Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 12 november 2009

Dulano nürnberger rostwurst

Av Lena - 12 november 2009 15:56

Middagen blir spännande smakmässigt!


Ska steka korven från Lidl som jag läste på nätet att någon tyckte var så god.

Till det blir det stekt potatis och coleslaw gjord på egen majonnäs.

Majjon var ett kapitel för sig. Har gjort egen bara en gång förut men då skar den sig. Hade i oljan för snabbt så det blev bara blask. Nu gick det bättre eftersom jag bytte ut mixerstaven mot elvispen. Mixerstaven nådde inte ända ner så den vispade inte äggulorna så jag ökade på med oljan och då funkar det ju inte.

Nästa kapitel är smaken. Det tar ett tag att få till den med balans på vinäger, senap och salt. Den är inte optimal men med lite övning så ska det nog bli bäst!


Så blev det:

Jag kokade mjölig potatis med skalen på, läta kallna och skalade dryga hälften. GI-vänligt att först koka sen kyla (följer inte dieten men...). Stekte i tärningar i smör med salt och peppar som man ju brukar. Korven brynte jag i smör under tiden.

Coleslaw: Majonnäsen ca 1dl. ett par msk créme fraiche, sellerisalt, svartpeppar, 1/4 hyvlat litet vitkålshuvud, en grovriven morot, en halva av en liten lök blev tunnt strimlad.

Det hela serverades med gurka, tomat och chilisås. Det blev fantastiskt gott! Korven som har 95% kötthalt var så god att vi kommer att köpa den igen. Köttig och med fin smak av örter.


 
 
trollpackan

trollpackan

12 november 2009 17:51

Korv från Lidl...hmm...nja...jag äter väldigt sällan korv överhuvudtaget. Känner mig lite misstänksam över vad den innehåller;)

http://www.trollpackan.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

12 november 2009 19:46

Det var därför jag var nyfiken. Tyskarna är bättre än oss på korv :) Den var kalasgod!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sambon

12 november 2009 21:18

"misstänksam" är bara förnamnet men....oooo dj****r va god den var. Köttig, kryddig och god. Mums.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards