Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 16 november 2009

Fiskgryta med tomat

Av Lena - 16 november 2009 12:36

Den här fiskgrytan gjorde jag på hemkunskapen i skolan på 70-talet och har lagat den väldigt många gånger sedan dess. Lättlagat, gott, snyggt och relativt billigt!


Lägg fisken delad i bitar i botten på en gryta. En bottenskyla vatten är bra. Salta och peppra. Lägg över skivade tomater, strö över dill och klicka på smör. Låt sjuda under lock tills fisken är klar. Är fisken tinad från början tar det ca 5 – 15 minuter, beroende på fiskbitarnas tjocklek och om fisken är frusen får du känna dig fram.

Sambon som inte gillar varma tomater (inte heller varm paprika) får purjo på sin sida i kastrullen.  Jag tycker nog att han är lite petig ibland!

Serveras med potatis och gröna ärter eller haricots verts. De gröna grönsakerna är för färgens skull - man kan ju ta vad man gillar :)


Om tillagningstider och annat för fisk kan du läsa på Fiskbilens sida som för övrigt har en hel drös bra fiskrecept!


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards