Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2013

Pulled Pork med inlagd rödlök serverat i hembakta pitabröd

Av Lena - 13 oktober 2013 00:52

Jag har pullat pork förut men inte enligt konstens alla regler som innebär rubb och stubb. Nu gick jag från tanke till handling. Eftersom oerfarenhetens lampa över just detta lyser glasklart över mitt ljushuvud så tog jag och följde receptet jag hittade. Till punkt och pricka. Tog en omväg på slutet men det gör vi väll alla till och från. Scan hette en av mina ledstjärnor i detta inferno. Nu tänker jag inte skriva på frihand med egen text. Jag kopierar recepten rakt av. Bonusen blir att jag berättar hur jag gjorde plus att jag har egna bilder. Det du! Darra av förväntan! Vissa av bilderna är otydliga men man kan väl inte alltid vara så där stadig på hand?

Scans recept på inlagd rödlök fick dåliga recensioner så jag tog annat.

Och - allt blev skitgott! En riktig saltkarsvältare!  Nu kör vi!


Behövs:

fläskkarré (1 - 1,5 kilo)

kryddblandning

sötsur sås

hoisinsås (finns i vanlig mataffär)

inlagd rödlök

pitabröd

 

Så till verket!


Pitabröd:

50 g jäst

5 dl vatten

1 tsk flytande honung

2 tsk salt

11-12 dl vetemjöl


Så här gör du!

Sätt ugnen på 275 grader, stoppa in en osmord plåt.

Dela jästen i en bunke, rör ut med ljummet (37grader) vatten.

Tillsätt salt, honung och vetemjöl. Spara lite mjöl till utbaket.

Arbeta till du får en smidig deg, jäs under en ren duk i 1 timma.

Knåda degen på lätt mjölat bord. Dela upp degen i 16 delar.

Rulla dem till bollar. Kavla ut bollarna till runda kakor cirka 1/2 cm tjocka.

Under tiden ska alltså en osmord plåt ligga i ugnen och bli ordentligt het.

Lägg kakorna på den heta plåten, grädda i mitten av ugnen  ca 3 minuter.

Brödet ska kallna under duk.



Kryddblandningen:

1 msk spiskummin

1 msk paprikapulver

1 msk vitlökspulver

1 msk lökpulver

1 msk chilipulver

1 msk ljust muskavadosocker

2 msk salt

1 tsk cayennepeppar

1 tsk malen svartpeppar

Gör två satser kryddblandning.

Den ena gnuggar du in i köttet innan tillagning och den andra satsen (räcker egentligen med en halv eller tredjedels här) strör du lite av på köttet innan du rostar det i ugnen. När du gör andra satsen tar du bara halva ängden salt.


Sötsur sås:

1 dl passerad tomat

1 dl vatten

1 dl vinäger

½ msk honung

½ msk smör

1 tsk salt

svartpeppar


Lägg alla ingredienser i en kastrull och koka upp, sjud i 15-20 min och smaka av med salt och peppar. Låt svalna


Inlagd rödlök:

1 stor rödlök

0,5 dl ättiksprit, (12 %)

1 dl strösocker

1,5 dl  vatten

5 svartpepparkorn

1 litet lagerblad

1 tsk citronsaft, pressad

0,5 tsk salt


Skala och strimla rödlöken. Blanda ättika, socker, vatten, svartpepparkorn, lagerblad, citronsaft och salt i en skål. Lägg i rödlöken och låt ligga minst 20 min.


Gör så här:

Gnugga in kryddblandningen på  karrén. Låt ligga i rumstemperatur i 1 timme. Lägg karrén i en gryta och sätt på locket, sätt in i ugn på 100° i 7-8 timmar. Ta ut och låt svalna lite. Repa karrén trådig med gafflar eller med händerna. Blanda med Hoisinsås och sötsur sås. Låt vila i vakuumpåse över natten. Lägg ut på plåt, strö över lite av kryddblandning med halverat saltinnehåll och rosta i ugn på 225° i 10-15 min, rör om då och då.

 

Servera i pitabröd ihop med rödlöken.


Fint kött


Fint kött

   


Rubbat och klart

 


Gafflar

 


Gafflat

 


Skjuts in i ugnen. Använde knappt halva satsen nu.

 


Degar

 


Perfekt

 


Inlagt

 


Mums!

 

 
 
@Receptomaten

@Receptomaten

13 oktober 2013 22:23

Tack för pita-receptet bästa dig! =)

http://www.spisat.se

 
Lena

Lena

14 oktober 2013 14:34

Spisat: Det blev riktigt bra! :)

http://www.almamater.se

 
Ann-Sofi MATSAFARI

Ann-Sofi MATSAFARI

22 oktober 2013 19:05

Det här är ju bara såå gott!!!

http://www.matsafari.matmolnet.se

 
Lena

Lena

23 oktober 2013 20:53

Ann-Sofi: Japp!

http://www.almamater.se

 
Carl Carlson

Carl Carlson

17 april 2014 10:08

Ser gott ut.

http://www.matburken.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards