Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 18 november 2009

Mat & Njutning

Av Lena - 18 november 2009 17:58

Jag njuter av maten men inte av Mat & Njutning

Tacka vet jag billiga böcker, framför allt kokböcker, och det hade inte Mat & njutning.

Jag gick med i bokklubben för det var så bra böcker just då i erbjudandet. Böcker jag kanske inte skulle köpt ändå men gärna ville ha!

Och snabbapåochbeställ-premien var en digital köks-termometer och DET behövde jag verkligen för min gamla var väldigt gammal


Jag vad dum nog att inte kolla upp deras webbsida för medlemmar före beställningen/bindningen. Varningsklockorna hade nog börjat dåna om jag i tid insett att deras ordinarie medlemspriser är rätt saftiga men framför allt för att man inte har tillgång till varken utbud eller priser förrän man redan är medlem och har fått inloggningsuppgifter! Och då måste (vilket är i sin ordning för så brukar det vara hos alla) köpa en bok innan man går ur!


Irriterad som jag var så kollade jag upp deras reklam när ”Sverige-häftet” damp ner i brevlådan.

Där stod det hur mycket man skulle tjäna på sitt ”första-köp” som då är nästan gratis (39) gentemot deras ordinarie medlemspriser. I häftet gav de exempel på en kokbok av Mannerström och en av Jamie Oliver. Mannerströmboken var ok men Jamies bok uppgav de till två tior lägre än vad de egentligen kostar hos bokklubben vilket man inte ser förrän man redan är medlem!


Nu har jag fått deras medlemsblad igen och skall säga upp mig. Var ju tvungen att köpa en bok först och tog den billigaste av dem jag ville ha, vilket var tjugo kronor dyrare än hos Bokus + 39 kronor i porto vilket Bokus inte tar ett öre för om man inte har jättebråttom.

Nu är ju inte Bokus husguden utan även bl.a Adlibris har billiga(re) böcker men jag orkar inte sitta och klicka runt där också


Deras priser till vänster och Bokus till höger:

(Böckerna är slumpvis utvalda, typ någon per uppslag i medlemstidningen)

Bröd & kaffebröd av Jan Hedh

249 resp 238 = 11 kr

Stora matlexikonet av Jan-Öjvind Swahn

229 resp 183 = 46 kr

Lust av Clara Jonsson

149 resp 123 = 26 kr

Basickokboken

189 resp 169 = 20 kr

Surdegsbröd av Martin Johansson

195 resp 155 = 40 kr

Pluras kokbok av Plura Jonsson

239 resp 209 (coop-medlemmar betalar 189 hos Bokus) = 30 kr

Jul med Ernst av Ernst Kirchteiger

189 resp 169 = 20 kr


Men värst är det så kallade trohetspriset

Monikas jul av Monika Ahlgren

249 resp hos Bokus 199

där M & N:s ”trohetspris” är 229 när du varit medlem i 2 år och 209/5 år!

Inte ens när du varit medlem i fem år kommer du billigt undan!

Vet ju att alla bokklubbar inte är billigare än näthandlarna men de har väl som regel inte dolda priser!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards