Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 19 november 2009

Jakten på den perfekta tonfisken och konservburkars konstruktion

Av Lena - 19 november 2009 18:37

Jag har ju ett par recept där tonfisk ingår och att köpa tonfisk kräver sin man. Det ska ju vara godkända firrar och bra fiske på alla sätt. Lidl har en sort som Måns skrev om på ICA-kurirens sida. Den ÄR verkligen god och i lagom bitar/flisor, inlagd i olivolja som funkar i smak. Dock så kostar den därefter. 19 kronor för en pytteburk. 

Jag har jagat vidare och köpt den ena sorten efter den andra. Har visserligen bara betat av just den ena (Lidl) och den andra och ska i nästa vecka öppna den tredje. Den andra var ICA:s egna i olja och den lämnade inga spår i ”vill-köpa-igen”-medvetandet. Inget fel men inga aha! Jo, jag har köpt tonfisk i alla år men inte varit medveten på samma sätt som nu.


På kryddhyllan står ABBA:S i solrosolja som är tredje burken jag ska prova "medvetet" med koll på vad som är utanpå och innaför. Det var när jag tittade på den jag såg den perfekta konservburken!

    

Öppningsögla i botten!

  

Sedan såg jag att även Lidl:s hade det och undrar; är det typiskt för just tonfiskburkar?


Jag har inte tänkt på det förut. Om just tonfisk alltså. Jag brukar skölja av mina konservburkar innan jag öppnar dem för de har ofta stått på ett skitigt lager och blivit dammiga. Och eftersom jag förvarar mina burkar på kryddhyllan (kryddor ska stå mörkt) så blir de även fulla av stekfett.


  


Eftersom texten är upp-och-ner på de här burkarna så ställer man dem per automatik med öppningsringen nedåt! Jävla smart! Och det har säkert varit så i långa tider utan att jag tänkt på det eftersom jag tidigare haft mina konserver i ett skåp.

Efter testen: Kommer att köpa tonfisken från Lidl hädanefter för den var godast enligt mina smaklökar! Därefter kommer Abbas i solrosolja.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards