Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 27 december 2013

Att frysa

Av Lena - 27 december 2013 09:44

... Hönökaka funkar så bra och annat tunt bröd. Ta ut ur frysen och slå av de bitar du vill ha och tina. Resten av förpackningen lägger du tillbaks direkt. Gärna Bregott och leverpastej på.


... Köttbullar. Lägg dem på en bricka eller ett fat och styckfrys. Ner i en fryspåse. Sedan är det så lätt att plocka ut hur många du vill ha. "Styckfrys" så mycket du kan.


... Köttbullar rullar du runda och fina. Lägger på en bricka. Fryser i en halvtimma. Då förlorar de inte den runda formen när du steker dem. Har själv glömt att prova eller har inte plats i frysen för fat eller bricka.


... Köttfärs och annat "formbart" lägger du i plastpåse som du plattar till. Det tinar så mycket fortare med platta paket. Utom sprit för det fryser inte.


... Champinjoner (inte trattisar som bör torkas eller gula kantareller som bör förvällas) kan man skiva och frysa rätt av som de är.  Om annan svamp vet jag intet.


... Paprika kan man strimla och frysa rätt av. Bra att göra när det är extrapris. Fyll frysen!


... Att frysa mat går bra men är det potatis eller annan rotfrukt i så blir den godast om du värmer i ugn eller i gryta på spisen. Mikrar du frysta sådana blir det bara inte gott. Dock funkar det att tina i mikron först, men inte för länge. Har något med kristaller att göra. Läs boken.


... Michel Roux Jnr säger att om du fryser äggvitorna och sedan tinar upp dem så blir marängen bättre när du vispar. Att jag inte vet beror på att jag inte gillar sött eller efterrätter så jag vill bara inte prova. När du provat vill jag höra resultat! Så jag kan VB:a


... Äggvitor som blir över när du använder äggulor till dressingar, glass eller såser å så fryser du ner. Perfekt till maräng eller panering. Det behövs bara vitor till panering. Har provat och vet.


... Citron som "blir över" pressar du och häller saften på ett fat som är klätt med plastfolie..Sedan tar du ur den frysta citronsaften och lägger i en fryspåse. Behöver du citronsaft så bryter du bara av en bit, så mycket som behövs, och tinar. Vips, så har du färskpressad citronsaft. Igen.


... Om du fryser in fet mat så håller den bara i tre månader. Har det ändå härsknat så är det inte mitt fel.


... Om du har under 18 grader i frysen håller maten längre. Själv har jag 25. Min ständiga ålder.


... Ska du frysa in mycket mat/livsmedel så lägg en del i kylen först. Sedan in i frysen pö om pö. Då stiger inte graderna i frysen så mycket på en gång och allt håller sig längre.


... "Sug ut" all luft ur platspåsen med mat/livsmedel innan du stoppar den i frysen är lika med mindre risk för frysskador men även längre hållbarhet. Syre dödar mat.



... Utflykt? Häll lite av den kalla drycken i en flaska och frys in. När du ska iväg häller du i resten av drycken och du har iskall dricka när du ska till att förtära eländet.


... Hackad lök, efter t.ex Tacos, kan du frysa in som den är och använda i köttfärssås, grytor eller så. Eller annat.


Vill du vet allt annat så fråga

 
 
tant Hannele på Hisingen

tant Hannele på Hisingen

27 december 2013 12:34

vi levde utan frys ett år, funkade också, men brödet var inte alltid helt färskt, tur att det finns knäckebröd :)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Lena

Lena

27 december 2013 14:30

tant Hannele: Allt går, även utan frys :) Surdegsbröd håller många dagar i friska luften och knäckebröd är så gott!

http://www.almamater.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

9 januari 2014 15:17

Hej Alma. God fortsättning på nya året. Hemma igen efter allt helgfirande i Uppsala hos väninnorna. Trevligt har det varit men skönt komma hem med. Hoppas dina helger varit så bra de kunnat och att tomten kom till dig. :)
Jaha här var det tips i frysväg Tänk så bra vi har det som har frysar tänker på de fattiga länderna som inget har inte ens vatten ibland. Ja de tär ett elände hjälper inte vad man gör härifrån. Nåväl min frys är halvfull skall äta upp lite ur den innan jag fyller på behövs avfrostning här snart med. Ha det så bra!

http://filifjonkan.se-bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

9 januari 2014 23:54

Filifjonkan: Tack och tack detsamma kära Fjonkan! Själva var vi i Nynäshamn hos min bästa vän! Ja, du vet, borta bäst men hemma bättre!
Haha! Min frys är helfull men ska tömmas varje vecka nu. Behöver frostas av men det måste bli vinter nu. De stackarna som inte har mat eller vatten får man tänka på. Själv har jag autogiro till UNICEF. Det räcker inte långt men alla kan göra något. Ha det så fint du med och akta så du inte halkar nu när vintern är på väg! Kram till dig :)

http://www.almamater.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

14 januari 2014 11:23

Hej igen. Ja du Unicef sa du jag har till läkare utan gränser och södra katthemmet. Lite bidrar man med men det behövs ju så enorma summor så man kan inte räkna så långt ens. Hemska värld eller hemska krig rättare sagt. Ja roligt att du haft en bra helg du med. Har du frostat av din frys nu då? jag gjorde min i förrgår då hade vi minus 11 grader ute så det passade bra. Behöver fylla upp min lite mer nu efter julhelgen dåligt med bröd just nu måste baka. Ha det så bra .

http://filifjonkan.se-bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

17 januari 2014 12:47

Filifjonkan: "Läkare utan gränser" är toppenbra. Frosta av frysen ska jag nu när det blivit under 10 minus. Har ömtåliga grejer i så det får inte börja tina. Den är överfull. Så fort jag lyckas använda något i den så hittar jag något till extrapris att fylla tomrummet med. Sån man e! ;) Ha det bra du med och trevlig helg:)

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards