Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 10 december 2009

Smörgåstårta från City Gross

Av Lena - 10 december 2009 18:41

Sambon fick igår veta att han skulle på pokerkväll nu ikväll. Och att han skulle få smörgåstårta!!!

Jag blev på stört både avundsjuk och missunnsam!

Han får äta ute ibland men jag får nästan alltid äta bara det jag själv lagat. Jag lagar väl aldrig mat jag inte tycker är god men det är ju kul att få något annat någon gång.

Gullig som sambon är så svängde han in på City Gross på vägen hem från jobbet och köpte en stor bit smörgåstårta som jag kunde få smälla i mig. Mums! Smörgåstårta är alltid smörgåstårta och det är något som mycket sällan hittar vägen till min mage. Det beror helt och hållet på priset!



Innehåll:

Landgångsbröd, laxröra, grädde, sallad, ägg, pepparrot, piladelpiaost (deras stavning), yoghurt, kaviar, räkor, garnering.


Lite slarvig innehållsförteckning i dessa dagar när medvetenheten är så stor över vad vi äter! Vad är det i laxröran och i brödet? Är det riktig vispgrdde?

Antar att det inte satt någon ”Äkta vara”-skylt på.

Det var ingen citron på. Resten av tårtan kanske kryllade av citron men min bit var utan. Tårtan var väl ganska god, lite ”jolmig” i smaken och varken dill eller sälta kändes av. Inte ens tuggan där både kaviar och räkor trängdes hade sälta så fyllningen måste definitivs vara väldigt osalt.

Pålägget var dock fräscht med fina räkor och perfekt kokt ägg.


Det här är hälften av biten jag fick, 165 kr kilot. Citron hade jag hemma.

  

Efter att ha ätit tre fjärdedelar (hungrig) av hela på 450 gram kan jag konstatera att trots att räkorna var fina så var tårtan sisådär! Den sämsta jag ätit faktiskt. Brukar inte kunna sluta äta smörgåstårta för det är så gott men nu har jag inga problem med att spara en bit till sambon så han får smaka.

Dag två: Sambon försov sig så tårtbiten jag lämnat blev kvar i kylen. Tog en bit och nu hade laxsmaken kommit fram men det var det enda. I övrigt smakade den ingenting.

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

11 december 2009 00:24

Klaga. Punkt.

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

11 december 2009 00:42

Ja jag vet inte...
Ska jag ringa säga vad jag tycker? Kan ju inte gå dit med en uppäten vara. Jag var hungrig och åt upp eländet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards