Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 17 september 2013

Soppa ā la SIBIRIEN typ thai

Av Lena - 17 september 2013 00:30

Ett soppkök i Vasastan i Stockholm. Det heter Sibirien.

De startade 1998 om du undrade?  Att ta vara på allt har varit verksamhetens röda tråd hela tiden. Det är ju mitt eget motto med, så mina kinder strålar ikapp med de blankpolerade soppskålarna när jag läser om dem.

Jag hittade ett recept i en artikel  från "Vår bostad", lagade, åt och njöt. Delar med mig! Just som de gjorde. Man ska ju dela med sig av det man gillar så andra får ta del. Det är det de gör och jag för vidare! Frågor på det? Jag provade deras thaisoppa och både min man och jag vill äta den igen. Vi är då kräsna så det säger väl rätt mycket! Mumsigt!!! Nästa gång ska jag laga deras champinjonsoppa för den verkar toppen. Och deras tomatsoppa som heter Ella. Måste så klart laga löksoppan deras för att kolla om den är läcker.

P.S Det de serverar är tydligen nästan "groppa". Alltså ett mellanting mellan gryta och soppa. Just som jag brukar. Ska vi gifta oss?


SIMBA - THAISOPPA för 4 (maken och jag gillade den skarpt)


"En enkel och snabblagad soppa med thaismak. Lime, apelsin och ingefära matchar den krämig kokosmjölken."


2 morötter

1/2 purjo (ca 150 g)

1-2 tsk röd currypasta

1 burk tomatkross

1 1/2 msk finriven ingefära

1 msk färskpressad apelsinjuice

1 msk färskpressad limejuice

1 1/2 msk asiatisk fisksås

1 msk konc kycklingfond

2 msk sweet chilisås

(för oss: nudlar)


Garnering:

färsk koriander (det uteslöt jag för jag tycker det smakar tvål)

chiliflakes


Gör sålunda:

(för oss: koka äggnudlar)

1. Skala morötterna. Dela dem på längden och skär i slantar. Ansa och strimla purjon.

2. Fräs morot, purjo och currypasta i 2 msk olja i en stor kastrull ca 3 minuter.

3. Tillsätt övriga ingredienser och låt koka under lock ca 10 minuter. Rör då och då.

4. Smaka ev av med mer lime och/eller fisksås (salt).


Servera och garnera med chiliflakes och (om du gillar) koriander.

För oss: servera med äggnudlar

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards