Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 17 september 2013

En djäfla god soppa med fisk i! Nu kör vi ryskt igen!

Av Lena - 17 september 2013 12:00

Återigen en soppa från min "Soppbok". Boken är utgiven av Atlantis men ingen författare/receptmakare angiven. Boken är tryckt i Hong Kong 1996.

De delar med sig och jag sprider recepten jag provat och funnit verkligt goda! Vissa ändringar kan förekomma men det du inte vet har du inte ont av! Detta är en soppa jag lagade i desperation över min tillgång på frusna laxfiléer och min brist på egna idéer men soppan fick våra smaklökar att dansa av glädje och förvåning! Alltså, jag blev förvånad över hur god soppan var och glad över att jag lagat den fast jag var skeptisk från början! Laga den och njut av det goda livet som förde det här receptet till dig! Smakrik, mustig och dessutom rätt lättlagad. Kan det bli bättre? (du har säkert allt hemma redan som behövs?)


Ett glas vin och en soppa senare:


RYSK LAXSOPPA


1 purjolök

1 morot

1 bit rotselleri (ca 25 g)

1-2 msk smör

1,2 liter fiskbuljong (jag använde 2 tärningar till 1 liter vatten)

2 msk tomatpuré

salt

(gör en kryddpåse av gasväv innehållande 1 lagerblad, 5 vitpepparkorn, 1/2 krm timjan och 1 vitlöksklyfta)

400 g färsk lax (går bra med frusen och tinad)

3 msk skivade pimientofyllda oliver

1 msk kapris


Till servering:

2 dl crème fraiche blandas med

1/2 dl finhackad dill


1. Skölj och finstrimla purjon. Skala moroten och sellerin och finstrimla dem.


2. Fräs alltsammans (tills de mjuknat) i smöret i en gryta. Späd med buljongen. Tillsätt tomatpurén och kryddpåsen. Låt soppan koka på svag värme några minuter.


3. Ta skinnet av laxen och känn så det inte är ben kvar. Skär laxen i små bitar. Lägg i laxen, oliverna och kaprisen i soppan. Låt sjuda på svag värma i ca 5 minuter eller tills fisken är klar. Ta upp kryddpåsen. Smaka av med salt.


4. Servera soppan med en klick Crème Fraiche. Strö över hackad dill. Och ett rustikt bröd med finfin ost! Glöm inte smöret som ska sitta mellan brödet och osten!


5. Iskall öl sitter fint till.


6. Njut!


Bild från boken

 


Bild från boken

 



 
 
Skönhetsbloggen

Skönhetsbloggen

17 september 2013 17:07

Mmm ser jättegott ut! Tack för receptet :)

http://www.motrynkor.se

 
Lena

Lena

20 september 2013 16:50

Jättegott var ordet!

http://www.almamater.se

 
Anders

Anders

22 september 2013 21:34

Känns riktigt fräscht. Ska definitivt testa denna.

http://hotellbarcelona.nu

 
Lena

Lena

3 oktober 2013 22:21

Anders: du blir inte besviken! :)

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards