Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 20 november 2009

Jag har fått ärva

Av Lena - 20 november 2009 01:44

Ja, inte en förmögenhet av någon gammal okänd släkting utan, nästan bättre upp, några hyllmeter kokböcker av en vän. Han har varit kock, inte död han heller, men han är nu trött på sådana triviala ting som att utveckla kokkonsten till ett gastronomiskt nöje utan han nöjer sig numera med enklare franska rätter.


Fast det fixar han med bravur! Jag har vinglat från hans hem åtskilliga gånger med proppmätt mage, serverad både den ena och andra läckerheten. Allt tuggande har följts av först en riktigt bra Dry Martini till förrätten och sedan ett eller två-tre bra och fina viner till huvudrätten. Det hela har brukat avslutas med box-vin och eventuellt, om jag klarar det, en bra whiskey tillsammans med en väldigt bra Espresso!

Det var synd om mig – inte! En gång lagade han så god mat att jag gick in i en lyktstolpe på vägen hem. Kanske berodde det inte på den goda maten? Jag blev utskrattad av både min vän och min sambo för på den tiden bodde vi på varsin sida av gatan. Min sambo fick klä av mig och bädda ner mig men jag skrattade både när jag la mig och jag vakande skrattande. Så kul kväll!

Hemlighet: Dry Martini’s kan vara förrädiska! Särskilt om man råkar smaka på ett par sorters fint vin i allmänhet och i synnerhet om man bara är två och råkar dricka upp allt i flaskorna. Råkar man dessutom ha kvarsittning så går det åt lite ur någon skum box och alla tankar på ”fint” går åt till att sitta fint!


I alla fall så har jag bl.a ärvt Escoffier’s ”Stora kokbok” av min vän.  Vad gör man? Läser den andaktigt från pärm till pärm eller slötittar här och där och lagar något som ser bra ut? Det är en riktigt fin bok och det är spännande att bläddra i den. Han är ju lite av kokkonstens fader eller hur man nu säger.

Boken är skriven av A. Escoffier står det. Jag har letat som bara den men det står inte vad han hette i förnamn. Fast det hittade jag på Wikipedia.


  


Har dessutom ärvt ”MENU” av Tore Wretman och en hel massa kokböcker om både fransk och italiensk mat. Jag fick ”Det goda franska köket” av Simone Beck, Louisette Bertholle och Julia Child som Öhmans Mat & Vin hänvisar till i sitt lagande av Julia Childs Boeuf Bourgignon

och flera av Peter Mayle’s böcker. Peter Mayle har ju givit ut både flera böcker om (underbara och frestande) matresor i Frankrika och rena romanerna som dock (tack och lov) utspelar sig i Frankrike.


Ja, jag sitter på en guldgruva av fina kokböcker men lagar jag mat ur dem? Ja lite. Mest använder jag dem till att njutläsa!

Jag KAN laga mat men jag kan INTE fixa surdegsbröd så nu har jag beställt  boken Martin Johansson har skrivit som heter: ”Surdegsbröd : recept och tips från en hemmabagare”.

Jag har försökt sätta surdeg tre gånger men inte gick de då! Inte för mig i alla fall!


  


Det som jag tycker är lite extrakul är att om man läser och vill ha nästa bok och den inte finns när man ska näthandla hos de vanliga bokhandlarna, ja då kan man leta på nätet efter begagnade böcker. Har hittat flera av Mayle’s och andra på bl.a Bokbörsen.

Fina böcker och i bra skick (om det står att de är i bra skick)


Oj då! Det här skulle ju bli en blogg som bara innehöll recept och konsumentupplysning för mina barn. Nu svävade jag visst iväg och ändrade konceptet. Äh! Mina barn gillar säkert att läsa om någon som heter Escoffier!


Wikipedia säger:

Gourmet, av franskans gourmet, är en person som lägger stor vikt vid god mat.

En gourmand är en person som mycket uppskattar att äta god mat. Oftast används begreppet om en matintresserad person som gärna äter stora mängder, till skillnad från en gourmet, vars intresse i första hand ligger i mycket förfinad mat. På franska är begreppen gourmet och gourmand dock relativt överlappande i betydelse.

Gastronomi, av grekiskans gastros, "mage", är läran om sambandet mellan mat och kultur. En gastronomisk person, en gastronom, är en person som är intresserad av mat och är expert på ämnet. Själva intresset ligger alltså inte i att äta maten, utan mer i hur maten är tillagad.


Ingen orkar läsa långa blogginlägg så läser du det här så skriv en kommentar om det ;)

 
 
Ingen bild

Sambon

20 november 2009 02:20

Gourmé eller gourmand, därom tvista de lärde. Tror jag tillhör de båda.

 
Ingen bild

Lena

22 november 2009 20:26

Du är ALLT och lite till, min älskade sambo!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards