billigast var Webhallen med 4 119 med frakt. (Köper hellre från Tretti som jag vet är säkra och bra)

Bosch rekommenderar: 7 490!!!



...  så  jag hittade THE MASKIN så ....


...  det är nu jag slår till!


Hyfsat billig, väldigt energisnål, effektiv, tyst som en mus och med PARTYKNAPP** (läs nedan)! Vad mer kan man begära?



* Hur Råd & Rön testar diskmaskinerna:

Citat:

Tufft test med standardiserad smuts

Råd & Röns diskmaskintest är en tuff historia där inget lämnas åt slumpen. För att resultatet ska bli så rättvist som möjligt används samma standardiserade nedsmutsningsmetod för alla maskiner. Porslin, bestick och glas smutsas enligt ett bestämt mönster ner med bland annat ägg, spenat, tomatjuice och gröt. Hälften av tallrikarna får stå två timmar i en ugn för att smutsen riktigt ska torka in.

 

All smuts finns där av en speciell anledning. Te som innehåller ett färgämne som färgar av sig. Ägg innehåller proteiner som är speciellt svåra att få bort, och havregrynsgröt sitter och hårt, särskilt om den har fått torka in. Spenat visar hur rent maskinen sköljer, och var. Spenaten virvlar runt i maskinen och fastnar både här och där. Mest utsatta är de glas som står längst ut mot kanterna i maskinen, för där bildas bakströmmar. Spenaten är inte heller vilken spenat som helst – för att alla test ska bli så lika varandra som möjligt är spenaten en speciellt framtagen standardiserad sort som importeras från Tyskland.

 

En ugnssäker form och ett rostfritt fat med inbränt fett liksom en kastrull med ingrodd choklad ingår också i lasten, för att testa hur diskmaskinen klarar extra tuffa fläckar. De senaste åren har vi också med några plastlådor för att riktigt testa diskmaskinens torkförmåga. För att klara de hårda energikrav som finns i dag torkas disken genom att den sista sköljningen är varm. Material som porslin och glas lagrar värme från sista sköljningen och gör att disken torkar. Plast tar inte upp värme på samma sätt som porslin och glas och är därför svårare att få torra.

 

Efter att disken är klar får maskinen stå i en halvtimme. Därefter inspekteras porslin, glas och bestick i jakt på smuts- och torkfläckar.

 

Ljudnivån på alla diskmaskiner mäts i samma rum, med samma utrustning och samma metodik. Mätningarna sker i fyra olika perioder, där max och min-värdena registreras. Det är under de cykler som vi av erfarenhet vet är de bullrigaste, oftast när pumpen går. Som komplement har vi även en testpanel bestående av tre experter som bedömer ljudet. Två maskiner med samma dB kan uppfattas väldigt olika av en människa, till exempel beroende på hur vass ljudet är.

 

Kvalitetsintryck, hanterbarhet och manualen bedöms av en expertpanel.

Slut citat.


** Partyknapp = Diskar snabbt (30 minuter) och effektivt tallrikar och glas när du behöver byta porslin snabbt när du har många gäster.



Plus att den har andra bra funktioner:


Med specialfunktionen VarioSpeed halveras disktiden på valt program, och med samma perfekta disk- och torkresultat!


Startfördröjning
Om du föredrar att maskinen är igång när du inte är hemma eller annan tid på dygnet, kan du använda startfördröjningsfunktionen med upp till 24 timmar.


Värmeväxlaren använder spillvärmen från pågående diskning till uppvärmning av sköljvattnet, vilket gör att köldchocker undviks och ytterligare energibesparing uppnås.


Är jag nöjd? Oerhört!


Men, allt är inte guld som glimmar och allt kan du inte köra i maskin.  


Diska inte i diskmaskin, enligt mina tidigare personliga erfarenheter:


vassa knivar (de blir slöa)

Ikeas redningsbägare (Överdelen) (Märkte jag idag)

potatispressen

vitlökspressen

"köttyxan" (Den jag bankar ut kött med. Samma material som potatispressen och vitlökspressen)


 



 



 



 



 



 



 

Att den heter 

"SuperSilence" är självklart. Jag hör den inte ens när jag står i köket. 


 
 
Ingen bild

Linda Johansson

9 maj 2013 12:00

Så där gör jag också när det är dags för inköp av något dyrt, som t ex en dammsugare. Letar i flera veckor på internet, går igenom specifikationer och jämför priser. Men tyvärr kommer jag aldrig mer att lita på Råd & Rön.

För ca 10 år sedan behövde vi en ny dammsugare och till sist valde jag den som hade fått bäst i test det året (ej för gammalt test) och som R & R hade angivet var bästa köp.

Det visade sig bli en dyrköpt läxa (den var egentligen över budget men var ju bästa valet!)för sämre dammsugare har vi aldrig haft, det måste ha varit endast män som hanterat det där testandet av dammsugare för män & kvinnor städar (dammsuger) inte på samma sätt. ;) Fast jag jämför mig med min bror, vet egentligen inte hur olika män och kvinnor tänker angående städandet, men det känns som jag är på rätt väg där! :)

Testet glömde t ex att tala om att dammsugaren var väldigt svår och otymplig att hantera och styra över golvet (redan då hade jag fibromyalgi) och att sladden var för kort, trots en liten 3:a och ingen enorm villa. Röret som handtaget var fäst vid var också svårt att hantera och hålla i, bl a fick man små stötar om man höll på fel ställe. Inte alls ergonomisk och en massa andra saker...

Det jag blev besviken över var att "alla" test lovordade denna dammsugare, det var/är ett dyrt och kvalitativt märke och jag trodde stenhårt på att testerna i R & R höll vad de lovade. Men fy vad glad jag blev när dammsugaren gick sönder och det inte ens fanns delar att köpa (munstycket).

Sedan dess har vi avverkat många dammsugare och jag blir aldrig nöjd. Mest för att de suger för dåligt, tar inte upp kattpäls och kattsand och är för tunga att hantera. Jag orkar inte ens dammsuga mattor (som behövs för att skydda golven mot 4 galna katter som racar omkring).
En sladdlös suger alldeles för dåligt och den enda tänkbara varianten har jag inte råd med. Men den är väl lika dålig som alla andra dammsugare... :(

Det var min gnälldag det! Har nämligen superont efter att ha dammsugit soffan för 3 dagar sedan, värken förvärras för varje dag som går. Så jag HATAR dammsugning... :)

 
Lena

Lena

11 maj 2013 10:06

Linda: Så tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av bäst-i-test-köp av din dammsugare:( Det låter verkligen illa. Själv var jag noga med att kolla just vikten för jag har erfarenhet av hur det blir när dammsugaren är för lätt. Den får inte vara för tung att jobba med men är den för lättviktig så välter den så lätt och följer med för fort så den rullar fram och slår en på fötterna. Min dammsugare (ganska nyinköpt) är jag så helnöjd med.
Gnälldag? Jag äääälskar gnälldagar och haaaatar dammsugning! :D

http://www.almamater.se

 
Ingen bild

Ann-Sofie

31 maj 2013 15:18

Hej Linda,
tittade på dina diskmaskinsbilder. Ett litet tips. Packa inte underkorgen så som på sista bilden. Vattnet kommer inte förbi de stora prylarna med följd att glas o annat i överkorgen inte blir rena.
Stora kastruller antingen i överkorgen eller för hand. Ugnsformar (braspannor) försök ställa dem lite snett uppåt, men inte så att de slår i armen i överkorgen. Eller om du vill diska de stora, låt överkorgen vara tom.

Från en som haft DM i 25 år och lärt av misstagen.......
/Ann-Sofie

 
Lena

Lena

4 juni 2013 11:13

Ann-Sofie: Tack, det var snällt tänkt att tipas mig :) Jag fick dock min första diskmaskin i slutet av 80-talet och är rätt van jag med;) Bilden här är mest för bloggen, maskinen blev mer packad senare.

http://www.almamater.se

 
Ingen bild

Iren

24 mars 2016 15:42

Recently I have bought the same Bosch model (but I have ordered it from here http://hardware.nu/ it was a little cheaper) and in my opinion it is the beast variant for big family. This machine helps me a lot.

 
Lena

Lena

25 mars 2016 02:08

Iren: The machine is so silent. I love it!

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards