Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2013

Wokade haricots verts med fläskfärs

Av Lena - 20 oktober 2013 09:43

Kom över kokboken "Mat på minuten" - asiatiskt av Farina Wong Kingsley! Ett par tior på Tradera. Nu ska det köras asiatiskt och det ska bli kul. Det har jag sällan lagat fast jag tycker det är så gott. Det är så annorlunda matlagning mot vad jag är van att jag har fegat ur. Nu har jag varit och inhandlat diverse saker som sesamolja, risvin, risvinäger m.m Recepten ska gå snabbt och det kommer säkert att bli så när jag fått in handlaget och klämmen. Jag började med en enkel rätt men ska avancera med tiden. Skärbönor med fläskfärs var jättegott även om jag bytte ut skärbönorna mot haricots verts som jag hade i frysen. Nästa gång kommer jag att öka på mängden fläskfärs från 125 gram till lite mer typ 150-175. Har du ingen wokpanna så funkar de Buyer kanon!


Ingredienser:

500 g frusna haricots verts

1 1/4 dl köttbuljong

3 msk sojasås

1 msk risvinäger

1 tsk maizena majsstärkelse

1/2 tsk strösocker

2 msk majsolja

125 g fläskfärs

1 msk färsk ingefära, riven

2 vitlöksklyftor, hackade

1 salladslök, hackad

1 lite röd eller grön jalapeño, urkärnad och hackad


basmatiris att servera till


Så gjorde jag och kanske du med:


Bönorna:

Koka upp en stor kastrull med vatten. Bryt av de frusna bönorna så de får munsbitsstorlek och lägg dem i. Koka upp igen och låt koka en knapp minut. Häll av bönorna, spola kallt vatten på dem och låt dem rinna av.


Såsen:

Blanda köttbuljong, sojasås, risvinäger, maizena och socker i en skål. Vispa så det löser sig.


Fortsätt med:

Hetta upp en wokpanna eller en stor stekpanna på hög värme och tillsätt majsoljan. Lägg i färsen och fräs ett par minuter tills den fått färg. Lägg i ingefäran, vitlöken, salladslöken och chilin och låt gå ca 10 sekunder tills dofterna frigjort sig. Tillsätt bönorna och rör om. Vispa snabbt upp såsen, häll i pannan och woka i ytterligare 1 minut tills bönorna är varma och såsen tjocknat.

Servera.  


 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

20 oktober 2013 18:53

Hej på dig. Ojoj så du köra asiatiskt ,,,inte dåligt och det är ju annorlunda verkligen. Bra pris på boken tur där.Tradera är ett bra ställe att få tag i grejor på. Jag har kört igång lite efter ett halvårs bloggvila men det har varit så himlars mycket så det hat inte fungerat då. Men det blir lite mjukstart då o då har jag tänkt.Redan höst i Småland med snöblask lite grann idag inte kul kunde vänta till advent tycker jag,. Hoppas allt bra med dig och de dina. Vi ses.

http://filifjonkan.se-bloggplatsen.se

 
Reseblogg

Reseblogg

9 november 2013 00:53

kram på dig Lena! Du skriver verkligen en jättebra blogg. En polare till mig länkade den via facebook för ett tag sedan och nu följer jag din blogg varje dag efter jobbet. Kan lixom inte låta bli :-) Du uttrycker dig på ett väldigt unikt sätt. Jag skriver själv en reseblogg om Kina, inte riktigt samma tema som du kanske ;-)

Fortsätt skriva! Kram <3

/Andreas

http://killensomdrog.se

 
Lena

Lena

9 november 2013 12:13

Filifjonkan: Kul att du tittar in :) Ja, jag har börjat med lite asiatiskt. Man måste ju förnya sig ibland ;) Har också rätt mycket bloggvila då det händer så mycket här på hemmaplan. Fast - det börjar klia lite i skrivnerven.

Reseblogg: Tack snälla, vilka fina ord! Jag får nog hämta upp mig och kluddra ner några ord här. Har haft bloggvila. Tack igen :)

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards